Responsive Ad Slot

Cara Untuk Menyembuhkan Kesedihan di Hati

Cara Untuk Menyembuhkan Kesedihan di Hati

Dunia hari ini tidak pernah asing dari suka duka kan? Semua orang merasainya tapi apa yang berbeza dari kita adalah cara mengawalinya. 

Ada antara kita yang suka tidur apabila datangnya perasaan sedih, ada yang suka menyendiri sambil melayan perasaan dan macam-macam lagi ragam kita sebagai seorang manusia.

Namun hakikatnya masalah tetap masalah. Ada masalah yang mampu dihadapi dan diselesaikan dengan segera dan ada juga masalah yang menemui jalan buntu. Tidak ada pintu segera yang boleh kita buka untuk lepaskan diri darinya.

Maka pada titik inilah kita kerap kembali pada Tuha yang Esa, menukar semula arah pandangan kepada Yang Maha Kuasa dan Yang Paling Mampu melakukan apa saja. Itulah bezanya antara orang yang yakin dan sebaliknya.

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri” (Surah Al Hadid: 22-23)

Terdapat 2 cara untuk menyembuhkan kesedihan di hati iaitu :

1- Berselawat kepada kekasih Allah S.W.T 

Selawat bukan hanya untuk Nabi malah kebaikannya kembali kepada kita sendiri. Selawat menjadi asbab terangkatnya doa dan terampunnya dosa. 

Selawat ibarat hadiah kepada seseorang yang dimuliakan Allah S.W.T walaupun dalam masa yang sama kita sedang bersedih. 

Allah bukan tidak tahu bahkan Allah lebih tahu bahawa kita memerlukan sedikit ketenangan dan pertolongan namun berkat kita mengingati Rasulullah S.A.W yang jauh lebih besar ujian semasa hayatnya, maka Allah menghadirkan ketenangan dan melapangkan dada orang yang berselawat.


2- Bersujud tanda menyerah diri

Sematkanlah dalam hati, kesedaran sebenar-benarnya bahawa kita sedang menghadap Pencipta, dan seolah-olah sedang bercakap denganNya. 

Bahawa kita sedang meluahkan sesuatu. Setiap sujud kita adalah bermakna kerana Allah S.W.T menyukai hambaNya yang bersujud dan memohon kepadaNya.

Doa, selawat dan solat bukanlah escapism (jalan melarikan diri) dari masalah. Bahkan itulah salah satu jalan untuk kita keluar dari permasalahan yang sedang di hadapi iaitu dengan memohon pertolongan kembali kepada Yang Maha Mengatur urusan hambaNya. 

Yang Maha Mengetahui setiap keluh kesah, setiap bisik yang jauh di lubuk hati manusia.


4 Resepi Karipap Rangup Untuk Sarapan & Minum Petang

1. Resepi Inti Karipap Kentang

resepi-inti-karipap-kentang
Kredit: Nurhayati Abd Malek

Bahan kulit karipap:
  • 250 gm butter
  • 400 gm tepung
  • secubit garam halus
  • 1 sudu teh gula aising/halus
  • sedikit air sejuk

Cara-cara menyediakannya :

1. Mula-mula korang gaulkan tepung dengan gula halus dan garam hingga rata.

2. Masukkan butter. Butter ini pastikan dalam keadaan sejuk baru korang keluar dari peti ais. Kemudian potong kiub kecil². (Kalau macam dah nak lembut masukkan balik dalam peti ais bagi keras semula.)

3. Ramas semua bahan hingga menjadi seperti serbuk roti.

4. Tambahkan sedikit² air sejuk. Masukkan air sejuk tu sedikit dulu kalau adunan dah boleh lembut dan mudah di bentuk dah tak payah letak air sejuk lagi.

5. Kalau masih berderai tambahkan lagi sedikit dan seterusnya hingga adunan menjadi doh yg lembut dan tak melekat di tangan.

6. Rehatkan kejap 15 minit lepastu bentukkan suka hati korang.


Bahan untuk inti:
  • 5 biji kentang/ ubi keledek oren (potong dadu)
  • 2 biji bawang besar (potong dadu)
  • 3 ulas bawang putih (potong dadu)
  • 4 sudu besar serbuk kari
  • 2 genggam udang kering (rendam sekejap)
  • 1 genggam ikan bilis
  • sedikit gula dan garam
  • ½ kiub pati ikan bilis (optional)

Cara buat inti:

1. Kisarkan udang kering bersama ikan bilis.

2. Tumiskan bawang semua.

3. Masukkan udang dan ikan bilis kisar.

4. Masukkan serbuk kari. Gaul hingga naik bau.

5. Masukkan kentang dan sedikit air. Gaul hingga mendidih.

6. Perisakan dan gaul hingga kentang empuk. Siap!

Kredit: Nurhayati Abd Malek

2. Resepi Karipap Kentang Untuk Berniaga

karipap-kentang
Kredit: Zalma Mohamad

Bahan untuk kulit karipap
  • 1 kg tepung gandum (cap sauh)
  • 1 cawan minyak masak yang dah dipanaskn
  • 3 cawan air
  • 3 sudu kecil garam

Cara-cara menyediakannya :

1. Tepung dan garam digaulka n sekali

2. Masukkan minyak yang dpanaskn tadi..biarkn seketika..supaya tepung tadi dah sejuk.

3. Gaulkn tepung tadi sampai rata

4. Masukkn air sedikit sedikit dan gaul sampai rata..sampai mnjadi doh dan tak melekat ditangan .

5. Lepas tu doh dibiarkan seketika ...dalam 30 minit..

6. Baru boleh mula buat karipap.


Untuk intinya
  • 1 kg ubi kentang dipotong dadu
  • 1 mangkuk kecil daging kisar...
  • 2 biji bwang besar dipotong dadu
  • 2 sudu makan rempah kari (rempah adabi)
  • Minyak masak untuk menumis
  • 3 cawan air

Cara-cara menyediakannya :

1. Panaskn minyak..tumis bawang sampai layu

2. Masukkan daging kisar (kalau tiada daging boleh guna ayam kisar)

3. Masukkan rempah kari dan sedikit air

4. Masukkan kentang ..tambahkan air tadi.

5. Biarkan mendidih..masukkan gula, garam dan perasa secukupnya. 

6. Biarkan mendidih dan empuk. Dah siap boleh mula buat karipap. 

Kredit: Zalma Mohamad


3. Resepi Karipap Inti Sardin

karipap-sardin
Kredit : Umie Saffiya

Bahan untuk kulit karipap
  • 1/2 kg tepung gandum Faiza
  • 50g minyak masak 
  • 2 sudu besar Minyak zaiton (Guna minyak masak pun boleh)
  • Minyak dipanaskan sederhana panas.
  • 180 ml air suam campur 1/2 sudu teh garam

Cara-cara menyediakannya :

1.Campurkan minyak masak, minyak zaiton kedalam tepung. Gaul sehingga menjadi seperti serbuk roti.

2.Masukkan air suam sikit-sikit hingga menjadi doh. Kalau dah lembut tak perlu habiskan air. Kalau masih keras, tambah sikit air suam lagi.

3.Rehatkan 30 minit. Bulatkan ikut besar yang disukai.

4. Lenyek nipis & bubuh inti secukupnya. Kelim kemas. Goreng hingga garing.

5. Kalau banyak,selebihnya goreng sebentar saja & bolehlah di frozenkan. Bila-bila nak makan bolehlah digoreng macam biasa @ pilihan air fryer.

Bahan untuk inti
  • 1 tin besar sardin dihancurkan.
  • 2 biji bawang holland dihiris
  • Lada kering kisar ikut pedas (2 sudu besar)
  • Minyak
  • Garam secukup masin
  • Jus limau sikit.

Cara-cara menyediakannya

1.Panaskan minyak

2.Tumis bawang hingga layu

3.Masukan cili kisar, tumis hingga garing.

