Responsive Ad Slot

Diet Sihat Untuk Masalah Kurang Berat Badan ( Kurus )



AMARAN!
Apabila seseorang kehilangan berat badan tanpa sebab yang jelas, kajian perubatan yang lengkap perlu dijalankan untuk mengenalpasti punca dan untuk membuang sebarang proses malignan.


PUNCA
Punca kehilangan berat badan yang paling lazim adalah gangguan pencernaan, penyakit febril, parasit usus, aktiviti fizikal yang berlebihan atau tidak berkadaran dengan jumlah makanan yang diambil, dan gangguan hormon seperti hipertiroidisme.


DIET
Untuk menaikkan berat badan semula, diet harus memenuhi tiga syarat ini:

  1. Diet itu harus menyediakan kalori yang cukup dalam bentuk karbohidrat. Dengan cara ini badan boleh menggunakan protein makanan untuk mensintesiskan protein baru. Jika kalori tidak cukup dalam makanan, badan akan menggunakan protein untuk tenaga dan bukan untuk tisu badan.
  2. Diet harus menyediakan bekalan kumpulan vitamin B yang cukup yang penting untuk metabolisme karbohidrat, untuk menukarkannya kepada tenaga.
  3. Diet harus mengekalkan nisbah kalori yang betul dari tiga nutrien tenaga: karbohidrat ( 60% ), lemak ( 30% ), dan protein ( 10% ).

Dengan matlamat mengambil kalori sebanyak yang mungkin, makanan berkepekatan tinggi yang juga kaya dalam vitamin B juga disyorkan.


TINGKATKAN PENGAMBILAN :

Germa gandum - Germa gandum dan minyaknya meningkatkan keadaan fizikal dan daya tahan terhadap keletihan

Bijian penuh -  Serat di dalam bijian penuh mempercepatkan pergerakan makanan melalui usus. Ia juga menahan dan membuang bahan-bahan karsinogenik yang mungkin ada di dalam saluran penghadaman, seterusnya menyingkirkan bahan-bahan itu melalui najis. Bijian juga mengandungi fitat yang bertindak sebagai antikarsinogen, walaupun ia juga mengurangkan zat besi dan zink.


Oat - Menyeimbangkan saraf dan menurunkan kolesterol. Karbohidrat adalah paling menonjol dalam oat seperti Kanji dan produk uraiannya ( Dekstrin, Maltosa dan Glukosa ), Fruktosa, Musilaj, dan serat tumbuhan. Oat juga mengandungi protein dan lemak ( asid lemak, avenasterol, lesitin )


Gandum - Sebiji gandum, terbentuk daripada bran atau perikarp, endosperma dan germa adalah makanan yang hampir penuh, yang mengandungi kesemua nutrien yang diperlukan oleh badan kecuali yang berikut; Provitamin A ( Beta Karotena ), Vitamin C dan Vitamin B12, sama seperti kes semua makanan berasaskan tumbuhan yang lain.


Legum - Secara amnya, legum melindungi daripada kanser kerana kekayaannya dalams serat dan fitokimia antikarsinogenik seperti asid fitik dan fitat.


Kacang Berangan - Mencergaskan otot. Salah satu sumber semulajadi yang paling kaya dalam karbohidrat, yang hanya boleh ditandingi oleh legum dan bijian. Buah ini juga bertindak sebagai tonik otot, pengalkali, astrigen dan galagtagog ( agen yang menggalakkan pengaliran susu ). Juga sumber kalori, vitamin dan mineral yang baik yang diperlukan untuk pertumbuhan rangka otot remaja.


Ubi kentang - Sahabat baik kepada perut. Sumber vitamin C yang baik, walaupun sesetengah daripada vitamin hilang semasa proses memasak. Jumlah vitamin C yang hilang pada kadar yang paling sedikit apabila ia dikukus dan paling banyak apabila digoreng. Membantu konsistensi fizikal; tekstur ubi kentang yang lembut mengurangkan kerja keras pencernaan di dalam perut dan memberikan rehat yang relatif. Mengatasi masalah pencernaan, penyakit kardiovaskular, penyakit buah pinggang, diabetes, gangguan perut dan obesiti.


Biji bunga Matahari - Melawan arteriosklerosis. Biji bunga matahari hampir tidak ada vitamin A dan C sama sekali. Tetapi ia adalah salah satu sumber vitamin E yang paling tinggi ( 2 kali ganda daripada kacang badam ) dan vitamin B1 yang kaya ( hanya dapat diatasi oleh yis pembru ), kaya dengan mineral magnesium, zat besi, kalsium dan fosforus. Antara makanan penuh zat yang paling berkhasiat yang ditawarkan oleh alam semulajadi, khususnya dalam lemak, mineral dan vitamin B1 dan E. Walaupun dengan semua kekayaan nutrisi ini, ia mudah dihadam asalkan ia dikunyah betul-betul.


