Responsive Ad Slot

Makanan Penurun Kolesterol

Siapa sini yang ada masalah kolesterol? 

Kolesterol ni sebenarnya penyakit yang selalu dihidap oleh para masyarakat. Terutamanya mereka yang ada masalah berat badan, ataupun daripada keluarga yang memang mempunyai penyakit berkolesteral tinggi.

Simptom / Tanda-tanda Kolesterol

Sebelum tu, mari kita baca dulu tentang simptom dan tanda-tanda kolesteral tinggi ni. Selalunya, kebanyakan individu tak sedar pun kalau mereka ni menghidap kolesterol ataupun tidak. Sampai satu tahap, individu hanya akan sedar selepas

  • Terkena sakit jantung, angin ahmar ataupun tekanan darah tinggi.

  • Tendon Xanthoma: Ini merupakan benjolan bagi penyakit kolesterol dimana ia akan melekat pada sendi. Tanda ini spesifik untuk individu yang menghidap kolesterol tinggi disebabkan keturunan atau dari keluarga.

  • Xanthelasma: Ini pula benjolan yang muncul di sekeliling mata. Tetapi, untuk kepastian, cuba dapatkan nasihat daripada doktor. Sebab, bukan semua yang ada tanda ni, sedang menghidap penyakit kolesterol ya!

Makanan Penurun Kolesterol

Hari ni aku nak kongsikan beberapa jenis makanan yang boleh diambil untuk mengurangkan penyakit kolesterol ni. Setiap penyakit tu, InsyaAllah ada penawarnya.

1. Buah-buahan (Epal, Anggur, Jeruk, etc.)

Untuk pengetahuan korang, 2 biji epal dalam sehari dipercayai dapat kurangkan kadar kolesterol dalam badan. Pernah dengar ayat “An apple a day keeps the doctor away”. 

Maksud ayat ni, kalau korang ambik epal (ataupun makanan yang sihat), ia dapat jaga kesihatan korang dan tak perlu jumpa doktor selalu.

Epal ni ada sebatian yang dipanggil polifenol, dimana ia memberi kesan positif pada kadar kolesterol. 

Buah-buahan lain juga boleh dimakan. Makanan ni sangat membantu untuk mencegah penyakit jantung dan masalah kesihatan kronik lain sebab ada kesan antioksidan dan juga antiradang.

2. Sayur-sayuran

Kalau cakap pasal sayuran, mesti semua korang pun tau dengan kebaikan dan manfaatnya kan? 

Sayur-sayuran seperti kangkung, bayam dan sawi dapat menurunkan kolesterol yang tinggi. Adalah lebih disarankan kalau korang menjadikan sayuran hijau ini sebagai makanan wajib. 

Sayur-sayuran seperti ini dapat membantu untuk mengurangkan kolesterol dalam badan. Ia dapat membantutkan pertumbuhan asid hempedu dan membantu badan untuk membuang lebih banyak kolesterol.

3. Ikan berlemak

Contoh ikan berlemak ni termasuklah salmon dan ikan tengiri. Kedua-dua jenis ikan ini merupakan sumber asid lemak omega 3 yang sangat baik untuk mengurangkan kolesterol. 

Ikan yang beromega 3 ni juga dapat menurunkan risiko keradangan dan strok. Selain itu, ia dapat melancarkan aliran darah dan menjaga kesihatan jantung. 

Kalau sebelum ni korang selalu makan ayam atau daging, cuba gantikan dengan lauk ikan pula.

4. Kekacang

Kekacang yang korang boleh ambil pula ialah seperti almond ataupun walnuts. 

Korang boleh juga makan pistachio, pecan, kacang hazel ataupun gajus. Ada orang cakap makan kacang ni boleh buat jerawat naik di muka. 

Tapi, kacang ni sebenarnya dapat membantu untuk turunkan kadar kolesterol dalam badan. Ia kaya dengan serat dan dapat mengawal penyerapan kolesterol oleh badan dan seterusnya meningkatkan proses penyingkiran.

5. Coklat gelap

Untuk coklat pula, koko yang ada di dalamnya mengandungi flavonoid, iaitu sebatian yang boleh didapati dalam kebanyakan jenis buah dan sayuran. 