4. Masukan sardin, garam, jus limau. Sesuaikan rasa.

5. Bila dah sejuk bolehlah diguna.

Kredit : umie saffiya

4. Resepi Karipap Rangup Sampai Petang

karipap-rangup-sampai-petang
Kredit : zaimah zakaria

Bahan Kulit karipap
  • 4 cwn tepung gandum
  • 3 sudu besar marjerin
  • 1 sudu besar minyak
  • Garam
  • Air secukupnya

Cara-cara menyediakannya :

1. Panaskan marjerin dan minyak sampai mendidih

2. Masukkan ke dalam besen yang berisi tepung gandum.

3. Gaul guna senduk..bila minyak dah agak sejuk ramas-ramas menjadi seperti serbuk roti di dalam bekas lain. 

4. Campurkan garam ke dalam air, kacau sehingga garam larut

5. Masukkan air garam tadi  ke dalam besen yang ada tepung.. masukkan air sedikit demi sedikit.

6. Uli sehingga tepung tak melekat di tangan. Perap selama30 minit

7. Bulat-bulat sebesar bola ping pong..canai masukkan inti kemudian kelim. Buat sehingga habis

Tips :
  • Boleh gunakan apa-apa inti (sardin/kentang/ikan/ayam)
  • Untuk dapatkan kulit karipap yang licin semasa goreng, masukkan karipap ketika minyak belum panas. Api perlahan sahaja
  • Sentiasa balik balikan karipap bagi warna dia sekata

Kredit : zaimah zakaria

10 Kata-Kata Hikmah Untuk Lebih Kuat & Menyayangi Diri Sendiri

Perkongsian ini ambil daripada halaman Facebook Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah Jangan lupa follow beliau untuk kata-kata motivasi tentang kehidupan dan tips-tips berkenaan rumahtangga. Semoga kita semua mendapat manfaat daripadanya.

self-love-quotes

10 Kata-Kata Hikmah Untuk Lebih Kuat & Menyayangi Diri Sendiri 

10 Kata hikmah ini akan buat kamu lebih kuat untuk menyayangi diri sendiri hari ini:

1. Ada orang akan mempergunakanmu. Ada orang akan mengujimu. Ada orang akan meninggalkanmu. Ada orang akan mencintaimu. Ketahuilah bahawa semua itu akan mengajarmu.

2. Kamu hanya layak menerima kesungguhan seseorang, bukan alasannya.

3. Hidup tetap berjalan. Sama ada bersama atau tak bersamanya. Kerana akhirnya, kita tetap akan sendirian juga apabila nyawa bercerai dari badan.

4. Jika dia benar-benar mahukan kamu, pasti dia usahakan. Jika dia buat sambil lewa dan slumber sahaja, ketahuilah tiada tempatnya di hati kamu.

5. Minta maaf terhadap kesalahan kamu, bukan terhadap apa yang kamu rasa. Apa sahaja yang kamu zahirkan, itulah tindakan. Apa sahaja yang kamu rasakan, ia masih lagi terpendam dan kamu masih boleh memilih untuk menyimpan sahaja perasaan itu.

6. Lebih percaya diri, semakin hilang ketakutan dalam diri. Bangkit!

7. Pilihlah orang yang memilih kamu. Bukan kejar dan puaskan hati orang yang kamu sayang, walhal dia tak pun menyayangimu.

8. Jangan bawa perasaan lama ke dalam pengalaman yang baharu. Dengan pengalaman baharu, bina perasaan dan hidup baharu.

9. Berdiam diri adalah jawapan terbaik terhadap seseorang yang tidak bijak menghargai dirimu.

10. Mereka boleh berbohong, tetapi tingkahlaku mereka masih boleh dibaca dan terbongkar juga. Melalui mimik muka, bahasa tubuh, semua itu boleh 'berbicara' dengan sendirinya.

Kesimpulannya

Sayangi diri. Itu resipi utama sebelum kamu menyayangi orang lain dan kehidupan dengan sepenuhnya. Jika tidak bermula dengan diri sendiri, macamana rasa sayang itu boleh terpancar dengan penuh keindahan dan kemurnian peribadi.

Moga kita terus menerus menyayangi diri. Kerana selangkah kita menyayangi diri, selangkah kita jauh dari menyeksa diri.

Sayangi diri sendiri terlebih dahulu.

Kredit : Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Cukup Lakukan 10 Hal Ini Untuk Pikat Hati Suami - Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

muslim-married-couple

Isteri solehah tak perlu manja sepanjang masa, cukup lakukan 10 hal ini untuk pikat hati suami anda.

1. Temankan suami makan walaupun kamu sudah makan

Ramai suami rasa terbiar dan bersendirian selalu. Amalkan makan bersama suami sambil kamu sendiri boleh lihat dia menikmati juadah dari air tanganmu sendiri. 

Kebanyakkan isteri mengabaikan suami dengan alasan penat seharian menjaga anak dan mengurus anak. Memang betul, isteri penat tetapi untuk menjaga keharmonian dan hubungan supaya lebih lama temanlah suami walaupun hanya sebentar.

2. Pandang suami seperti mana mula-mula bercinta dulu

Pandang suami dengan lemah lembut, senyum, kata yang manis, sentuh dengan mesra dan peluk dia semasa pergi dan pulang kerja.

Kesibukan dengan urusan rumah tangga menyebabkan kita sebagai isteri lupa bahawa suami sentiasa ingin dibelai dan dimanja. 

Sekurang-kurangnya salam suami sebelum dan semasa balik dari kerja. Suami akan rasa lebih dihormati dan dihargai. 

3. Suami perlu belaian terutama ketika sakit

Rawat suami dengan penuh kasih sayang semasa dia sakit. Sentuhan dan kata-kata manis mampu bertindak sebagai penawar yang mujarab.

Suami ketika sakit memerlukan perhatian lebih dari seorang isteri. Malah lebih manja berbanding anak-anak anda. Layankan sahaja. 

Walaupun isteri mungkin penat, InsyaAllah suami yang berasa senang ketika bersama isteri akan mendapat pahala. 

4. Mengalahlah pada suami bagi perkara yang harus. 

Lelaki mempunyai ego yang tinggi apatah lagi yang bergelar suami yang merupakan ketua keluarga. Suami kadangkala rasa kecewa kalau isteri terlalu lantang atau melawan kata-katanya.

Sifat perempuan yang tidak mahu mengalah juga kadangkala megeruhkan lagi keadaan. Apabila kamu sudah rasa bertenang dan tidak emosi. Jangan biarkan suami tidak melayani atau bercakap. 

Mengalah dan minta maaf dengan segera. Suami pasti akan mengalah dan meminta maaf juga.

5. Tutupi diri kamu daripada sebarang lelaki lain

Isteri yang solehah ialah isteri yang menjaga aurat dan pergaulannya ketika berada di luar mahupun ketika berada di alam maya (menggunakan media sosial). Pastikan menutup aurat dengan sempurna dan jaga batas perbualan dengan bijaksana.

6. Berterima kasihlah dengan suami walaupun hal sekecil-kecilnya

Amalkan selalu berterima kasih kepada suami setiap kali suami membantu melakukan hal-hal kecil mahupun urusan di rumah. Kadang kita tahu suami buat tidak kemas seperti yang kita selalu buat. Tetapi hargailah usahanya yang cuba meringankan kerja isteri dengan kata-kata terima kasih. 

Sekiranya suami tidak kemas seperti lipat kain, isteri boleh meminta suami untuk bersihkan tandas, peti sejuk, buang sampah dan basuh pinggan.

7. Selalu berasa syukur terhadap pemberian suami

Ramai penghuni neraka adalah dari wanita yang menyumpah seranah dan tidak bersyukur kepada suami mereka. Elak daripada khianat atau sabotaj suami.

Suami dah bekerja keras untuk rumahtangga. Selalu memohon kepada Allah untuk mempermudahkan rezeki dan bersyukur apa adanya. Hati yang selalu berasa syukur akan sentiasa menghargai apapun pemberian suami

Ketika Rasulullah SAW diangkat dari Baitulmaqdis ke langit dunia, Baginda diperlihatkan pelbagai peristiwa luar biasa terutama azab dikenakan ke atas golongan wanita, golongan majoriti dalam neraka.

Sabda Baginda bermaksud: "Aku melihat ke dalam syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara (orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka, maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita." (Hadis Riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

8. Amalkan solat Tahajjud bersama

Kejutkan suami untuk solat tahajud dan isteri juga turut melakukannya bersama-sama. Ia adalah amalan yang dapat mengharmonikan rumahtangga serta menerangkan kubur.

Seandainya suami tidak bangun tahajjud, isteri boleh melakukan solat tahajjud sendirian dengan izin suami. Semoga dengan ibadah dapat mendekatkan diri kepada Allah dan mengeratkan hubungan suami isteri.

9. Pelihara diri dengan sifat malu

Kekalkan sifat malu dalam diri wanita. Wanita yang hilang sifat ini adalah mereka yang hilang martabat dan maruah diri.

Seorang suami mempunyai tanggungjawab yang besar untuk melindungi maruah wanita yang berada di bawah jagaannya. 