Buah Ara - Melegakan saluran bronkus dan mencergaskan badan. Buah ara kering menyimpan kebanyakan daripadanya nutrien kecuali vitamin E dan C yang boleh dikatakan hilang. Kesan perubatan buah ara kering ke atas laluan bronkus dan saluran pencernaan adalah lebih tinggi daripada buah ara segar. Memenuhi keperluan nutrien bagi kes anemia atau keletihan yang berpunca dari fisiologi atau psikologi. Baik untuk wanita hamil atau yang menyusui bayi, para remaja dan mereka yang terlibat dalam aktiviti fizikal ( atlet ) atlet atau aktiviti psikologi ( pelajar ).


Buah Sukun - Pulpa buah sukun yang segar adalah kira-ira 70% air, tetapi apabila ia kering komposisinya adalah sama seperti tepung gandum. Tepung gandum mengandungi lebih banyak protein tetapi kurang lemak, mineral dan vitamin berbanding buah sukun. Nutrien yang paling banyak di dalam buah sukun ialah kanji yang membentuk sebahagian besar daripada karbohidratnya, sama seperti dalam kes tepung gandum. Semasa proses pencernaan, kanji perlahan-lahan ditukar menjadi glukosa, yang merupakan sumber tenaga yang paling penting bagi sel-sel badan.




( Inilah bijian yang menghasilkan tenaga paling tinggi, dan merupakan salah satu makanan paling mudah dihadam dan diserap kerana musilaj terkandung melegakan salur cerna. )





Sumber info :
Buku Makanan Sihat, George D. Pamplona-Roger, M.D. ISBN : 978-84-7208-449-0



[ LIRIK LAGU ] Amanat Dari Kampung by Ampal


AMANAT DARI KAMPUNG BY ABU BAKAR ELLAH @ AMPAL
( Lirik Lagu )



Ku baru balik dari kampung
Bawa amanat berkarong karong
Amanat dari orang kampung
Untuk mereka yang lupa kampung

Hidup di kampung aman damai
Susah senang ramai ramai
Bekerjasama bergotong royong
Jadi amalan hidup sekampung


Oh....
Orang bandar kami perlu
Tuan tolong membangunkan kami
Hai orang kampung...

Ini amanat dari kampung...
Ini amanat dari kampung...


Orang kampung memang pemalu
Punya sikap rendah diri
Orang bandar perlu bantu
Sedarkan mereka jangan begini

Intai kami walau sebentar
Seandai alpa mungkin kan sedar
Bolehlah tolong diuar-uar
Hidup di kampung yang ala kadar


Oh...
Orang bandar kami perlu
Tolong-menolong supaya hidup
Jangan terpesong

Sekadar pesan orang kampung...
Sekadar pesan orang kampung...


Orang bandar hilang asas
Pergaulan tidak terbatas
Kau kaulah
Aku akulah
Asal usul pun sudah lupa

Hidup di bandar memang seronok
Ada yang baik banyak yang buruk
Usia muda cepat nyanyuk
Paling ramai jadi penyibuk


Oh...
Orang bandar kita perlu
Tolong-menolong supaya hidup
Jangan terpesong

Sekadar pesan orang kampung...
Sekadar pesan orang kampung...


Ini amanat dari kampung...
Ini amanat dari kampung...

Ini amanat dari kampung...
Ini amanat dari kampung...
Ini amanat dari kampung...
Ini amanat dari kampung...


TONTON JUGA : Koleksi Lagu Sabah

Apa Nak Buat Kalau Kereta Kena Langgar dari Belakang

kereta-kena-langgar-belakang

Apa Nak Buat Kalau Kereta Kena Langgar dari Belakang 


1. Jika ada orang langgar kereta anda dari belakang, jangan panik dan bawa bertenang.

2. Berhentikan kereta anda di tepi jalan di kawasan yang lapang dan selamat. Ini untuk mengelakkan berlakunya kesesakan lalulintas.

3. Selepas anda lihat kenderaan yang melanggar kereta anda juga memberhentikan kenderaannya, ambil telefon bimbit anda yang ada kamera dan keluar daripada kereta anda.

Ingat! Jangan ambil sebarang alatan yang merbahaya seperti stearing lock, parang, peralatan yang diperbuat daripada besi dan sebagainya, kerana anda mungkin boleh dituduh cuba untuk melakukan serangan dan kecederaan kepada orang lain dan harta benda awam.

4. Ambil gambar plat dan cukai jalan kenderaan yang langgar anda tadi.

5. Apabila pemandu kenderaan yang langgar anda tadi keluar daripada kenderaannya, sapa lah dia dengan baik. Kalau pun anda tak mampu nak senyum dengannya, tetapi janganlah terus maki hamun kepadanya.

6. Tanyakan kepadanya dengan baik kenapa dia langgar kereta anda tadi? Kebiasaannya dalam situasi sebegitu masing-masing akan cuba menyalahkan satu sama lain.

Kawal kemarahan anda, jangan bertengkar, bergaduh dan berbalah di situ kerana ianya takkan menyelesaikan masalah tetapi hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan mengganggu pengguna jalan raya yang lain.

7. Kalau boleh minta tengok daripada pemandu yang langgar kereta anda tadi kad pengenalan atau lesen memandunya. Ambil gambar kad pengenalan atau lesen memandunya.