Coklat ni ada zat antioksidan dan antiradang di dalamnya yang dapat memberikan pelbagai manfaat kepada kesihatan. Tapi, jangan makan secara berlebihan. 

Cuba ambil dalam kadar sederhana sebab coklat ni kebanyakkannya ada kandungan lemak tepu dan gula yang tinggi. Jadi, kena berpada-pada.

6. Teh hijau

Aku kurang minat dengan teh hijau ni. Selalu minum teh yang biasa tu sahaja. Tapi, kalau korang nak tahu teh hijau ni tergolong dalam makanan penurun kolesterol! 

Teh hijau ni ada kandungan antioksidan yang dipanggil catechin, di mana ia sangat bermanfaat kepada kesihatan. 

Pengambilan teh hijau ni dipercayai dapat tingkatkan tahap kolesterol secara signifikan. Di mana ia akan kurangkan tahap kolesterol total dan LDL (low density lipoproteins- “bad” cholesterol) tanpa mengurangkan tahap kolesterol HDL (high density lipoproteins – “good” cholesterol).

7. Minyak zaitun

Minyak zaitun juga merupakan sumber lemak tak tepu mono yang berupaya untuk turunkan kolesterol tinggi sekaligus mengurangkan inflamasi pada arteri. 

EVOO atau nama panjangnya Extra virgin olive oil selalu digunakan sebagai minyak masak, di mana ia baik untuk menurunkan kolesterol dan juga baik untuk jantung. 

Kandungan lemak tak tepu di dalamnya membantu untuk kurangkan kadar LDL dan sangat bermanfaat untuk keseluruhan kesihatan kardiovaskular.

8. Bendi

Mungkin ada antara korang yang kurang minat dengan bendi kan? Termasuklah aku sendiri. Tapi, selalunya makanan yang kita tak makan tulah yang banyak khasiatnya. 

Kandungan seperti gel di dalam bendi ni dipanggil sebagai mucigale. Ia dapat membantu untuk turunkan kadar kolesterol dengan mengikatnya semasa proses pencernaan. 

Maksudnya, ia akan singkirkan kolesterol melalui najis. Jadi, kalau korang sedang menghidap kolesterol yang agak tinggi, mungkin korang perlu cuba bendi ni pula.

9. Oatmeal

Oatmeal turun membantu dalam menurunkan kolesterol tinggi. Oat ni ada kandungan serat jenis beta glucan dimana ia berfungsi untuk menjaga kesihatan metabolisme badan. 

Selain itu, ia dapat menurunkan risiko terkena serangan jantung dan juga strok. Kalau korang nak ambik oatmeal ni, cuba ambik pada waktu pagi. 

Jadikan ia sebagai menu sarapan pagi korang. Lagipun, oatmeal ni ada banyak cara buatnya. Kalau korang taknak makan begitu sahaja, cuba tengok resepi ringkas dan sedap di internet pula.

10. Bawang Bombay dan Bawang Putih

Bawang bombay ni berupaya untuk turunkan kadar kolesterol dan risiko terkena penyakit jantung. 

Zat di dalam bawang bombay bertindak sebagai antioksidan yang akan membantu mencegah kolesterol dari menyumbat arteri dalam badan. 

Begitu juga dengan bawang putih. Ia dapat mencegah sumbatan di pembuluh darah, kurangkan tekanan darah dan sekaligus membantu badan untuk melawan jangkitan. 

Jadi, mulai sekarang, cuba masukkan dua bahan ni dalam masakan harian korang pula.

Kesimpulannya

Baiklah kita sudah sampai di penghujung perkongsian. Sebenarnya banyak lagi makanan lain yang korang boleh ambil untuk kurangkan kolesterol dalam badan. 

Tapi, yang paling penting adalah korang kena konsisten dalam pengambilan makanan berkhasiat ni. Jangan balik-balik nak cheat day pula. Nanti korang juga yang tanggung akibatnya kan?

Cara lain selain jaga makan? Mestilah dengan mengamalan gaya hidup yang sihat. Cuba lakukan senaman setiap hari. 

