Responsive Ad Slot

Cara Memujuk Pasangan Yang Tengah Marah

Setiap pasangan yang sudah berkahwin mesti pernah mengalami situasi ini. Pergaduhan terjadi mungkin disebabkan oleh salah faham antara pasangan, terlepas cakap sebab terlampau marah, ungkit-mengungkit kisah dulu-dulu. 

Paling parah bergaduh lepas tu masing-masing tidak mahu mengalah. Masing-masing pertahankan ego sendiri.

Masa bergaduh tu semua benda kita cakap sampai tak ingat dunia. Lepas tu apabila marah dah reda barulah ada perasaan menyesal. Mungkin ada juga pasangan yang tidak ambil kisah pun. Dalam perhubungan, bergaduh itu merupakan perkara biasa. Lidahkan tergigit apatah lagi pasangan yang serasi bersama.

Apabila bergaduh, siapa yang merendahkan ego untuk memujuk pasangan? Wanita atau lelaki? Apapun ada baiknya jika salah seorang mengalah untuk meredakan hubungan. Itupun kalau nak hubungan berkekalan.

Jadi kalau pasangan anda tengah merajuk atau marah macam mana mahu pujuk? Ada tips tak?

Cara Memujuk Pasangan Yang Tengah Marah

1. Rendahkan ego dan minta maaf

Adalah lebih baik sekiranya salah seorang daripada pasangan cuba untuk rendahkan ego dan minta maaf walaupun mungkin kita tidak bersalah. Kalau setakat gaduh benda remeh temeh tu mengalah saja lah. Tidak salah pun untuk rendahkan ego korang dengan pasangan untuk keharmonian hubungan suami isteri. 


2. Suarakan apa yang tidak puas hati

Biasanya jenis yang macam ini. Apa yang anda tidak puas hati tu akan cakap dan meluah habis. Lepas tu baru minta maaf. Naluri perempuan sememangnya banyak bermain dengan emosi. Jadi kebiasaannya perempuan suka meluahkan apa yang mereka tidak puas hati. Tidak seperti kaum lelaki yang lebih memilih untuk diam.

Sekiranya pasangan anda suarakan apa yang mereka tidak puas hati, cuba untuk diam dan dengar luahan mereka. Tidak kira lelaki ataupun perempuan. Cuba untuk kenal pasti punca daripada pergaduhan. 

Apabila salah satu sedang panas, seorang lagi kenalah sejuk. Kalau sama-sama panas, maka perbincangan tidak akan terjadi. 

3. Cuba selesaikan segera dan jangan biarkan berpanjangan

Kalau boleh usahakan untuk selesaikan masalah dengan pasangan baik-baik apatah lagi apabila masalah melibatkan orang ketiga atau orang lain. Tidak kiralah sekecil-kecil pun masalah cuba untuk selesaikan dengan segera.

Masalah yang berlarutan dan dibiarkan tanpa solusi akan menambahkan lagi masalah yang lain. Satu masalah belum selesai, datang lagi satu masalah yang lain. Akhirnya semakin banyak masalah dan semakin rumit untuk mencari jalan penyelesaian.

Pernah dengar pasangan yang ungkit mengungkit kesalahan lalu? Hal ini kerana masalah tersebut belum selesai. Mungkin kelihatan seperti sudah selesai tetapi masih ada rasa ketidakpuasan hati di antara pasangan.

4. Ungkapkan kata-kata “sayang”

Pujuk pasangan dengan mengungkapkan bahawa anda betul-betul sayangkan dia dan tidak mahu terus-terus bergaduh. Masa awal perkahwinan senanglah nak cakap kan. Apabila dah ada anak ini kadang-kala kita lupa untuk mengungkapkan kata-kata sayang, I love you, I miss you seperti masa mula-mula kita berkahwin. Tidak salah pun untuk ber'sweet dan romantis bersama pasangan walaupun mungkin anak kita dah berderet-deret. 

5.Bersikap jujur dan berterus-terang

Ada kalanya pergaduhan terjadi kerana pasangan tidak berterus terang. Sekiranya adalah masalah cuba untuk bersikap jujur walaupun terpaksa sakitkan hati pasangan. Kejujuran adalah kunci kebahagian dalam rumah tangga. 

Tiada istilah kita menyakiti hati pasangan dengan berkata jujur sekiranya pasangan kita melakukan kesalahn. Kalau bukan kita yang menegur siapa lagi kan? Namun dalam menegur ataupun menasihati kenalah berhikmah dan berlemah lembut dengan pasangan.