Perasaan malu menurut beberapa hadis Nabi Muhammad S.A.W dianggap sebagai anak kunci syurga, malah sifat ini juga merupakan tiang seri bagi akhlak terpuji yang mampu memelihara iman seorang Muslim dan mencegahnya daripada melakukan maksiat

10. Biarkan suami berehat apabila pulang dari kerja 

Bila suami pulang kerja, beri dia rehat 30 minit. Usah terus menerus terjahnya dengan pelbagai soalan. Bawakan air dan beri urutan untuk dirinya tenang dan berehat.

Apabila suami dah rehat dan makan kemudian barulah isteri nak cerita tentang masalah di rumah, meluahkan rasa emosi dan sebagainya kepada suami. 

Semoga catatan dan pesan Tok Abah ini, para isteri ambil perhatian dan jalankan tanggungjawab kalian sebaiknya ya.

Tak perlu manja, yang penting solehah.

Kredit: Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Resepi Untuk Mencerahkan Kulit Menggunakan 4 Bahan Sahaja

tips cerahkan kulit

Siapa yang mempunyai masalah kulit kusam dan tidak bermaya? Korang boleh buat resepi yang simple dan mudah ini di rumah. 

Hanya menggunakan beberapa bahan sahaja. Selamat mencuba!

Bahan-bahan

  • Lemon
  • Madu
  • Air 
  • Timun
Photo by Ameera.S

Cara-caranya 

1. Sediakan beberapa biji lemon, air madu dan sebiji timun hijau.

2. Potong lemon secara bulat nipis. Pastikan korang potong nipis-nipis.

3. Potong timun secara nipis dan gulungkan timun perlahan-lahan.

4. Perahkan sebiji lemon ke dalam gelas yang berisi air.

5. Masukkan lemon dan timun yang telah dipotong, biarkan beberapa minit agar ia sebati.

6. Masukkan 2 sudu madu ke dalam gelas dan tambahkan sedikit air. Kacau sebati. Nak lagi sedap boleh tambah ais.
 

Kredit : Ameera.S


Resepi Ayam Buttermilk Menggunakan Airfyer

buttermilk-chicken
 anas syauqi (mahn)

Resepi Ayam Buttermilk Menggunakan Airfyer

Bahan-bahan

  • Butter 50g- 100g
  • Susu pekat 150ml
  • Serbuk kunyit 1 sudu
  • Serbuk lada hitam 1 sudu
  • Serbuk mix herbs 1- 2 sudu
  • Garam secukup rasa..
  • Sedikit air panas

Cara-cara menyediakannya :

1. Gaulkan semua bahan-bahan diatas... gaulkan bersama ayam dan perap seketika..

2. Perapan yang lebih dipanaskan dan masukkan lemon..jadikan kuah..

3. Bakar dengan airfryer suhu 180°c 25 minit..tambah perapan setiap 5 minit sehingga masak...

Sedia untuk dihidang!

Kredit: anas syauqi (mahn)

Ini 5 Cara Nak Ubah Dari Derita Kepada Bahagia

quotes

Ini 5 cara nak ubah dari derita kepada bahagia:

1. Jangan kedekut dengan senyuman

Senyuman membantu diri untuk memgembalikan hormon-hormon bahagia yang hilang dalam diri. Sebab tu Nabi SAW sendiri menyuruh kita ukirkan senyuman pada saudara kita, dan ianya adalah dianggap sedekah. Banyakkan senyuman terutama dalam keluarga sendiri.

Abu Dzarr berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Senyummu kepada saudaramu ialah sedekah bagimu; kamu memerintah kepada kebaikan dan melarang kemungkaran ialah sedekah; kamu memberi petunjuk kepada seseorang sesat di jalan ialah sedekah; kamu melihat kepada seseorang yang tidak dapat melihat dan menolongnya sedekah bagimu; kamu menghilangkan batu, duri dan tulang di jalan ialah sedekah bagimu dan kamu memasukkan air daripada timbamu ke timba saudaramu sedekah bagimu.” (HR Tirmizi)

2. Declutter

Declutter ini ialah dengan cara kita kosongkan rumah kita dengan perkara-perkara yang tidak diperlukan. Salah satu punca derita ialah kerana kita diserabutkan dengan keadaan sekeliling yang bersepah, rumah yang penuh dengan barang-barang yang menjadikan ruang semakin sempit. 

Ambil satu hari gotong-royong bersih dan kemas rumah, mana-mana yang tidak diperlukan, kita boleh buang atau sedekahkan.


3. Tukar rutin harian diri

Hidupkan pagi kalau boleh seawal 4.30 pagi. Sebenarnya waktu pagi ini membantu diri menghasilkan hormon endorphin. Hormon endorphin adalah hormon ketenangan. 

Bila kita tahajjud, baca Al-Quran kita akan dapat rasakan begitu tenang dan best sangat keseluruhan hari tersebut.

 Allah S.W.T berfirman:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

Maksudnya: Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "solat tahajjud" padanya, sebagai solat tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. Surah al-Isra’ (79)

4. Cari true calling dalam hidup

Maksudnya cari sesuatu yang bila kita lakukan akan buat diri jadi bersemangat dan hidup sentiasa terinspirasi. Walaupun apa pun keadaan anda ketika itu, penat ke sakit ke, korang tetap ada semangat nak buat.

Ada orang suka berkebun, shopping, menonton movie dan sebagainya. Dan ketenangan yang baik ialah dengan mendekatkan diri kepada Allah. 

Terdapat begitu banyak anjuran dan galakan mengingati Allah S.W.T seperti yang disebutkan di dalam Al-Quran dan juga hadis-hadis yang sahih.

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

Maksudnya: Dan golongan yang beriman itu tenang jantung hati mereka dengan mengingati Allah dan ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah jantung hati akan berasa tenang. Surah Ar-Ra’d (28)

5. Cuba perkara-perkara baru

Hidup ini adalah sebuah ‘journey’. Diri kita mudah jemu jika sentiasa melakukan perkara yang sama setiap hari. 

Dalam rumahtangga pun sama, kena berpakat suami isteri untuk selalu mencuba perkara-perkara baru. Pergi memancing ke, pergi panjat bukit ke, dan apa-apa sahaja, sebab pengalaman itu tak dapat dirasai melainkan kita sendiri yang melaluinya. 

Pengalaman-pengalaman baru ini akan membantu menambah kebahagiaan.



Resepi Air Balang Mangga Original Untuk Berniaga di Kampung

Resepi ini dikongsikan oleh Puan Roshidah Shaari di group facebook. Beliau kongsikan sendiri bagaimana nak bancuh air balang mangga untuk berniaga di kampung. 

Resepi ini untuk 1 balang (33 liter) dijual dengan harga RM2.00 untuk segelas. Kalau korang ada tanam pokok mangga maka lagi jimat kos untuk buah mangga. 

Sehari boleh menabung sehingga RM80 setelah tolak modal dan kos upah yang lain. Dalam sebulan boleh dapat RM2,000 lebih juga. 

resepi air balang mangga

Bahan-bahan

  • 10 Biji buah mangga
  • 4 botol perisa mangga
  • 2 tin susu cair
  • 2 tin susu pekat 
  • 2 sudu besar pewarna makanan oren
  • 1 botol mineral (500ml)
  • 2 bungkus ais kiub 

Cara-caranya :

1. Blend buah mangga yang telah dipotong. 

2. Masukkan kesemua bahan di atas ke dalam balang kecuali ais. Kacau sehingga sebati.

3. Akhir sekali masukkan ais kiub. Sedia untuk dijual.

4. Asingkan air gula. Sekiranya ada pembeli, barulah campurkan dengan air gula di cawan atau plastik.

Selamat mencuba.


Siapa sangka kan hanya dengan menjual air buah sahaja boleh jana income sehingga RM2000 sebulan. Dan lebih menarik lagi cuma berniaga di kampung sahaja. 

Itu cuma jual 1 balang air sahaja. Macam mana kalau jual 3 balang air? Korang berminat nak mula bisnes air dari mula memohon tapak niaga, cara pilih lokasi, cara buat air sedap dan cara nak tarik peniaga? 

Sekiranya berminat boleh baca pengalaman Mizan Sulaiman sendiri yang merupakan Usahawan Bazar Ramadhan! Jika korang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang bisnes air balang ini! boleh klik link di bawah!


Semoga membantu korang untuk memulakan bisnes air balang. 

Resepi Nasi Ayam Hainan Simple & Mudah

Resepi Nasi Ayam Hainan Simple & Mudah

Untuk ayam :

  • 1 ekor ayam
  • 1 ketul kiub ayam
  • 1 sdt garam
  • 1 pokok daun bawang (ambik daun saja@ kerat dua)
  • 2 inci halia ketuk
Rebus semuanya selama 25 minit. Pastikan air tenggelam lepasi paras ayam.