Kalau korang sibuk bekerja pun, tak bermaksud korang tak boleh jaga kesihatan kan? Cuba atur masa korang untuk lakukan aktiviti fizikal secara berkala. 

3 kali seminggu pun dah cukup. Kalau memang tak sempat pun, cuba lah simpan 10 hingga 20 minit untuk bersenam atau jogging. Lepas tu, jaga pemakanan korang dan kurangkan amalan merokok dan alkohol.

Kalau korang jaga semua ni, InsyaAllah badan korang pun akan sihat. Jangan terlalu paksa diri kalau memang tak dapat. Cuba lakukan perlahan-lahan sampai korang terbiasa. Kesihatan tu penting kan?

Baiklah, sekian perkongsian hari ini. Semoga korang semua sihat!

Resepi Roti Sobek Pandan Isi Coklat Super Lembut & Empuk

RESEPI ROTI SOBEK PANDAN ISI COKLAT

By : husnacookings


Bahan - bahan :

  • 200 gram tepung protein tinggi ( cakra )
  • 50 gram tepung protein sedang ( segitiga biru )
  • 2 kuning telur
  • 4 sdm gula pasir
  • 1 sdt ragi instant ( fermipan )
  • 110 ml air hangat
  • 25 gram margarin
  • 1/4 sdt garam
  • 1/2 sdt SP ( Pakai SP biar rotinya makin lembut ya )
  • Coklat batang sbg isiannya
  • Secukupnya pasta pandan


Cara Masak:

  1. Siapkan gelas : Campurkan air hangat, ragi dan sedikit gula pasir. Aduk rata. Setelah rata, tutup dan diamkan 5-7 minit. Jika larutan ragi itu berbuih, tanda ragi masih aktif dan bisa kita gunakan. Ini kita sisihkan dulu.
  2. Siapkan wadah : Masukkan tepung, gula pasir, kuning telur, larutan ragi tadi dan pasta pandan. Aduk pakai sendok asal tercampur saja. Kemudian uleni dengan tangan / mixer sampai rata.
  3. Setelah rata, masukkan margarin, garam dan SP. Uleni hingga kalis elastis sekitar 10-15 minit.
  4. Setelah kalis, bulatkan adunan lalu letakkan dalam wadah lain, tutup dengan kain bersih / plastik wrap, istirahatkan adunan 40 - 50 minit hingga mengembang 2 kali lipat. Usahakan menyimpan adunan di tempat yang hangat agar lebih mengembang.
  5. Setelah mengembang, buka penutupnya lalu kempiskan adunan dengan cara ditusuk-tusuk pakai agar gas yang di dalamnya bisa keluar. Kemudian, bagi adunan menjadi beberapa bahagian. Di sini saya bagi menjadi 9 bahagian.
  6. Bulatkan tiap adunan. lalu gilas pakai rolling pin/ botol kaca, lalu beri isian coklat batang. Tutup lagi dan rapatkan agar isian nantinya tida bocor. Kemudian tata dalam loyang yang telah dilapisi baking paper dan di oles margarin.
  7. Tutup lagi adunan dalam loyang, istirehatkan 20-30 minit sampai mengembang.
  8. Oven selama 35 minit di rak bawah, dengan api sedang. Di sini aku pakai tangkring. Kalau pakai oven elektrik : panggang dengan suhu 160 C api atas bawah sekitar 20-25 minit ( sampai matang ).
  9. Setelah matang, segera keluarkan dari oven, dan selagi masih panas olesi dengan margarin agar permukaannya tetap lembut meski sudah dingin. 



#No Mixer #Super Lembut & Empuk #Awet Empuk Meski sudah 3 hari #Coklatnya Lumer

Kongsi Pengalaman Anda Sepanjang Berhadapan Situasi Pandemik


Hai!

Salam semuanya!

Sekian lama dunia sejagat hidup bersama pandemik, pastinya anda semuanya berhadapan dengan situasi sukar yang sukar untuk dilupakan.

Admin juga ikut terkesan, dan kita semua juga  merana sepanjang pandemik.

Mungkin ada hikmah di sebaik ujian yang diberi.