8. Jika dia tidak mengaku bersalah melanggar kereta anda, jangan paksa dia mengaku atau paksa dia bayar wang kepada anda. Bagitahu kepadanya, dari segi undang-undang, sekiranya sesuatu kenderaan melanggar kenderaan lain daripada belakang, kecuaian adalah disebabkan oleh kenderaan yang melanggar itu.

9. Jika dia mengaku bersalah, minta dia menanggung kos pembaikan kereta anda. Sekali lagi saya ingatkan, tak perlu mintak wang daripadanya. Terus ajak dan bawa dia ke bengkel yang anda biasa berurusan untuk menilai berapakah kerosakan kereta anda.

Kalau boleh terus pergi, jangan tangguh-tangguh walaupun anda ada urusan lain. Lagi cepat anda selesaikan perkara tersebut lagi bagus.

10. Jangan lupa ambil nombor telefonnya atau bisnes kadnya supaya mudah anda menghubunginya nanti.

11. Jika dia berkeras tak mahu mengaku bersalah dan tidak mahu tanggung kos pembaikan kereta anda, tak mengapa, jangan serang atau melakukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai kesalahan jenayah terhadapnya. Biarkan saja dia pergi. Ini kerana anda telah dapat segala info berkenaan kenderaan dan dirinya.

12. Terus pergi buat report polis di balai polis berhampiran.

13. Dengan report polis tadi pergi ke JPJ dan lakukan carian kenderaan untuk mengetahui syarikat insuran kenderaan yang langgar kereta anda tadi.

14. Pergi terus ke bengkel panel syarikat insurans tersebut dan minta mereka uruskan 3rd parti claim untuk membaiki kerosakan kereta anda tersebut.

Mudah bukan?? Tak perlu gaduh-gaduh dan melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah anda dan boleh mendedahkan anda kepada perlakuan jenayah. Negara kita kan ada undang-undang.

Patuhilah undang-undang yang telah ditetapkan!

Sumber: FB Andrian Cavanaugh Jr


4 Resepi Apam Simple Dan Sedap





4 Resepi Apam Nasi Simple Dan Sedap 


1. RESEPI APAM POLKADOT

Sumber : Jalilah JJ

BAHAN - BAHAN :
  • 3 biji telur gred A
  • 1 cawan gula castor
  • 1 sudu teh ovallete
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 275 g tepung selfraising
  • 200 ml susu cair
  • 2 sudu teh minyak jagung/ masak
  • Pewarna mengikut kegemaran
  • Filling secukupnya (Strawberry/blueberry/choc)

CARA - CARA :

1. Satukan telur, gula, ovallete dan esen vanilla. Putar dengan mixer hingga gebu dan ringan lebih kurang 1/2 jam.

2. Masukkan tepung secara selang seli dengan susu cair hingga habis, mix hingga sebati.

3. Masukkan minyak dan gaul sebati.

4. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan titiskan warna kegemaran.

5. Masukkan ke dalam beg plastik, gunting hujung.

6. Picit adunan hingga 1/2 bahagian papercup.

7. Picitkan pula filling. Picitkan lagi adunan yang sama sehingga penuh papercup.

8. Dot dotkan dengan warna yang berlainan.

9. Kukus selama 10 minit dengan api sederhana.



2. RESEPI APAM PISANG COKLAT MILO

Sumber : Resepi Enak


BAHAN - BAHAN :

BAHAN A
  • 1 1/3 cawan tepung gandum, ayak
  • 1 sudu teh baking powder, ayak
  • 1 sudu teh soda bikarbonat, ayak
  • 1 sudu makan milo
  • 1 sudu makan serbuk koko, ayak
  • 1 sudu teh garam

BAHAN B
  • 1 biji telur gred A
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula perang
  • 1 cawan pisang lenyek

HIASAN

Coklat chip - untuk ditabur bahagian atas


CARA - CARA :

1. Pukul bahan B kecuali pisang dengan pemutar belon ( hand whisk ) hingga sebati.

2. Masukkan pisang dan gaul sebati.

3. Kemudian, masukkan bahan A, gaul hingga rata.

4. Sediakan cawan kertas, isikan 3/4 sahaja dan taburkan coklat chip.

5. Panaskan pengukus hingga air mendidih dan kukus adunan 15-20 minit. Bila dah masak, buka penutup kukus dan biarkan 2 minit supaya permukaan kering.




3. RESEPI APAM SUSU

Sumber : Resepi Enak 


BAHAN - BAHAN :
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula
  • 1 sudu ovelet
  • 4 sudu makan susu pekat manis
  • 2 cawan tepung gandum
  • Esen vanilla ( ikut suka )
  • Pewarna ikut suka

CARA - CARA :

1. Blend segala bahan sehingga kembang.

2. Masukkan tepung gandum, blend hingga sebati.

3. Bahagi adunan campur pewarna ( ikut suka ).

4. Tuang ke dalam acuan. Kukus selama 40 minit/sehingga masak. Biarkan sejuk baru keluarkan.




4. RESEPI APAM SUSU SANTAN KARA

Sumber : Paloma Dorantez Via Mahn


BAHAN - BAHAN :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sb tepung jagung
  • 1 sb ovelet
  • 5 biji telur
  • 2 sb cuka masakan
  • 3/4 cawan gula pasir / 1 cawan gula pasir kalau suka manis
  • 4 sb susu pekat
  • 1/4 cawan kara atau apa saja santan kegemaran anda
  • 1 sk esen vanila
  • 1/2 cawan minyak masak