Angkat ayam dan boh dalam air ais selama 30 minit, toskan kan lumurkan minyak bijan. 


Untuk Nasi :
  • 3 cwn beras
  • ½beras pulut (tak nak letak pun tak apa) - Basuh 
  • 1 helai daun pandan
  • Lemak-lemak ayam (Sebelum rebus ayam)
  • 1 senduk kecil minyak
  • Halia tumbuk
  • Air rebusan ayam

Cara-cara menyediakannya :

1.Masak minyak, lemak ayam sampai lemak ayam tu cair.

2.Masuk daun pandan dengan halia, tumbuk kacau-kacau kejap

3.Boh beras gaul dalam 3 minit, rebusan ayam tadi (sukat macam masak nasi)

4. Tambah garam sikit. Masak sehingga nasi masak.


Untuk Sos Cili merah :
  • Cili besar (merah)
  • Cili padi (merah)
  • ½ labu Bwg Holland
  • Bwg putih
  • Cuka
  • Gula
  • Sedikit garam
  • Ajinamoto
  • Air rebusan ayam 

Blendkan kesemua bahan diatas.


Untuk Pes halia :
  • Halia tumbuk
  • Masukkan batang daun bawang
  • Masak sedikit minyak, tuang panas dalam pes tadi kemudian gaul sebati.

Untuk Taugeh :
  • Taugeh (siram air panas kemudian toskan)
  • Daun limau purut, cili padi dipotong
  • Kuah ayam dengan kuah taugeh

Untuk kuah tauge & ayam :
  • 1 cwn air rebusan ayam
  • Kicap masin cair
  • Kicap udang manis
  • Cukup rasa
  • minyak bijan
Campurkan kesemua bahan dan curah atas ayam dan taugeh. 



Konvoi Kemerdekaan Pemandu Maxim Sempena Hari Kebangsaan Ke-65

selamat hari kemerdekaan

Selepas hampir tiga tahun pandemik COVID 19 dan pematuhan Perintah Kawalan Pergerakan, sambutan kemerdekaan pada tahun ini sangat luar biasa di mana seluruh rakyat Malaysia meraikannya dengan gilang gemilang. 

Bertemakan slogan “Keluarga Malaysia” pada tahun ini, syarikat pengendali e-panggilan Maxim (Malaysia) juga tidak terlepas meraikan kemeriahan kemerdekaan negara yang ke-65 dengan melaksanakan perarakan kemerdekaan di beberapa bandar utama Malaysia termasuk bandar Tawau, Sandakan dan Labuan.

Sebanyak kira-kira 10 ke 20 kenderaan yang mempunyai pelekat iklan e-panggilan Maxim telah menyertai perarakan tersebut dengan mengibarkan Jalur Gemilang di sekitar bandar bandar- bandar utama di Sabah seperti Bandar Tawau, Sandakan dan Labuan. 

Kibaran Jalur Gemilang ini telah dijayakan sepanjang jalan- jalan utama dan berhenti untuk berkumpul di tempat tarikan orang ramai dalam bandar untuk sesi bergambar dan promosi aplikasi e-panggilan Maxim.

Perarakan ini telah diiringi oleh pihak polis dan dimulakan pada 9 pagi sehingga tamat konvoi. Syarikat e-panggilan Maxim Malaysia optimis dengan usaha yang dijalankan ini dapat menerapkan rasa patriotisme dalam diri rakyat dan meningkatkan kasih sayang untuk tanah air tercinta. 

Semangat kemerdekaan kali ini dapat dilihat dengan kempen kemerdekaan ini di mana pelbagai lapisan rakyat Malaysia bersatu jiwa dan hati untuk menjayakan perarakan kemerdekaan ini.

Pada kesempatan ini, rakyat Malaysia boleh menikmati diskaun dengan memasukan kod promosi “KELUARGAMALAYSIA” untuk pesanan pertama dan mendapatkan RM30 ke dalam akaun Maxim sehingga akhir bulan september. 

Maxim Malaysia juga ingin mengambil peluang untuk berterima kasih kepada rakyat Malaysia yang telah memberi sokongan dengan mengibarkan Jalur Gemilang semasa perarakan dijalankan.

Semoga aktiviti dapat menjadi satu platform bersama bagi semua warga Malaysia untuk bersatu hati dalam semangat kemerdekaan bersama aplikasi e-panggilan pilihan rakyat Malaysia.

Sebagai berita tambahan, tidak lama lagi aplikasi e-panggilan Maxim (Malaysia) akan melancarkan perkhidmatan “Market Place” iaitu penghantaran beli dan hantar. Kelak, para pelanggan boleh menikmati perkhidmatan penghantaran ini, tidak kira penghantaran makanan ataupun pembelian barang lain melalui aplikasi e-panggilan Maxim. Anda boleh membuat tempahan dengan cara yang mudah: melalui aplikasi Maxim atau di laman sesawang taximaxim.com/my/

Ketahui Penggunaan Kupon Parking DBKK

SISTEM KUPON LETAK KERETA BANDARAYA KOTA KINABALU

Sistem Kupon Letak Kereta telah dikuatkuasakan perlaksanaannya di seluruh Bandaraya Kota Kinabalu pada 1hb Oktober 2014

Jenis-Jenis Kupon DBKK

Terdapat 3 jenis buku kupon dan warna kupon menunjukan nilai bagi setiap helaian. 
  • Buku kupon warna BIRU bernilai RM0.50 (1 buku kupon RM5.30 termasuk 6% GST).
  • Buku kupon warna KUNING setiap helaian adalah RM1.00 (1 buku kupon RM10.60 termasuk 6% GST)
  • Buku kupon warna MERAH pula bernilai RM2.00 bagi setiap helaian kupon (1 buku kupon RM10.60 termasuk 6% GST). 


3 Jenis Kadar Letak Kereta

Di dalam Sistem Kupon Letak Kereta, terdapat 3 jenis kadar letak kereta iaitu :
  • Jangka pendek (Kategori A) -  nombor siri petak letak kereta berwarna KUNING
  • Jangka panjang (Kategori B) - nombor siri petak kereta berwarna HIJAU 
  • Tempat letak kereta eksklusif  (A1) -  nombor siri petak letak kereta berwarna MERAH

Selain itu, bagi memberikan keselesaan kepada para pengguna juga, DBKK menyediakan kupon letak kereta bulanan bagi kegunaan di tempat letak kereta jangka panjang sahaja.

MASA MEMPAMERKAN KUPON / OPERASI

  • Isnin – Jumaat = 8.00 pagi – 5.00 petang 
  • Sabtu = 8.00 pagi – 1.00 petang 
  • Ahad / Cuti Umum = Dikecualikan

ZON BANDAR KOTA KINABALU YANG DIKUATKUASAAN SISTEM KUPON

Sektor A : Gaya North Gaya Street Gaya Center Gaya Street-Menara&Dewan Segama Central Market Sinsuran Kg. Air Sedco Asia City High Court / City Park Api-Api Center Bandaran Berjaya

Sektor B : Sadong Jaya Karamunsing Sembulan / Grace Court Tanjung Aru Damai Plaza Foh Sang Taman Friendly Borneon Center Lintas Plaza Lintas Square Kolam Center / Plaza Lido Taman Fortuna Taman Cantek 

Sektor C : Inanam Baru Inanam Point Inanam Lama Inanam New Township Inanam Plaza Inanam Mutiara Inanam Business Center Nountun Ind. Est Kolombong Likas Kingfisher Likas Plaza Likas Juta Likas Kosan Luyang Phase 8 Taman Sunny Garden Taman Tai Tet Bunga Raja Taman Iramanis
 


KAUNTER JUALAN KUPON LETAK KERETA :

Kaunter DBKK Holdings – Bahagian Penguruan Letak Kereta, KK Plaza Shopping Complex. 
  • 8:30 pagi - 04:30 petang (Isnin hingga Jumaat) 
  • 8.30 pagi - 12.30 petang (Sabtu)
Kaunter DBKK No. 10 & 11 Tingkat Bawah, Bangunan DBKK, No. 1, Jalan Bandaran, Kota Kinabalu.
  • 8:30 pagi - 04:30 petang (Isnin hingga Jumaat)
Kaunter DBKK, Tingkat  7, Centre Point Sabah
  • 8:30 pagi - 04:30 petang (Isnin hingga Jumaat)
Kaunter DBKK/UTC, Tingkat 6, Bangunan UTC
  • 8:00 pagi - 9:00 malam setiap hari (Isnin hingga Ahad) kecuali pada cuti umum. 
Kaunter DBKK, Dewan Serbaguna Damai, Luyang
  • 8:30 pagi - 04:30 petang (Isnin hingga Jumaat) 


Ketahui penggunan kupon parking DBKK.Gunakan mengikut petak agar kupon anda tidak sia-sia.