Jika anda tidak keberatan, kongsikanlah pengalaman yang sukar dilupakan agar kita semua mendapat iktibar daripada setiap ujian yang berlaku sepanjang pandemik.

Ceritakan kisah pengalaman anda di ruangan komen❤


Tali Gantung Dan Banduan Akhir

 


Tali gantung yang diimport diperbuat daripada jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung. Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000.

Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekal akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan ianya disimpan di dalam peti besi.

Setiap tali gantung yang diterima ada perkiraannya. Ada cara-cara yang kita kena ikut. Tidak boleh ambil dan terus pasang.

Ada empat jenis tali dan tali tersebut dipilih mengikut berat banduan. 

Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkuk banduan.


*APABILA RAYUAN DITOLAK*


Di penjara Kajang, banduan yang dijatuhkan hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

Waktu untuk laksanakan hukuman adalah satu jam. Untuk banduan beragama Islam biasanya hukuman gantung akan dijalankan pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan beragama Islam pula, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza. 

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

Biasanya banduan akhir ini akan tahu dia akan digantung bila mana dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat. 

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk "perjumpaan terakhir".

Lazimnya suasana pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini. Banduan juga diberi pilihan untuk "hidangan terakhir" bernilai RM7.50.


*HARI PENGGANTUNGAN*


Kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung dengan rela setelah menunggu begitu lama untuk hukuman dilaksanakan. Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia.

Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

Menurut seorang petugsa penjara yang bernama Samuel, "Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak tahan lagi menunggu," katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

"Jangan ikut tabiat buruk ayah."

Itu antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman. Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai Kameja-T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. "Mati penuh gaya banduan itu kata dengan jenaka," cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dijalankan.


*BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG*


Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila 'gear' ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter. Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya mencecah kesunyian suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik 'gear' yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.

Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.

Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. "Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu," kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel. Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.

"Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas," katanya sambil menjelaskan bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah...



Kredit : Aby Gemersik



Agensi Antidadah Kebangsaan menasihatkan orang ramai supaya tidak terlibat dengan sebarang aktiviti berkaitan pemprosesan, pembekalan, penyeludupan, penjualan serta penagihan dadah.

Jika anda atau orang yang anda kenali ingin menyertai program rawatan dan pemulihan dadah yang disediakan oleh pihak AADK, sila hadir ke pejabat AADK yang berhampiran atau hubungi talian Hotline AADK di 03-8911 2233.


#ToStop #ToDelay #ToPrevent #PreventionIsBetterThanCure

Resepi Takoyaki Bajet Makan Sekeluarga

RESEPI TAKOYAKI ( 26 - 30 BIJI )

Kredit : Rosmaliza Omar


Bahan - bahan :

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 sdb tepung jagung
  • 2 biji telur
  • 1 3/4 cawan air
  • 1 sdb serbuk stok ayam
  • 1 sdt garam
  • 2 sdb minyak masak
  • 1 sdt baking powder


Cara Penyediaan :

  1. Campurkan semua bahan-bahan dalam mangkuk yang agak besar.
  2. Kacau dan sebatikan dengan whisk sampai semua larut.
  3. Tutup dan simpan dalam peti sejuk selama setengah jam.
  4. Sediakan bahan inti pula.


Bahan Inti :

  • Sotong/udang/crab stick/sosej
  • Daun bawang - hiris nipis
  • Kubis bulat dihiris halus
  • Carrot diparut halus


Cara Masak :

  1. Panaskan acuan takoyaki dan sapukan minyak masak di setiap lubang.
  2. Curahkan lagi adunan dalam lubang dalam 3/4 penuh.
  3. Letakkan inti sotong/udang/crab stick/sosej di setiap lubang.
  4. Taburkan carrot, daun bawang dan kubis.
  5. Curahkan lagi adunan sampai agak-agak nak melimpah.
  6. Pusingkan bebola takoyaki itu sampai dapat bentuk bebola ( adunan yang berlebih-lebih itu sumbat masuk dalam lubang acuan )
  7. Pusing dan pusingkan bebola takoyaki sampai bentuk bulat.
  8. Renjiskan dari masa ke masa minyak masak di celah-celah acuan.
  9. Teruskan sampai nampak garing.
  10. Angkat takoyaki ke pinggan hidangan.
  11. Hiaskan dengan bahan hiasan atas.