CARA - CARA :

1. Panaskan periuk kukus. Acuan dioleskan minyak dan diketepikan.

2. Satukan telur, ovelet, gula, esen vanila dan pukul sehingga kembang.

3. Masukkan tepung secara selang seli dengan santan, minyak, ulang sehingga habis. Masukkan cuka dan gaul sebati.

4. Bahagikan adunan kepada 4 bahagian warna ikut warna kegemaran.

5. Masukkan adunan ke dalam acuan ikut teknik tersendiri dan kukus selama 45 minit sehingga masak.


Daily Motivation For Healthy Mindset

 KEEP IT AS YOUR DAILY MINDSET



1. Rest Is Just As Important As Work - Rest is part of the work. It's a healthy habit. It's essential. It brings clarity. It renews your strength.It gives you peace. It drives away fear. It creates space for God to do his mighty works through us. In this uncertain time, it's important to cut yourself some slack. Take a breath, and rest. Even you've found yourself with more free time than usual, don't force yourself too much. Taking a break is necessary. It plays a vital role in your purpose. So, slow down. Talk slowly. Relax. Give yourself a break from feeling responsible for anyone else. It's okay, don't feel guilty for it.

2. Stop Beating Yourself Up - You've punished yourself enough. Too much. Now you're just slowing yourself down, and it's unhealthy. It's ok to just be okay. Take your time. Learn to enjoy the process. You're not in competition with anyone else, but yourself. Maybe the healthiest thing you can do is to step back and examine the way you live, and the way you work. Lessen the worrying part and focus more on improving. Don't be too hard on yourself, your messed up, and your shortcomings. They are part of the process. Very often, the things that slowing us down is ourselves. So maybe you can stop beating yourself up now, and just live. Being content right now doesn't mean we have to abandon our hopes and dreams. Don't worry, God holds your future in his gracious hands.

3. Practice Joy While Healing Is Still In Process - Whether you like it or not, life involves suffering. It just does. The good news is that it is also possible to heal, grow and experience peace through it all. Rather than run from it, it's better just to embrace it and become stronger from it. Healing always involves action. You decide for it. You can either skip or runs towards it. The latter holds so much promises.You're allowed to treat yourself some time to heal. Learn to smile. See good in life, and practice joy while healing in still in process. Know that you're still growing, learning, adapting, improving, and healing. You don't need rush or skip it, just fully embrace it. His ability to heal is greater than your ability to be broken. Let his love flow through you.

4.  God Removes To Replace - One thing I am certain about God is that, He will never take something away from you without the intention of replacing it with something much better. That's what He does. Maybe you're feeling frustated right now, you may have lost your job, whatever it is, know that He will never leave you empty. He will replace everything you lost and open the right doors for you at the right time. Yes, things can be very painful, difficult and uncertain right now. It takes tremendous faith to say, " God has something better for me", but sometimes, you just have to stop and look back what God has already done for you in the past, and remember that if He did it back then, He's faithful to do it again. God removes to replace, so be it in anything valuable to you.

5. God Is Still Preparing You - If you've received a word from God about someting He wants to do in your life, trust that He will make it happen. You may not see it yet but eventually you will. Don't stop short. Don't quit too soon. Your present suffering are just a part of a brighter, bigger and better He has in mind in the beginning - future glory. It always takes pain to have a progress. It takes trial to have a powerful testimony. It's not breaking you. It's making you. So, instead of going too hard on yourself, celebrate how far God has brought you, and rest in knowing that you're in the hands of a loving and faithful Him. You're His masterpiece in the making, and He's still preparing you.

6. Some Battles Are Won In Prayer - Don't lose your energy fighting a fight that is not yours. If the battle is to big to fight, that means it's not yours. There's no point going into battle if you know you're going to lose, invite God in' It's not sign of weak faith, it's a sign of surrendered sign. There are some battle taking place that can only be won in prayer. Ushering God into your situation and asking Him into your heart, mind and soul will allow you to start seeing powerful outcomes. That will do. The inclusion of His anointing changes everything. No matter what your fight look like, invite God in your home, in your finances, in your health, in your relationship, and in every aspect of your life. 

7. Stop Comparing Yourself - You block your blessings every time you compare yourself to other people. Their season is not your season. Your path is your path, and their path is theirs. So stop comparing. It's okay if yours is a bit different to others. Instead of comparing, flourish on your own season, grow in maturity, and learn to celebrate every progress along the way. Don't let comparison steal the joy of your journey. Know that God's been actively doing something special on the inside of you. You're in process of becoming who He designed you to be. You've been working on yourself lately and it shows. So, be patient. Walk diligently. Trust your becoming. Lean in to the One who holds your future. Your time will come.