Kupon merah (ada 5 keping )

  • Garisan merah 1 kupon utk 1 jam parking
  • Garisan hijau 1 kupon utk 4 jam parking
  • Garisan kuning 1 kupon utk 2 jam parking

Kupon oren (ada 10 keping)

  • Garisan merah 1 kupon utk 30 minit parking
  • Garisan hijau 1 kupon utk 2 jam parking
  • Garisan kuning 1 kupon utk 1 jam parking

Kupon biru (ada 10 keping)

  • Garisan merah 2 kupon utk 30 minit parking
  • Garisan hijau 1 kupon utk 1 jam parking
  • Garisan kuning 1 kupon utk 30 minit parking



Jadual Pembayaran Gaji Bulanan Kakitangan Awam Kerajaan Bagi Tahun 2022

Jadual Pembayaran Gaji Bulanan Kakitangan Awam Kerajaan Bagi Tahun 2022

Jadual Pembayaran Gaji Bulanan Bagi Tahun 2022

(Satu Tarikh Gaji untuk Semua Negeri)

1. Januari - 25.01.2022 (Selasa)

2. Februari - 25.02.2022 (Jumaat)
  • Tahun Baru Cina 1 & 2 Februari 2022 (Selasa & Rabu)
3. Mac - 25.03.2022 (Jumaat)

4. April - 25.04.2022 (Isnin)

5. Mei - 25.05.2022 (Rabu)
  • Hari Raya Puasa 3 & 4 Mei 2022 (Selasa & Rabu)
  • Hari Pesta Kaamatan 30 & 31 Mei 2022 (Isnin & Selasa)
6. Jun - 24.06.2022 (Jumaat)
  • Hari Gawai 1 & 2 Jun 2022 (Rabu & Khamis)
7. Julai - 25.07.2022 (Isnin)
  • Hari Raya Haji 10 & 11 Julai 2022 (Ahad & Isnin)
8. Ogos - 25.08.2022 (Khamis)

9. September - 23.09.2022 (Jumaat)

10. Oktober - 18.10.2022 (Selasa)
  • Hari Deepavali 24 Oktober 2022 (Isnin)
11. November - 25.11.2022 (Jumaat)

12. Disember - 19.12.2022 (Isnin)
  • Hari Krismas 25 Disember 2022 (Ahad)

Maklumat lanjut, hubungi

Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM), Aras 1-8, Kompleks Kementerian Kewangan, No. 1, Persiaran Perdana, Presint 2, 62594 Putrajaya.
+603-8882 1000
+603-8889 5821
korporat[at]anm[dot]gov[dot]my

Waktu Urusan Kaunter JANM Putrajaya

  • Isnin - Khamis : 9.00 pagi - 4.00 petang
    (Rehat : 1.00 tengah hari - 2.00 petang)

  • Jumaat : 9.00 pagi - 4.00 petang
    (Rehat : 12.15 tengah hari - 2.45 petang)

  • Sabtu, Ahad & Cuti Umum : Tutup

Sumber : Jabatan Akauntan Negara Malaysia



Hari Kebangsaan Malaysia | Sambutan Hari Kemerdekaan

Hari Kebangsaan Malaysia | Sambutan Hari Kemerdekaan

Hari Kemerdekaan Malaysia, juga dikenali sebagai Hari Kebangsaan atau Hari Merdeka, disambut di seluruh Malaysia pada setiap 31 Ogos setiap tahun bagi menandakan negara bebas daripada belenggu penjajahan sejak 1782 sehingga tahun 1957. 

Hari kebangsaan merupakan peristiwa utama dan disambut secara besar-besaran dengan mengadakan perarakan warna warni, nyanyian, pertunjukan pentas, pertandingan dan pelbagai lagi pertunjukan yang diadakan di tempat-tempat yang ditetapkan setiap tahun.

Kemeriahan Hari Kebangsaan dapat dirasakan bermula menjelangnya pukul 12.00 malam di mana bunga api yang berwarna-warni bergemerlapan di udara. Begitu juga acara perbarisan yang diwakili oleh pelbagai agensi turut diadakan bagi memeriahkan lagi suasana hari tersebut. Hari kebangsaan disambut paling meriah di Kuala Lumpur terutama di Dataran Merdeka.

Sambutan hari kebangsaan secara besar-besaran juga dibuat di Putrajaya. Bangunan- bangunan perniagaan, rumah kediaman dan kereta-kereta akan memasang dan mengibarkan bendera Malaysia, Jalur Gemilang, dan ini menyemarakkan lagi suasana perayaan. Hari kebangsaan merupakan hari cuti umum di Malaysia.

Sejarah

Penubuhan Malaysia terdiri daripada Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara/Sabah, Sarawak dan Singapura dijadualkan diisytiharkan secara rasmi pada 31 Ogos 1963, bersamaan ulang tahun ke-6 kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu. 

Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu membuat tinjauan umum di Borneo Utara dan Sarawak.

Bagaimanapun, Borneo Utara dan Singapura masih lagi mendapat kemerdekaan daripada British pada 16 September 1963. Sarawak telah merdeka sebulan lebih awal pada 22 Julai 1963.

Pembentukan Malaysia kemudian diisytiharkan pada 16 September 1963, dan disambut sebagai Hari Malaysia. Sambutan kemerdekaan besar-besaran tetap diadakan pada 31 Ogos, tarikh asal kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, manakala Hari Malaysia cuma menjadi cuti umum di Sabah. 

Bagaimanapun, mulai 2000-an terdapat sedikit ketidakpuasan hati di Malaysia Timur yang mendakwa sambutan hari kebangsaan pada 31 Ogos terlalu bertumpuan Semenanjung Malaysia.

Pada 2009, kerajaan memutuskan bahawa bermula 2010, Hari Malaysia 16 September disambut sebagai cuti umum persekutuan bersama-sama dengan Hari Merdeka pada 31 Ogos.

Manakala bermula 2015, Menteri Ahmad Shabery Cheek menyatakan sambutan hari kemerdekaan mungkin disambut tanpa menyebut bilangan tahun agar tidak meminggirkan penduduk Sabah dan Sarawak.

acara-perarakan-hari-kebangsaan-2022

Sumber : hmetro

Acara perarakan Hari Kebangsaan 

Sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini diraikan dalam skala besar dan disambut meriah di Dataran Merdeka oleh Keluarga Malaysia yang menunjukkan semangat perpaduan serta cintakan negara.

Dengan tema 'Keluarga Malaysia Teguh Bersama', pelbagai unsur unik ditonjolkan dalam acara perbarisan sambutan terbabit.

Buat julung kalinya, orang ramai menyaksikan keberangkatan tiba Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah menaiki kereta berkuda Diraja ke Dataran Merdeka.

Sambutan turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa; barisan Menteri Kabinet; pegawai kanan kerajaan serta pemimpin parti politik.

Antara yang menarik perhatian ramai dalam sambutan kali ini adalah perarakan 30 kenderaan klasik bersama karyawan seni dan 65 motosikal berkuasa tinggi daripada Persatuan Motosikal Berkuasa Tinggi Malaysia.

Segmen perarakan diteruskan dengan lintasan kontinjen membabitkan komuniti besar Keluarga Malaysia seperti Orang Asli, cef, selebriti, wira wirawati negara yang memenangi pingat di temasya suka antarabangsa serta petugas barisan hadapan menangani pandemik Covid-19.

Perarakan masuk barisan pelakon Mat Kilau menerima sorakan gemuruh daripada orang ramai yang meminati filem terbaharu kebangkitan pahlawan itu.

Seramai lebih 20,000 peserta, 369 aset darat dan 68 aset udara dari pelbagai pihak serta 76 haiwan terbabit dalam acara perbarisan dan perarakan pada sambutan kali ini.