Bahan Hiasan Atas :

  • Sos takoyaki ( resepi sos di bawah )
  • Mayonis
  • Bonito flake 


Cara Hias :

  1. Drizzle sos takoyaki
  2. Drizzle mayonis
  3. Taburkan bonito flakes


Resepi Sos Takoyaki 

Bahan - bahan :

  • 1 cawan sos cili
  • 4 kuntum cendawan shitake kering
  • 1/2 cawan sos tomato
  • 1/2 cawan air
  • 1/2 cawan kicap kipas udang
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 2 hiris halia
  • 1 sdb tepung jagung
  • 1/2 cawan gula


Cara - cara :

  1. Campur semua bahan dalam periuk.
  2. Masukkan tepung jagung dan masak dengan api sederhana sehingga mendidih dan pekat.
  3. Sejukkan sos.
  4. Masukkan ke dalam botol susu untuk mudahkan drizzle.




Selamat Mencuba!

Perkembangan Bayi Mengikut Bulan, Seawal Usia Sebulan - Setahun

PERKEMBANGAN BAYI MENGIKUT BULAN BERMULA DARI USIA SEBULAN HINGGA 12 BULAN
Kredit to : Rasyeedahhamid


USIA SEBULAN :
  • Raddish skin.
  • Very sensitive to sound when she's sleeping.
  • Hiccups? Just put wet tissue on the forehead.
  • Drink milk, cry, poop.
  • Woke up early in the morning ( milk ).
  • Still had jaundice so we have to go to the clinic every week to do blood test.


USIA DUA BULAN :
  • No longer clenched her fists. She now loves to stare at her fingers.
  • Struggling to move her fingers.
  • Likes to shove her knuckle into her mouth.
  • Pull clothes into her mouth.
  • Bald ( aqiqah & majlis cukur jambul ).
  • She likes to sit upright.
  • Still reddish.
  • Can hold her head a little steadier!
  • Legs too! Kick hard!
  • Drooling. Need to wear a bib.
  • Responsive! Can "talk", smiles and laughs.

USIA TIGA BULAN :
  • Laughs when she get tickled.
  • She's allergic to fabric softener!!
  • Likes to observe her fingers.
  • Jump! Jump!
  • Likes to  make sounds!
  • Love to chew her fingers ( sometimes until she fall asleep! ).
  • Begin to grasp.
  • Steadier head & strong hands.

USIA EMPAT BULAN :
  • More sounds & showing gums!
  • Sometime loves to sleep on the stomach.
  • She starts to roll herself.
  • Trying to crawl, she kicks the air & move her bottom.
  • Horrifies/ tired cries. It can go on & on! She will stop for seconds then continue crying!
  • Scratching surfaces.
  • Start to chew her teether.
  • Make sound with her mouth & saliva.

USIA LIMA BULAN :
  • Tummy crawl!
  • Can do plank but just for a while.
  • Roll over? Easy!
  • Likes to do this.
  • Can hold a cup & drink from it.
  • Starts to pick something.
  • Starts to stand ( while holding on something ).
  • She can sit ( assisted ).

USIA ENAM BULAN :
  • Moves her hands & feet, signalling that she wants to be picked up.
  • Steadier in climbing up & standing ( with support ).
  • Starts to mimic waving bye-bye.
  • Begins eating solid food!
  • Can sit down, but leaning forward without support.
  • Likes to pick something small & put it into her mouth ( !!! )
  • Loves to go under the coffee table. Sometimes she got stuck & cannot come out so she will cried for help!
  • Can clapping hands!

USIA TUJUH BULAN :
  • Her first Raya Aidilfitri!
  • Stranger anxiety. Instantly cries when people speaks to loud, being surrounded, or held by strangers ( relatives ).
  • Officially can crawl!
  • Can eat durian & she likes it!
  • Still likes to play under the table!
  • Okay if surrounded by kids.
  • Responds to her name when her name is called.
  • Run when about to get dress!