6. Berikan kejutan atau bawa ke tempat yang disukai

Ada pasangan yang rasa dihargai apabila diberikan kejutan ataupun dibawa ke tempat yang disukai. Mungkin pasangan kita dah tepu kat rumah dengan karenah anak. Apa salahnya sesekali berikan kejutan dengan membawa ke tempat yang disukai? Paling tak pun bagi pasangan sesuatu yang dia suka. 

7. Diam dan refleksi diri

Ada pasangan yang jenis tidak pandai memujuk, oleh itu dia lebih suka berdiam diri dan biarkan kemarahan itu reda sendiri. Setelah marah itu reda, pasangan itu akan kembali berbaik semula. Ada kalanya diam itu lebih baik. 

Diam bukan bermaksud kita lari dari masalah, tetapi cuba untuk refleksi diri apa yang menyebabkan kita bergaduh dengan pasangan. Cuba untuk tenangkan hati, solat dan memohon ampun kepada Allah. Apabila hati dah tenang, fikiran pun dah fresh bolehlah berbincang dengan pasangan. 


Itu sahaja tips. Tidak semestinya semua tips di atas boleh digunakan kepada pasangan anda. Siapalah aku nak suka-suka bagi nasihat pasal perhubungan ni kan? haha~

4 Kelebihan Bekerja Di Singapura

Sebenarnya, ada banyak lagi kelebihan apabila anda bekerja di Singapura. Berikut adalah beberapa kelebihan lain selain dari kelebihan bergaji 3X ganda lebih besar.

kerja di singapura

1. Pendapatan Meningkat Setara Dengan Kenaikan Nilai Matawang

Singapura adalah merupakan negara yang maju. Kedudukan ekonomi mereka sangat stabil dan sentiasa mengukuh dari semasa ke semasa. 2 tahun lepas, jika gaji anda berjumlah SG 1,000 sebulan. Maka, pendapatan anda ialah RM2,600, tetapi kini, jika gaji anda masih SGD 1,000.. pendapatan anda dalam ringgit malaysia ialah RM3,100. Tanpa perlu menunggu kenaikan gaji dari majikan anda.. gaji anda sudahpun bertambah!

2. Gaji Tinggi, Kos Hidup Rendah

Anda pasti pernah mendengar tentang peluang pekerjaan memetik buah di Australia yang pernah hangat suatu ketika dulu… gaji yang ditawarkan, memang sangat lumayan.. RM15,000 sebulan katanya. Tapi, untuk bekerja di Austarlia, maka anda perlu tinggal di Australia juga. Ini menjadikan kos sara hidup anda juga tinggi. Jadi, ianya tidak memberikan anda apa-apa kelebihan pun sebenarnya.

Berbanding bekerja di Singapura, anda masih boleh menetap di Malaysia walaupun anda bekerja di negara maju (Singapura). Kos sara hidup rendah, tetapi gaji anda tinggi!

3. Mudah Berpatah Balik

Berbalik kepada contoh bekerja sebagai pemetik buah di Australia, apabila di selidiki, pelbagai risiko lain boleh berlaku. Anda mungkin akan “dijual” oleh agen anda malahan ada juga majikan yang tidak mahu membayar gaji seperti yang dijanjikan! 

Jika semua kecelakaan ini berlaku, maka, untuk anda berpatah balik dan pulang ke Malaysia juga adalah sangat rumit dan sukar. Kos penerbangan untuk pulang ke Malaysia sahaja sudah memerlukan wang beberapa ribu ringgit. Akhirnya, anda terpaksa merempat di negara orang.

Berbanding jika anda bekerja di Singapura, jika apa-apa berlaku kepada anda… anda hanya perlu naik bas dan membayar tambang kurang dari RM30 untuk pulang semula ke Malaysia.

4. Sah & Kurang Risiko!

Apabila anda bekerja di Singapura, anda akan bekerja secara sah dengan menggunakan permit kerja yang dikeluarkan oleh Ministry of Manpower (Singapura). Anda kenal majikan anda dan ada dokumen perjanjian. Anda akan dilindungi oleh undang-undang buruh daripada penipuan majikan.

Tiada isu majikan tidak membayar gaji seperti mana yang berlaku di negara-negara lain yang mana, anda masuk dan bekerja secara haram. Apabila anda bekerja tanpa permit, pihak majikan berani untuk tidak membayar gaji kerana mereka tahu, anda tidak akan mampu berbuat apa-apa sebab anda tiada permit kerja. 

Jika anda membuat laporan polis sekalipun, mereka tidak akan mengendahkan anda, kerana, dari sudut perundangan, anda tiada permit kerja dan anda tidak bekerja.




Copyright © 2020 | All Rights Reserved.
Design by Sii Nurul