Sumber : hmetro

Jawatan Kosong Pegawai Penjara Gred KA19, Jabatan Penjara Malaysia

jawatan kosong pegawai penjara

Jawatan Kosong Pegawai Penjara Gred KA19, Jabatan Penjara Malaysia

Kekosongan : 331 
Simpanan : 500

  • Klasifikasi Perkhidmatan: Keselamatan dan Pertahanan Awam
  • Kumpulan Perkhidmatan: Pelaksana
  • Kementerian/Jabatan: Jabatan Penjara Malaysia

1. JADUAL GAJI  
  • Gaji Minimum : RM1,360.00
  • Gaji Maksimum : RM4,052.00
  • Kadar Kenaikan Gaji Tahunan : RM100.00

2. SYARAT LANTIKAN  

Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:  
 
a. warganegara Malaysia; dan  
b. berumur tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan; dan  
  • Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan (Gaji permulaan pada Gred KA19: RM1,360.00)

  • SPM atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 2 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan pada Gred KA19: RM1,418.12)

  • SPM atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta SKM Tahap 3 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan pada Gred KA19: RM1,476.24)
 
 c. dan memenuhi syarat-syarat ukuran fizikal dan pancaindera seperti yang berikut:  
  • tinggi sekurang-kurangnya 1.57m bagi lelaki dan 1.53m bagi wanita tanpa bersepatu
  • berat badan sekurang-kurangnya 48kg bagi lelaki dan 46kg bagi wanita
  • mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26
  • mempunyai sekurang-kurangnya 79sm ukuran dada yang biasa dan 84sm semasa menarik nafas (lelaki sahaja)
  • lulus dalam ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V6/9 tanpa menggunakan cermin mata pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan yang berdaftar.

3. SYARAT KELAYAKAN BAHASA MELAYU  

Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.  
   
4. DESKRIPSI TUGAS

Bertanggungjawab mengawal banduan (orang tahanan/juvana) melibatkan keselamatan fizikal dan pengurusan termasuk tugas-tugas pemulihan dan kawalan semasa banduan menjalani rawatan di hospital atau menghadiri perbicaraan di mahkamah.  
   
5. SENARAI BIDANG BERKAITAN DI PERINGKAT SKM

Sila rujuk senarai bidang berkaitan di peringkat SKM yang diperakukan bersesuaian mengikut skim perkhidmatan di Laman Web EZSkim (pautan: https://www.interactive.jpa.gov.my/ezskim/).

Calon yang berminat dan memenuhi syarat ditetapkan boleh mengemukakan atau mengemaskini permohonan secara dalam talian di Portal rasmi SPA9. Tarikh tutup permohonan bagi jawatan ini adalah pada 11 September 2022 ( AHAD ) Jam 11.59 malam






Maxim Malaysia Berkongsi Peluang Dengan Melancarkan 0% Komisen dan Pembelian Shif di Sabah

Maxim Malaysia mengumumkan berita baik untuk pemandu di negeri Sabah iaitu Sandakan, Tawau dan Kota Kinabalu di mana Maxim melancarkan pembelian syif. 

Ianya memberi peluang kepada pemandu untuk mendapatkan profit yang lebih tinggi melalui aplikasi Maxim Malaysia, dimana Maxim membenarkan pemandu untuk membeli syif dengan harga yang rendah.

maxim malaysia

Pembelian syif ini terbahagi kepada tiga kategori iaitu:

  • 6 jam - RM4
  • 12 jam - RM7
  • 24 jam - RM12

Peluang ini hanya diberikan kepada pemandu yang mempunyai pelekat kenderaan Maxim Malaysia sahaja, bagi yang belum mempunyai pelekat kenderaan anda boleh hubungi pihak Maxim di talian untuk membuat temu janji bagi pemasangan. 

Pemandu boleh membeli syif melalui aplikasi taxsee dibahagian wang, dan buat pembayaran melalui akaun peribadi. Setelah membuat pembayaran, pemandu boleh nikmati 0% potongan komisen dengan tempoh jam yang dibeli. Tiada limit khas untuk pemandu, hanya perlu membeli syif di aplikasi dan boleh meneruskan perjalanan dengan kadar keuntungan yang tinggi.

Maxim Malaysia ingin memberi peluang kepada pemandu dengan menjalankan kempen ini, pihak kami percaya bahawa dengan rezeki yang dikongsi akan memberikan keberkatan kepada orang ramai. 

Maxim juga menawarkan peluang keemasan kepada pemandu yang ingin menyertai kami, ianya tertakluk pada tarif dan terma. Perkhidmatan dengan Maxim Malaysia boleh dilakukan secara utama ataupun sambilan bagi mengisi masa lapang. Jika anda ingin mula menjana pendapatan, anda perlu memuat turun aplikasi Taxsee Driver dan mendaftar atau terus mendaftar di laman sesawang sea.taxsee.pro/my/


Pakar Perhubungan Awam
Perkhidmatan Maxim
Shafiqah Shajari

Manfaat Minyak Ikan Untuk Kesihatan

Apa itu minyak ikan?

Minyak ikan adalah lemak atau minyak yang diekstrak daripada tisu ikan. Kebiasaannya ia dihasilkan daripada ikan berminyak seperti ikan tuna dan ikan tenggiri.

Adakalanya ia turut diperbuat daripada hati ikan, sebagai contoh, minyak hati ikan kod.

Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) turut menyarankan pengambilan ikan dalam diet pemakanan setiap minggu.

Ini kerana asid lemak omega-3 yang terdapat pada ikan memberikan pelbagai manfaat kesihatan, ia adalah termasuk membantu melindungi dan mencegah beberapa penyakit.

Walau bagaimanapun, jika anda tidak dapat mengambil hidangan 1-2 hidangan ikan bagi setiap minggu, pengambilan supleman tambahan berasaskan minyak ikan akan dapat membantu anda untuk mendapatkan omega-3 yang mencukupi.

Manfaat Minyak Ikan Untuk Kesihatan

Kebiasaannya, 30% minyak ikan terdiri daripada asid lemak omega-3, manakala bakinya terdiri daripada lemak lain. Sesetengah daripadanya juga biasa mengandungi beberapa jenis vitamin, seperti vitamin A dan vitamin D.

Umumnya, jenis omega-3 yang terdapat dalam minyak ikan menawarkan manfaat kesihatan yang lebih baik berbanding omega-3 yang boleh ditemui dalam beberapa sumber tumbuhan.

Sumber omega-3 utama dalam minyak ikan adalah asid eikosapentaenoic (eicosapentaenoic acid, EPA) dan asid docosahexaenoic (docosahexaenoic acid, DHA), manakala bagi omega-3 dalam sumber tumbuhan pula mengandungi asid alpha-linolenic (ALA).

Walaupun ALA merupakan asid lemak penting, EPA dan DHA mempunyai lebih banyak manfaat kesihatan.

Kepentingan omega 3?

Apabila menyebut berkenaan kebaikan omega 3, ia terdiri daripada beberapa khasiat yang mungkin anda tidak pernah sangka.

Antaranya ialah:
  • Menurunkan tahap kolesterol
  • Menurunkan tekanan darah
  • Mengurangkan aritmia jantung
  • Mengelakkan plak daripada terbentuk dalam saluran darah
  • Mengurangkan risiko gangguan mental
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Memperbaiki kualiti kulit
  • Memperbaiki kesihatan tulang
  • Mengurangkan keradangan
  • Memperlahankan penurunan fungsi otak

Manfaat Minyak Ikan Untuk Kesihatan

1. Jantung dan darah

Keberkesanan penggunaan minyak ikan dalam diet makanan telah diuji untuk pelbagai jenis keadaan kesihatan.

Kebiasaannya ia digunakan untuk keadaan yang berkaitan dengan sistem jantung dan darah.

Sesetengah individu menggunakannya untuk membantu menurunkan tekanan darah, trigliserida dan tahap kolesterol.

Ia juga sering digunakan untuk mencegah penyakit jantung atau strok (angin ahmar) dan beberapa masalah berkaitan jantung seperti arteri tersumbat, sakit dada, denyutan jantung yang tidak teratur, pembedahan pintasan, kegagalan jantung, mencegah pembekuan darah dan tekanan darah tinggi selepas pemindahan jantung.

2. Buah pinggang

Minyak ikan juga digunakan untuk pelbagai masalah berkaitan dengan buah pinggang termasuk penyakit buah pinggang, kegagalan buah pinggang, dan komplikasi buah pinggang yang berkaitan dengan kencing manis, sirosis (cirrhosis), penyakit Berger (IgA nephropathy), pemindahan jantung, atau penggunaan ubat yang disebut siklosporin.

3. Otak

Ikan mungkin mendapat reputasi sebagai ‘makanan otak’ kerana sesetengah individu mengambil ikan untuk membantu mengatasi masalah kemurungan, gangguan bipolar, psikosis, kecelaruan hiperaktif kurang daya tumpuan (ADHD), penyakit Alzheimer, gangguan penyelarasan pembangunan, sakit kepala migrain, epilepsi, skizofrenia dan gangguan mental.


Rujukan :

Cara Mudah Dapatkan Statement Bank Cimb Secara Online

Apa itu Statement Bank / Penyata Akaun?

  • Penyata bank boleh didefinisikan sebagai itu dokumen yang dihantar oleh bank, sama ada secara elektronik atau melalui pos, yang menggambarkan ringkasan pergerakan akaun bank sepanjang sebulan, serta baki akaun yang ada.