8. Don't Go BackTo Where God Has Freed You From - Many of us keep longing for a new future while holding on to the past. We want God to do something  new for us, but we refuse to let Him tear awal all the old from us. Maybe God is shaking to loose; things that are not aligned with His will. Rather than fight it - it's better just to celebrate it and understand that He is freeing you. You might be tempted to go back but understand that you cannot grab hold of the future God has for you if you keep going back to the life you never wanted in the first place. There's nothing to go back to, there's only forward. You've learn the lessons. You're leaving the past , and you're now stepping into new future.

9. God Will Open The Right Doors At The Right Time - Have you ever been to crisis? Maybe you're going through one now. But let me remind you of this; God is never early, His never late, He's always on time. His timing is perfect. No matter how bad your situation may look like or how there appears to be no answer, no help, no hope, God will see you through. If you prayed already, if you made step already, then breath now. You did your part, now is the time to trust and watch God do his part. Hold on, don't give up your faith, He's at work. So keep asking, keep trusting. Keep knocking. When the time is right, the right doors will be opened. Trust His timing.

10. No Matter How Empty You Are, God Can Restore You - Maybe you're feeling empty right now. Perhaps you are tired and spiritually drained. You may feel as if no one cares. Perhaps you've tried to get filled with wrong sources and none of them worked. Don't lose hope, breathe. The good new is, when you call to God, rest assured that He will answer. Making room for temporary desires will only leave you in a strange feeling of emptiness. It's not worth it. Make room for God instead. His cup never run dry. In moments when we feel empty the most, that's where God longs to fill us with grace the most. Only God can satisfy you.






Kredit to : Daily Motivational


BACA JUGA : Kata - Kata Renungan

[ LIRIK LAGU ] Simpang Mengayau by Sharif Zainal


SIMPANG MENGAYAU by Sharip Zainal
( Lirik Lagu )


Alkisah 
sebuah cerita
Kisahnya menjadi lagenda

Kata orang orang tua
Di situ tempat berjumpa
Para pahlawan beradu tenaga

Alkisah 
sebuah cerita
Kisahnya menjadi lagenda

Pertemuan dua lautan
Laut sulu dan china selatan
Persinggahan peneroka dunia
Gah namanya seantero dunia...


C/O:
Simpang Mengayau 
La la la la...
Simpang Mengayau

Simpang Mengayau 
La la la la...
Simpang Mengayau


Pertemuan dua lautan
Laut sulu dan china selatan
Persinggahan peneroka dunia
Gah namanya seantero dunia...


C/O:
Simpang Mengayau 
La la la la...
Simpang Mengayau

Simpang Mengayau 
La la la la...
Simpang Mengayau


Simpang Mengayau...
Simpang Mengayau...
Simpang Mengayau...
Simpang Mengayau...


C/O:
Simpang Mengayau 
La la la la...
Simpang Mengayau

Simpang Mengayau 
La la la la...
Simpang Mengayau


TONTON JUGA :

Resepi Bubur Jagung Sedap Berlemak

Resepi Bubur Jagung Sedap Berlemak


Bahan-bahan:
  • Jagung
  • Air
  • Santan segar 500ml
  • Nisan Nira Kelapa 3 keping
  • Sedikit garam
  • 3 sb susu pekat
  • Sagu

Cara-Cara Penyediaan

1. First step buang kulit jagung, basuh & hiris. Hiris agak-agak jangan tebal sangat jangan halus sangat.

2. Masukkan hirisan jagung tadi dalam periuk & air tinggi dari paras jagung.

3. Ambil lebih kurang 2 senduk jagung dan sedikit air.

4. Kisar sampai hancur. Tujuan dia kita nak bagi kuah tu ada rasa jagung juga. Lepas tu tuang ke dalam periuk tadi.

5. Dan rebuslah semuanya sampai jagung empuk. Anggaran dalam 15 minit.

6. Bila jagung dah empuk, masukkan santan, nisan dan garam sedikit.

7. Masukkan juga 3 sudu besar susu pekat. Kacau sedikit dan masukkan sagu yang sudah dikembangkan.

8. Siap untuk dihidangkan! Selamat Mencuba~


Kredit Resepi : Kak Wani

Jawatan Kosong Jabatan Imigresen Malaysia (Pegawai Personal MyStep)

Jawatan Kosong Jabatan Imigresen Malaysia (Pegawai Personal MyStep)


Permohonan adalah dipelawa kepada calon-calon Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan Pegawai Personal MyStep di Jabatan Imigresen Malaysia, Kementerian Dalam Negeri.

Kekosongan jawatan : Pegawai Personal MyStep

Lokasi bertugas : Jabatan Imigresen, Putrajaya


1. TEMPOH LANTIKAN : 3 Bulan
2. TARAF JAWATAN : Kontrak
3. KELAYAKAN MINIMUM: SPM

4. SYARAT LANTIKAN:

a) Warganegara Malaysia

b) Syarat Kelayakan:

i. Lulus dalam Bahasa Inggeris di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setaraf;

ii. Boleh berkomunikasi dengan baik dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris; dan

iii. Calon yang mempunyai pengalaman dalam bidang Pengurusan, Kewangan dan Teknologi Maklumat akan diberi keutamaan.