USIA LAPAN BULAN :
  • Shakes her head to "tak dak".
  • Play with the light switch & likes to push button.
  • We bought her a sippy cups & she loves it!
  • Cries when I put her into baby cot.
  • Bounces when her favourite cartoon starts
  • Her first fever! My husband & I were very worries, luckily the fever went away 3 days later.
  • Says Na-na-na when she wants me to pick her up.
  • Likes to sit...

USIA SEMBILAN BULAN :
  • Cats! cats!
  • Interested with other kids and play with them.
  • She can sticking out her tongue.
  • Crawls under our legs.
  • Touched sea turtle!
  • Her first exprience with the sea!
  • Loves bread!
  • Can expressing her anger.

USIA SEPULUH BULAN :
  • Starting to stand up unasissted!
  • Sholder shrugs!
  • Learning to take things out of container.
  • Trying to pick up a teddy bear.
  • Mimic the learning.
  • Will dance to catchy songs!
  • Starts trying to climb up & down ( our bed & sofa ).
  • She will crawling to us if we call her.

USIA SEBELAS BULAN :
  • She can eat pasta!
  • Put her hand on her forehead when she heards " aduh!"
  • Walks while holding to the furniture.
  • Walking while holding to chair stool.
  • She walks!
  • Trying to pick up a deflating ball.
  • She can climbs up, but struggling to climb down.
  • She mimicks the "holding phone" but in funny way.

USIA DUA BELAS BULAN ( SETAHUN ) :
  • Likes to hug her teddy bears.
  • Marching when her favourite pirate kids tv show starts.
  • Sometimes she sits differently.
  • Like doing messy ( excitement )
  • Likes to pick up sticks & leaves when she's walking at the playground.
  • Know how to wipe other people's mouth.
  • Very chatty.





Enjoy Your Baby's Journey!

Lima Aneka Resepi Berasaskan Labu

 





A) Labu Goreng Rangup


1/2 labu kuning saiz kecil, buang kulit dan hiris nipis.

Bahan Bancuhan Tepung :

  • 1 cawan tepung beras
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sdk baking powder
  • Sedikit garam


Cara Masak:

  1. Gaul kesemua bahan di atas dan tuangkan air sedikit demi sedikit hingga mendapatkan bancuhan yang sederhana pekat.
  2. Celupkan labu yang dihiris nipis tadi, goreng hingga kecoklatan dan garing.
  3. Hidangkan panas-panas bersama kopoli atau teh-O.


B) Resepi Koci Labu Bersantan


Bahan - bahan :

  • 3 cawan tepung pulut
  • Labu ( guna separuh saja )
  • 1 sdk garam
  • Air secukupnya


Cara Penyediaan :

  1. Kukus labu sehingga empuk. Sejukkan seketika.
  2. Satukan labu yang disejukkan bersama tepung pulut dan garam. Uli seketika untuk sebatikan saja.
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh. Jangan terlalu keras atau lembik. Masukkan inti kelapa dan bulat-bulatkan.


Cara Masak :

Panaskan air hingga mendidih, masukkan doh yang telah dibulat-bulatkan. Bila doh dah terapung, maknanya doh dah cukup masak. ( Macam masak kuih onde-onde ).


Inti :

  • 1 1/2 cawan kelapa parut ( ambil putih saja ).
  • Gula melaka / merah ( saya guna sebiji 1/2 gula kabong ).
  • 2 sdb gula pasir.
  • Air setengah cawan untuk larutkan gula.
  • 1 sdb tepung gandum dicampur dengan sedikit air ( tujuan untuk pekatkan inti ).


Cara Masak :

Masukkan air dan gula merah @ gula kabong, masukkan gula pasir, biarkan gula mendidih bersama air sehingga larut, kemudian masukkan kepala parut. Akhir sekali masukkan tepung yang telah dilarutkan dengan sedikit air tadi. Biarkan kering sekejap, kemudian sejukkan seketika ( kerana saya suka sedikit basah pada inti tersebut ).


Santan Cair :

  • 2 cawan saya tambah sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
  • 3 sb tepung beras.
  • Sedikit garam.


Cara Masak :

Satukan semua bahan. Kena sentiasa kacau. Masakkan dengan api perlahan hingga pekat. Kemudian dah boleh masukkan koci yang telah direbus tadi ke dalam adunan santan. Seterusnya boleh mula membungkus koci.