  • Penyata bank sebagai rujukan dalam pengeluaran tunai, pendapatan, caj atau debit langsung, hutang, komisen, dan lain-lain.

contoh statement bank cimb

Cara Mudah Dapatkan Statement Bank Cimb Secara Online


1. Login Cimb Clicks

2. Kemudian pilih bahagian SERVICES

3. Seterusnya pilih VIEW STATEMENT untuk lihat penyata bank.

4. Setelah itu, pada bahagian VIEW eSTATEMENT, pilih Deposit, Loan/Financing, Investment.

5. Sila pilih nak eStatement cimb bulan ke berapa. 

6. Sebelum download, anda hendaklah login melalui laptop. Dan pastikan anda mempunyai Adobe Reader Software untuk view penyata bank cimb.

Semoga bermanfaat!

Tips Memilih Pasangan Dalam Islam, Jangan Sampai Salah Pilih Pasangan

Tips Memilih Pasangan Dalam Islam, Jangan Sampai Salah Pilih Pasangan


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abi Umamah R.A, Nabi SAW menyebut:


مَا اسْتَفَادَ الْمُؤْمِنُ بَعْدَ تَقْوَى اللهِ خَيْرًا لَهُ مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ ، إِنْ أَمَرَهَا أَطَاعَتْهُ ، وَإِنْ نَظَرَ إِلَيْهَا سَرَّتْهُ ، وَإِنْ أَقْسَمَ عَلَيْهَا أَبَرَّتْهُ ، وَإِنْ غَابَ عَنْهَا نَصَحَتْهُ فِي نَفْسِهَا وَمَالِهِ

Maksudnya: “Seseorang lelaki yang beriman itu tidak akan mendapat manfaat dan faedah – selepas takwanya kepada Allah SWT – lebih daripada isteri yang solehah. Jika disuruh oleh suami, dia taat, jika suaminya melihat kepadanya, dia menyenangkannya. Jika bersumpah, nescaya dia dapat membuktikannya dan jika ditinggalkan oleh suaminya, dia menjaga diri dan menjaga hartanya.” Riwayat Ibn Majah (1857)

1. Taat Kepada Allah dan RasulNya

Memilih pasangan yang beragama adalah saranan utama dalam pemilihan pasangan. Hal ini demikian kerana keluarga yang taat dan bertakwa akan membawa kepada keluarga yang mulia dan bahagia. 

Dalam pemilihan calon hidup seharusnya perlu diteliti syarat ini. Allah swt berfirman, 

"Sesungguhnya semualia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa antara kamu" Surah al-Hujurat 49 :13

Nabi saw memberikan beberapa nasihat berkenaan dengan urusan jodoh. Baginda SAW bersabda :


إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ، إِلا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ

Maksudnya :” Jika datang kepada kalian sesiapa yang kalian redha akan agama dan akhlaknya maka kahwinkanlah dia. Jika kalian tidak melakukannya maka ia akan menjadi fitnah di bumi dan juga akan berlaku keburukan.”

Riwayat al-Tabarani (280) di dalam Al-Mu’jam Al-Kabir. Kata beliau :hadis ini tidak ada yang meriwayatkan daripada Ibn Ajlan melainkan Abdul Hamid Bin Sulaiman


Janganlah kalian menikahi para wanita semata-mata kerana kecantikan mereka kerana kecantikannya mungkin akan merosakkan mereka (kerana tertipu dan sombong dengan kecantikan). Jangan juga menikahi para wanita kerana harta-harta mereka kerana berkemungkinan harta akan menyebabkan mereka jatuh dalam maksiat dan kejahatan. Akan tetapi, hendaklah kalian berkahwin dengan perempuan atas dasar agama. Seorang hamba perempuan yang sumbing pada mulut dan telinga tetapi mengamalkan ajaran Islam dengan sempurna lebih baik (daripada perempuan yang merdeka yang membelakangi perintah agamanya.



2. Sekufu atau Sedarjat

Sekufu atau sama taraf merupakan faktor yang perlu diambil kira sebelum memilih pasangan hidup. Walaupun ia bukanlah suatu kewajipan, namun Islam sangat mengambil berat soal sekufu untuk mengelakkan daripada terjadinya ketidakseimbangan dan keburukan pada masa akan datang.

Sekufu atau kesepadanan dalam bahasa Arab disebut dengan kafa’ah. Dari segi bahasa, kafa’ah (كفاءة) bermaksud “المساوة” (sama) atau “المماثلة” (seimbang). (Lihat al-Munjid fi al-Lughah, hlm. 690)

Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji (2/520-525), ketika membincangkan berkenaan memilih pasangan yang sekufu’, menyatakan: Kufu’ bermaksud persamaan taraf lelaki dan perempuan dari beberapa aspek:

  • Agama dan kesolehan
Seorang lelaki yang fasiq tidak sama dengan perempuan yang solehah. Hal ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:

أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا ۚ لَّا يَسْتَوُونَ

Maksudnya: Apakah orang-orang beriman itu sama dengan orang-orang yang fasiq? Mereka tidak sama. Surah al-Sajadah (18)

Apa yang perlu, mencari pasangan yang mematuhi agama dan lebih baik apabila mempunyai kefahaman agama serta ilmunya.

  • Pekerjaaan
Pekerjaan pasangan juga mempengaruhi samada kita sekufu dengannya ataupun tidak. Misalnya pasangan perempuan mempunyai gaji yang lebih tinggi berbanding pasangan lelaki.

Ia tidak menjadi masalah sekiranya bakal pasangan menerima seadanya. Namun pada kemudian hari mungkin akan menjadi faktor dalam ekonomi rumatangga. 

Yang mana tugas lelaki adalah menafkahi. Namun, sekiranya nafkah tersebut tidak memenuhi keperluan maka ia akan mendorong untuk perempuan mengeluarkan perbelanjaan tersebut. 

Betapa ramai kes suami isteri yang bercerai disebabkan masalah pernafkahan. 

3. Kesuburan

Antara hikmah pensyariatan pernikahan adalah untuk menyambung nasab keturunan dan memperbanyak bilangan umat.

Daripada pernikahan yang baik, moga-moga akan lahirlah anak-anak Muslim yang soleh untuk meneruskan Islam.

terdapat sebuah hadith daripada Ma’qil bin Yasar berkata: Telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW lalu berkata:
 

إِنِّي أَصَبْتُ امْرَأَةً ذَاتَ حَسَبٍ وَجَمَالٍ، وَإِنَّهَا لَا تَلِدُ، أَفَأَتَزَوَّجُهَا، قَالَ: "لَا." ثُمَّ أَتَاهُ الثَّانِيَةَ فَنَهَاهُ، ثُمَّ أَتَاهُ الثَّالِثَةَ، فَقَالَ: "تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ الْوَلُودَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ.

Maksudnya: “Sesungguhnya aku telah bertemu dengan seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan cantik tetapi dia seorang yang tidak boleh melahirkan anak. Maka, apakah aku boleh menikahinya? Rasulullah SAW menjawab: “Jangan.” Kemudian lelaki itu datang buat kali yang kedua maka Baginda SAW juga melarangnya. Lalu lelaki itu datang buat kali yang ketiga, maka Nabi SAW bersabda: “Kahwinilah kamu akan wanita yang penyayang, subur kerana aku merasa bangga dengan memiliki umat yang banyak.” [Riwayat Abu Daud (1050)] [Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai sanad hadith adalah kuat]



4. Sejuk Mata Memandang 

Fitrah manusia suka melihat sesuatu yang indah di matanya. Jatuh cinta pandang pertama juga adalah lumrah manusia. Pasangan yang sejuk mata memandang boleh manjadi salah satu faktor kuat rasa cinta seterusnya mengukuhkan lagi rumah tangga yang dibina bersama.

Allah SWT menciptakan setiap makhluk itu secara berpasang-pasangan seperti lelaki dan wanita. Lalu Allah SWT mensyariatkan perkahwinan bagi mereka yang mampu sebagaimana firman Allah SWT:
 

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.” (Surah al-Rum:21)

5. Keturunan Yang Baik

Rasulullah SAW sentiasa menggalakkan para sahabat yang ingin menikah untuk memilih pasangan daripada keturunan yang dikenali baik dan mulia. Tidak semestinya kaya berharta tetapi cukup dengan kehormatan dan budi pekerti.


Semua orang inginkan kehidupan bekeluarga yang baik lagi bahagia. Membina keluarga idaman bermula dengan seawal detik memilih pasangan. Pemilihan suri hati dan teman hidup bukanlah perkara yang enteng.