5. CARA MEMOHON

a) Pemohon dikehendaki menghantar resume (beserta gambar berukuran passport);

b) Tarikh tutup permohonan ialah pada 20 September 2021 (Isnin), sebelum jam 12.00 tengahari.

c) Setiap permohonan MESTILAH disertakan bersama salinan SALINAN berikut:

i. Kad Pengenalan;

ii. Sijil SPM/ Diploma dan Ijazah; dan

iii. Dokumen sokongan yang berkaitan.


d) Permohonan yang tidak menerima sebarang jawapan 2 Minggu selepas tarikh tutup adalah dianggap tidak berjaya.

e) Sebarang pertanyaan sila hubungi Encik Saiful Rasydan Bin Selamat / Encik Abu Bakar Bin Idrus di talian 03-8880 1058 atau emel ke alamat berikut pengambilanhq@imi.gov.my



Jawatan Kosong Pembantu Tadbir GredN19 Pekerja Sambilan Harian (PSH)

Pembantu Tadbir GredN19 Pekerja Sambilan Harian (PSH)

Jawatan Kosong Pembantu Tadbir GredN19 Pekerja Sambilan Harian (PSH)

Pemohon-pemohon adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berkelayakan bagi mengisi kekosongan jawatan berikut:

PEKERJA SAMBILAN HARIAN (PSH) BAGI JAWATAN PEMBANTU TADBIR GRED N19

  • Kadar Upah : RM 54.00 (sehari). Dibayar mengikut jumlah hari bekerja.
  • Tempoh Perkhidmatan : Tiga (3) bulan.
  • Sekiranya terdapat keperluan perkhidmatan, tempoh berkenaan boleh dilanjutkan oleh Ketua Jabatan.


1. SYARAT KELAYAKAN:

i. Warganegara Malaysia berumur antara 18 tahun hingga 35 tahun pada tarikh tutup iklan;

ii. Calon hendaklah memiliki Gred A dalam subjek Bahasa Inggeris dan Gred B dalam subjek Bahasa Melayu dan Matematik pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia.

iii. Boleh berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dengan fasih.

iv. Mahir menggunakan Microsoft Word, Microsoft Excel & Microsoft Power Point

v. Calon yang berjaya diterima masuk dan bersetuju menerima tawaran tidak mempunyai perancangan untuk berhenti dalam tempoh masa 3 bulan.


2 . WAKTU BEKERJA:

  • Ahad – Rabu : 8:00 pagi hingga 5:00 petang
  • Khamis : 8:00 pagi hingga 3:30 petang

3. CARA MEMOHON:

i. Sila kemukakan dokumen-dokumen seperti berikut :

a. Curriculum Vitae (CV);

b. Borang permohonan yang telah lengkap berserta gambar berukuran pasport;

c. Salinan Kad Pengenalan;

d. Salinan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), salinan sijil tamat pengajian dan salinan sijil-sijil lain yang berkaitan.


Borang permohonan boleh dicetak di capaian berikut :

Semua permohonan hendaklah dihantar melalui melalui e-mel kepada norshalizas@utm.my

Sila pastikan pemohon menghantar dokumen yang lengkap. Kegagalan menghantar dokumen yang lengkap akan menyebabkan permohonan tidak diproses.


4. TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 30 SEPTEMBER 2021


Sebarang pertanyaan boleh diajukan ke alamat e-mel berikut :
  • E-mel : norshalizas@utm.my (Puan Norshaliza Saparman)

Resepi Bosou Sayur Makanan Tradisi Sabah

 RESEPI BOSOU SAYUR VERSI ROPUHAN DI TANAK WAGU

Bosou Sayur merupakan salah satu makanan tradisi masyarakat tempatan Sabah. Ia merupakan sayur yang telah dijerukkan dengan bahan-bahan khusus. Sesiapa yang ingin mengetahui cara ia disediakan, boleh rujuk pada resepi ini. 

BAHAN - BAHAN :

  • 450 g kubis yang dihiris nipis.
  • 150 g losun dipotong pendek
  • 100 g lobak merah dihiris nipis memanjang
  • 100 g nasi 
  • 50 g lada putih ( terpulang berapa sukatan kesukaan anda )
  • 15 g isi pangi dikisar atau 1 sudu teh
  • 10 g garam ( bergantung pada sukatan saiz hidangan )


CARA PENYEDIAAN :

  1. Masukkan sekaligus kubis, lobak dan losun. Letak garam. Ramas adunan tersebut hingga menjadi lembik. Tujuannya agar ia cepat menjadi asam.
  2. Masukkan nasi dan pangi. Adun hingga sebati.
  3. Masukkan kesemuanya dalam balang bersih. Tutup ketat balang tersebut.
  4. Hidangan itu akan diperam selama seminggu.
  5. Boleh juga dimakan mentah tetapi goreng/tumis campur hirisan bawang merah, bawang putih, garam ( sekiranya belum cukup masin ) dan MSG untuk menambahkan lagi rasa sedap.


Untuk demonstrasi cara masak, boleh rujuk pada Facebook rasmi Ropuhan Di Tanak Wagu 

Selamat mencuba!