Sedikit Tips Untuk Membungkus Kuih Koci :

  1. Semasa nak bungkus koci, sapukan sedikit minyak pada daun pisang yang telah dilayurkan terlebih dahulu.
  2. Kemudian ambil doh yang dah dimasukkan ke dalam santan tadi menggunakan sudu letak di tengah-tengah daun pisang.
  3. Lipatkan daun pisang ( Cara melipat daun itu boleh rujuk youtube atau mana-mana sumber )
  4. Dah siap lipat, panaskan air dalam kukusan. Pastikan air betul-betul mendidih dengan api perlahan. Kukus kuih koci selama 7 minit supaya aroma daun pisang naik. Siap untuk dihidangkan.


C) Lepat Labu Resepi Mak Mak


Bahan - bahan :

  • 2 cawan labu ( lenyek )
  • 1 1/4 tepung gandum
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan santan ( tak penuh )
  • 1/2 cawan gula
  • 1 sk garam


( Mix hingga sebati )


Inti :

  • Kelapa muda + sedikit garam


  • Daun pisang


Setelah itu, bolehlah dilepat seperti biasa


D ) Muffin Labu


Bahan - bahan :

  • Tepung gandum 1 1/2 cawan ( campur sekali baking powder & baking soda )
  • Labu 1 cawan
  • Gula halus 1 cawan ( boleh dikurangkan ikut citarasa )
  • Kacang walnut 1 /2 cawan ( boleh tukar dengan kacang lain )
  • Minyak jagung 1 /2 cawan
  • Telur 2 biji
  • 1/2 camca serbuk kayu manis & pala sedikit air.


Cara Masak :

  1. Pukul telur & gula
  2. Masukkan minyak, labu yang telah direbus dan bahan - bahan lain
  3. Masuk dalam acuan & bakar dengan suhu 180c, hingga masak.



E) Cucur Labu Manis


Bahan - bahan :

  • 300 gm labu manis ( lebih kurang 1/2 biji labu saiz kecil, potong dan kukus/rebus hingga lembut, kemudian lecekkan )
  • 1/4 cawan gula kastor
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 sdt baking powder
  • 1 sdt yis mauripan
  • 1/2 sdt garam


Cara Masak :

  1. Campurkan semua bahan ke dalam bekas, gaul rata. Masukkan labu yang dilecek. Gaul guna senduk sebab labu panas.
  2. Bila sudah sedikit sejuk, baru guna tangan. Tutup dan biarkan dalam 1/2 jam, sampai agak kembang sedikit.
  3. Goreng dalam minyak penuh. Guna api kecil untuk dapatkan tekstur kulit luar cucur labu garing rangup.





SELAMAT MENCUBA!

The Perfect Career Path to Becoming a Video Editor


Videos and video-based solutions for commercial purposes have surged in recent times. While people think that making online videos alone is the only prospect of being a video editor, there are lots to it.

Of course, video-based marketing content has evolved over the past 24 months. Especially with digital marketing going strong, the need for a good online video editor is of prime importance for organizations. 

Building a career around this is indeed lucrative, and there can be no hesitation in taking this as your full-time profession as well.

This article shall give you clear insights about
  1. Steps to Become a Video Editor
  2. The Career Opportunities for a Video Editor

Let us see the ways to make videos online and become professional video editors.

Who is a Video Editor?

A video editor is a person who puts bits and pieces of video clips and images together in a sequence and makes a motion picture out of it. Of course, the need for video editing tool is significant, but the idea, thought process, and execution plan all come under a video editor's job profile.

One can be an individual contributor as a freelancer or a consultant. At the same time, working full time on it within a team is on the cards too. Nevertheless, the video editor is a person who is the pivot behind any online media or a mass media success.

Steps to Become A professional Online Video Editor

Online video editing has become a job of high profile in recent times. The blend of creative thought processes and fast execution process leads you to be an excellent video editor. There are no hard and fast rules to follow the steps below; you can either do it simultaneously or skip them based on the circumstances.