Kami akhiri dengan doa kepada Allah SWT:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)

Jawatan Kosong di LPPKN, Pulau Pinang - PERSONEL MYSTEP

 

CATATAN

  • Borang Permohonan secara online yang tidak lengkap akan ditolak.
  • Hanya calon-calon yang layak selepas disenarai pendek sahaja akan dipanggil ke peringkat seterusnya.
  • Permohonan yang tidak menerima sebarang jawapan selepas ENAM (6) bulan dari tarikh tutup iklan hendaklah menganggap permohonan tuan/puan tidak berjaya.


Tarikh Tutup Permohonan : 08 Julai 2022 


Jawatan Kosong Editor & Graphic Designer Jabatan Penerbitan Buku


Editor Syariah (Jabatan Penerbitan Buku)

Syarat-Syarat Kelayakan :
  • Warganegara Malaysia
  • Berkelulusan Bidang Pengajian Islam (Syariah, Usuluddin atau Bahasa Arab) dari universiti tempatan atau luar negara
  • Mahir berbahasa Arab & Malaysia
  • Keutamaan diberikan kepada Ijazah Kuliah Syariah
  • Berpengalaman dalam mengedit manuskrip / artikel amat digalakkan
  • Mampu menyelesaikan kerja dalam tempoh terhad di bawah seliaan yang minimum
  • Aktif dalam memberi idea baharu & mempunyai semangat bekerja dalam pasukan serta minat yang mendalam dalam bidang penerbitan buku

Graphic Designer (Jabatan Penerbitan Buku)


Syarat-Syarat Kelayakan :
  • Ijazah atau Diploma dalam bidang berkaitan dari institusi pengajian tinggi yang diiktiraf
  • Berpengetahuan dalam Adobe Photoshop, Ilustrator dan Indesign
  • Berpengetahuan dalam INDESIGN ME (Middle Eastern) adalah diberi keutamaan
  • Berpengalaman dalam penghasilan bahan penerbitan berbentuk "Concept Book' dan kreatif serta mampu menyelesaikan kerja dalam tempoh terhad di bawah seliaan yang minimum
  • Calon yang memiliki pengalaman adalah diutamakan
  • Mampu menghasilkan layout buku dan menterjemahkan teks kepada grafik info.

Cara Memohon

Hantar emel / surat / soft copy ke alamat di bawah bersama resume lengkap serta sekeping gambar berukuran passport.

Telaga Biru Sdn Bhd (429118-A)
u.p : Bahagian Sumber Manusia
Pn Mariana Ghazali
No 28, Jalan Tembaga SD5/2A
Sri Damansara Industrial Park 
52200 Kuala Lumpur

No Tel : (03) 62754070/(03) 62768057
Pn Mariana Ghazali
Fax : (03) 62754070/(03) 62754727
Website : www.telagabiru.net.my
Emel : resume@telagabiru.com.my


Cara Memujuk Pasangan Yang Tengah Marah

Setiap pasangan yang sudah berkahwin mesti pernah mengalami situasi ini. Pergaduhan terjadi mungkin disebabkan oleh salah faham antara pasangan, terlepas cakap sebab terlampau marah, ungkit-mengungkit kisah dulu-dulu. 

Paling parah bergaduh lepas tu masing-masing tidak mahu mengalah. Masing-masing pertahankan ego sendiri.

Masa bergaduh tu semua benda kita cakap sampai tak ingat dunia. Lepas tu apabila marah dah reda barulah ada perasaan menyesal. Mungkin ada juga pasangan yang tidak ambil kisah pun. Dalam perhubungan, bergaduh itu merupakan perkara biasa. Lidahkan tergigit apatah lagi pasangan yang serasi bersama.

Apabila bergaduh, siapa yang merendahkan ego untuk memujuk pasangan? Wanita atau lelaki? Apapun ada baiknya jika salah seorang mengalah untuk meredakan hubungan. Itupun kalau nak hubungan berkekalan.

Jadi kalau pasangan anda tengah merajuk atau marah macam mana mahu pujuk? Ada tips tak?

Cara Memujuk Pasangan Yang Tengah Marah

1. Rendahkan ego dan minta maaf

Adalah lebih baik sekiranya salah seorang daripada pasangan cuba untuk rendahkan ego dan minta maaf walaupun mungkin kita tidak bersalah. Kalau setakat gaduh benda remeh temeh tu mengalah saja lah. Tidak salah pun untuk rendahkan ego korang dengan pasangan untuk keharmonian hubungan suami isteri. 


2. Suarakan apa yang tidak puas hati

Biasanya jenis yang macam ini. Apa yang anda tidak puas hati tu akan cakap dan meluah habis. Lepas tu baru minta maaf. Naluri perempuan sememangnya banyak bermain dengan emosi. Jadi kebiasaannya perempuan suka meluahkan apa yang mereka tidak puas hati. Tidak seperti kaum lelaki yang lebih memilih untuk diam.

Sekiranya pasangan anda suarakan apa yang mereka tidak puas hati, cuba untuk diam dan dengar luahan mereka. Tidak kira lelaki ataupun perempuan. Cuba untuk kenal pasti punca daripada pergaduhan. 

Apabila salah satu sedang panas, seorang lagi kenalah sejuk. Kalau sama-sama panas, maka perbincangan tidak akan terjadi. 

3. Cuba selesaikan segera dan jangan biarkan berpanjangan

Kalau boleh usahakan untuk selesaikan masalah dengan pasangan baik-baik apatah lagi apabila masalah melibatkan orang ketiga atau orang lain. Tidak kiralah sekecil-kecil pun masalah cuba untuk selesaikan dengan segera.

Masalah yang berlarutan dan dibiarkan tanpa solusi akan menambahkan lagi masalah yang lain. Satu masalah belum selesai, datang lagi satu masalah yang lain. Akhirnya semakin banyak masalah dan semakin rumit untuk mencari jalan penyelesaian.

Pernah dengar pasangan yang ungkit mengungkit kesalahan lalu? Hal ini kerana masalah tersebut belum selesai. Mungkin kelihatan seperti sudah selesai tetapi masih ada rasa ketidakpuasan hati di antara pasangan.

4. Ungkapkan kata-kata “sayang”

Pujuk pasangan dengan mengungkapkan bahawa anda betul-betul sayangkan dia dan tidak mahu terus-terus bergaduh. Masa awal perkahwinan senanglah nak cakap kan. Apabila dah ada anak ini kadang-kala kita lupa untuk mengungkapkan kata-kata sayang, I love you, I miss you seperti masa mula-mula kita berkahwin. Tidak salah pun untuk ber'sweet dan romantis bersama pasangan walaupun mungkin anak kita dah berderet-deret. 

5.Bersikap jujur dan berterus-terang

Ada kalanya pergaduhan terjadi kerana pasangan tidak berterus terang. Sekiranya adalah masalah cuba untuk bersikap jujur walaupun terpaksa sakitkan hati pasangan. Kejujuran adalah kunci kebahagian dalam rumah tangga. 

Tiada istilah kita menyakiti hati pasangan dengan berkata jujur sekiranya pasangan kita melakukan kesalahn. Kalau bukan kita yang menegur siapa lagi kan? Namun dalam menegur ataupun menasihati kenalah berhikmah dan berlemah lembut dengan pasangan.

6. Berikan kejutan atau bawa ke tempat yang disukai

Ada pasangan yang rasa dihargai apabila diberikan kejutan ataupun dibawa ke tempat yang disukai. Mungkin pasangan kita dah tepu kat rumah dengan karenah anak. Apa salahnya sesekali berikan kejutan dengan membawa ke tempat yang disukai? Paling tak pun bagi pasangan sesuatu yang dia suka. 

7. Diam dan refleksi diri

Ada pasangan yang jenis tidak pandai memujuk, oleh itu dia lebih suka berdiam diri dan biarkan kemarahan itu reda sendiri. Setelah marah itu reda, pasangan itu akan kembali berbaik semula. Ada kalanya diam itu lebih baik. 

Diam bukan bermaksud kita lari dari masalah, tetapi cuba untuk refleksi diri apa yang menyebabkan kita bergaduh dengan pasangan. Cuba untuk tenangkan hati, solat dan memohon ampun kepada Allah. Apabila hati dah tenang, fikiran pun dah fresh bolehlah berbincang dengan pasangan. 


Itu sahaja tips. Tidak semestinya semua tips di atas boleh digunakan kepada pasangan anda. Siapalah aku nak suka-suka bagi nasihat pasal perhubungan ni kan? haha~
Copyright © 2020 | All Rights Reserved.
Design by Sii Nurul