Boleh Tonton Segala Resepi Makanan Tradisi Sabah di bawah ini :


Channel Youtube Rasmi Ropuhan Di Tanak Wagu 




Kredit to : Ropuhan Di Tanak Wagu

[ LIRIK LAGU ] Orang Kita, Kita Orang by Ampal (HQ)


ORANG KITA, KITA ORANG
( Lirik Lagu )


Makan pakai tangan
Suka makan balacan
Jumpa ucap salam
Adalah...orang kita

Pandai bikin tapai
Suka ramai-ramai
Kadang ampai-ampai
Adalah...orang kita

Orang kita...
Jaga jagalah budaya kita
Orang kita...
Jaga jagalah budaya kita

Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita,
Hey, hey!

Hisap sigup kirai
Songel sisip mulut
Pakai gigi emas
Adalah...orang lama

Laksamana Hang Tuah
Paduka Mat Salleh
Si Aki Antanom
Adalah...orang kita

Orang kita
Ingat ingat asal usulnya
Orang kita
Ingat ingat asal usulnya

Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita,
Hey, hey!

Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang

Sifat rendah diri
Hormat menghormati
Berbudi pekerti
Adalah...orang kita

Pura pura lupa
Suka angan angan
Lupa asal usul
Adalah...orang kita

Orang kita
Ingat ingat asal usulnya
Orang kita
Ingat ingat asal usulnya

Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita, kita orang
Orang kita,
Hey, hey!


Jangan lupa subscribe official youtube channel Abu Bakar Ellah di : Ampal Tv


TONTON JUGA :

Roti Thai Yang Sedap dan Penuh Berkrim

Roti Thai Yang Sedap dan Penuh Berkrim


Bahan-bahan untuk roti :
  • 4 cawan tepung gandum
  • 3 sudu gula
  • 4 sudu marjerin
  • 1 cawan setengah air
  • 1 paket yis (11g)

Bahan-bahan untuk celup tepung :
  • Telur
  • Serbuk Roti

Bahan-bahan untuk inti
  • Bebola ayam - dilenyekkan
  • Sos Prego Carbonara
  • Lobak merah - potong dadu
  • Bawang merah dan putih - dikisar
  • Cili merah - hiris halus
  • Serbuk oregano
  • Serbuk parsley
  • Maggi Cukup Rasa

Cara penyediaan:

1. Satukan semua bahan untuk membuat roti sehingga menjadi doh dan tunggu adunan mengembang.

2. Bentukkan doh menjadi bulat kecil

3. Apabila adunan telah naik sekali lagi, celupkan doh ke dalam telur dan salutkan dengan serbuk roti.

4. Goreng sehingga keperangan dan toskan minyak. Setelah sejuk, belah roti menjadi dua bahagian.

Cara menyediaan inti:

1. Tumis bahan yang telah dikisar sehingga wangi.

2. Masukkan lobak merah dan juga bebola ayam. Tambah sedikit serbuk oregano.

3. Masukkan sos Prego dan secawan air.

4. Masukkan sedikit serbuk parsley serta cili merah dan Maggi Cukup Rasa. Setelah pekat, tutupkan api.

Kredit resepi dan gambar: Novelis Afieyza Isahak

Roti Thai Yang Sedap dan Penuh Berkrim


[ LIRIK LAGU ] Au Oku Kaanu by Dabra Sia (OST Bagaikan Novel Cinta)


AU OKU KAANU / Tak Bisa
( Lirik Lagu )


Dii kumoinsan nokopiruba
( Saat pertama jumpa )
Nokosuni tupusku kumaa dika
( Diri ini mula memuja dirimu )
Minanahak koh do babang
( Kau berikan kucahaya )
Miampai tupus
( Bersama cinta yang telah lahir )
Mantad suang ginawonu
( Di hatimu )


Nga okon ih ko montok doho
( Kau bukan milikku )
Torimoon ku nopo
( Terimalah seadanya )
Baino noilaanku
( Tapi kini kusadari )
Songkuro sinodu
( Jurang yang tersirat )
Ti koposion toh
( Di antara kita )
Oupus dika sogigisom
( Kau kucinta selamanya )


oww...


Au oku kaanu
( Tak bisa )
Oh rotio noh au ku kaanu
( Oh mengertilah ku tak bisa )
Monoguang tupus noolu
( Hadapi sisa cinta )
Nung aiso koh id toningku
( Ini, tanpa kamu )

Au oku kaanu
( Tak bisa )
Oh rotio noh au ku kaanu
( Oh mengertilah ku tak bisa )
Monoguang tupus noolu
( Hadapi sisa cinta )
Nung aiso koh id toningku
( Ini, tanpa kamu )


oww, oww, oww...

huuu, huuu, huuu...

ahhh, ahhh, ahhh...


Au oku kaanu
( Tak bisa )
Oh rotio noh au ku kaanu
( Oh mengertilah ku tak bisa )
Monoguang tupus noolu
( Hadapi sisa cinta )
Nung aiso koh id toningku
( Ini, tanpa kamu )


Au oku kaanu
( Tak bisa )

huuuu...

Monoguang tupus noolu
( Hadapi sisa cinta )
Nung aiso koh id toningku
( Ini, tanpa kamu )

huuuu...


Tak Bisa 
 ( Malay version ) 


Tak Bisa 
( Live Version by Dabra Sia ) 



TONTON JUGA :

Resepi Simple Popia Cheese Confirm Semua Suka!

 

Popia Cheese


BAHAN - BAHAN :

  • Kulit popia 1 paket ( gunting ikut kreativiti anda )
  • 4 sudu gula halus
  • 1 cawan serbuk cheese
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar serbuk cili

CARA PENYEDIAAN :

  1. Gunting kulit popia ikut kreativiti anda, jemurkan sekejap dan goreng kekuningan.
  2. Kisarkan serbuk cheese, serbuk cili, garam dan gula.
  3. Gaulkan bahan yang dikisar dengan kulit popia yang dah digoreng tadi.
  4. Sedia untuk dimakan.


Selamat mencuba !


Kredit to : Farah Subhi


Baca juga resepi lain yang ada dalam pautan blog ini ( Klik sini )

Resepi Puding Casablanca Mudah dan Sedap

 

Puding Casablanca 


BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN :
  • 7 biji telur
  • 3 bungkus agar-agar plain
  • 100 gr marjerin dicairkan
  • 200 gr tepung gandum
  • 100 ml susu pekat manis
  • 350 gr gula pasir
  • 1000 ml air
  • 2 sdm serbuk koko ( letak sedikit air )
  • 1/2 sdt esen vanila


CARA PENYEDIAAN :
  1. Masak agar-agar, air dan separuh gula pasir kacau hingga mendidih. Sejukkan dan ketepikan.
  2. Di dalam mangkuk lain, pukul baki gula tadi bersama telur hingga mengembang. Masukkan telur sambil terus di mixer kelajuan rendah. Kemudian, masukkan tepung gandum dan esen vanila. Kacau hingga rata dan masukkan marjerin cair. Gaul semula hingga rata.
  3. Kemudian, tuang agar-agar yang telah dimasak tadi ke dalam adunan telur. Kacau rata.
  4. Bahagikan adunan 1/3 dari adunan dicampurkan dengan serbuk koko yang sudah ditambah air tadi. Baki 2/3 adunan biarkan putih.
  5. Sediakan loyang 22 x 22cm yang sudah disapukan marjerin. Tuangkan adunan secara berperingkat.
  6. Tuang separuh dari adunan tadi untuk lapisan bawah loyang. Biarkans sebentar hingga bahagian atas sedikit mengeras. Kemudian terakhir, tuangkan lapisan putih yang terakhir.
  7. Panggang dalam oven dengan suhu 180 darjah selsius selama 35 minit.
  8. Setelah masak, angkat puding biarkan sejuk sebentar dan masukkan dalam peti sejuk. Bila dah sejuk, keluarkan dan potongkan kepada belahan kecil. 



Sedia untuk dinikmati!  



Kredit to : Apa Kau Rasa

[ LIRIK LAGU ] Poingkaa by Popow ( Official MV )


Poingkaa by Popow
( Lirik Lagu )

Kalau sayang jangan ditinggal-tinggal
Walau hujan batu di negeri sendiri
Kalau rindu jangan ditahan-tahan
Pulang saja bah ke negeri asalmu

Sayang sayang Sabah
Walau susah susah
Kita satu hati

Saya bilang, poingkaa...
Dia bilang, poingkaa...
Kamu bilang, poingkaa...
Semua bilang, poingkaa...

Orang kita memang satu Malaysia
Duduk satu meja tiada masalah
Kaya budaya, bahasa dan bangsa
Inilah negeri Sabah di Bawah Bayu

Sayang sayang Sabah
Walau susah susah
Kita satu hati

Saya bilang, poingkaa...
Dia bilang, poingkaa...
Kamu bilang, poingkaa...
Semua bilang, poingkaa...

Walau hidup senang nun jauh di sana
Bila balik kampung sehelai sepinggang
Pulang sajalah bina hidup baru
Tatap poingkaa...

Saya bilang, poingkaa...
Dia bilang, poingkaa...
Kamu bilang, poingkaa...
Semua bilang, poingkaa...

Walau hidup senang nun jauh di sana
Bila balik kampung sehelai sepinggang
Pulang sajalah bina hidup baru
Tatap poingkaa...

Saya bilang, poingkaa...
Dia bilang, poingkaa...
Kamu bilang, poingkaa...
Semua bilang, poingkaa...





Glosari:

Poingkaa = terbaik, dengan simbol jari ke atas; menandakan baik-baik saja
Tatap = tetap
Bah = penyudah kata; the end of words for Sabahan slang


TONTON JUGA :

Resepi Roti Pisang Untuk Hidangan Simple Sarapan Paling Enak

 

Resepi mudah Roti Pisang

BAHAN - BAHAN :

  • Roti
  • Pisang masak
  • Butter
  • Gula perang
  • Kuning telur


CARA PENYEDIAAN :

  1. Sapukan rata butter atas roti.
  2. Potong pisang dan susun atas roti.
  3. Sapukan pula kuning telur.
  4. Taburkan gula perang.
  5. Bakar dalam air fryer 180/8 minit.




Kredit to : Tasty Malaysia

Copyright © 2020 | All Rights Reserved.
Design by Sii Nurul