Get Trained:

Though this profession does not require any professional degree, getting hands-on experience on the tools is essential for becoming a professional video editor. You must take a step-by-step approach in training yourself as a video editor.

  • Choose a Perfect tool for Video Editing:
There is numerous tool available in the market. They are all equally feature-rich, and choosing one among them can be a challenge. Yet, you can select free video editing platform like InVideo, which is beginner-friendly too. You can create videos in less than 5 minutes. The 2500+ templates you find on the platform come in handy as you start making videos. Choose 2 to 3 tool, use them, and select the one that suits your editing style.

  • Please go through the Tutorials:
Most of the video editing tool has tutorials present on their website. If you cannot find them, YouTube shall have online tutorials. Attend the sessions and learn the art of video editing. Get experience in handling the tool. Attempt making 2 to 3 videos and see the difference from the time you had started and how you have fared right now. Also, compare your work with the tutorial experts' work too.

Career Opportunities for a Video Editor

As a video editor, you can swim through the ocean of opportunities. There are several job profiles and career opportunities available right now. By far, this shall remain the same as any denomination further to these roles shall fall under these categories.
  1. Movie Editor: This is a profession with the movies. As a movie editor, you get to make full-length movies and the director team and music composers.
  2. TV Studio Editor: This profession largely depends on real-time video editing factors. Mix and match between the shows and clips to display between the Ads all come under this profession.
  3. Online Video Editor: The person creates videos using the tool and publishes the same on the public online platforms for marketing purposes.

There are other roles like animators, colorists as well as event video editors. All the jobs have the same responsibilities, but the tool used shall be different from one another. As you go through the next column, you will understand the need for choosing your niche. That is the time you start selecting the tool to use as well.

Start Taking Freelance Projects:

This is a critical part of your career as a professional video editor. You can start hunting for jobs that require video editing. Many digital marketing companies in the country are looking for remote workers and freelancers too. Join and gain experience from them. Remember, pay does not matter at this juncture. You must get immense experience to be the best in the field. You may attempt to join more than one company to get frequent assignments.

Select the Niche:
As you work with different companies, you will know your expert areas. It can be an animation expert or a video editor who can create videos in a snap. You must determine your specialty and start working in such environments.

Join as an Assistant:
This is the most important aspect of you becoming a video editor in the field of Movies and TV studios. Attempt for full-time jobs in premium TV studios. Join as an intern and work under an expert. It shall give you a lot of exposure in this field. Being a video editor is on the one side, adapting to the work environment is on the other side.

As you do this for a while, you will get opportunities to work on prime projects. You must be patient in getting such assignments, though. But it pays well. Being an online editor makes you a versatile professional. You can still choose to be a consultant and work for multiple organizations too. It is always the passion that drives. Also, remember, you must constantly upgrade your skill sets.

The Bottom Line

Now that various platforms are available to edit the videos, the winning edge shall visually bring out creative ideas. Also, coming up with unique themes and working around them can make you an ace professional in this field.

Lima Resepi Minuman Penyejuk Tekak Yang Menyegarkan

 




A) Dawet Ayu


Bahan - Bahan :

  • 100 gr tepung sagu
  • 250 gr tepung beras
  • 900 cc air
  • 150 cc air daun suji dari 10 -12 lembar daun
  • 1/2 sdt garam
  • 4 sdm air kapur sirih
  • Potongan ais untuk mendinginkan dawet saat dicetak


Pelengkap :

  • 500 gr santan
  • 400 gr gula merah dimasak bersama 250 cc air sampai larut dan kental
  • 150 gr nangka/durian


Cara Masak :

  1. Larutkan tepung sagu dan tepung beras dengan air sedikit demi sedikit sampai air tersisa setengah. Masak sampai mendidih sisa air dengan air daun suji garam dan air kapur. Matikan api lalu tuangkan adunan tepung pelan-pelan. Lalu kembalikan nyalakan api dan aduk hingga matang sampai kental dan angkat.
  2. Saat masih agak panas, tuangkan adunan dawet ke dalam saringan khusus untuk dawet/cendol sambil ditekan-tekan. Tampung dawet dalam wadah berisi air matang dan bongkahan kecil ais batu. Setelah mengeras saring dan sisihkan.
  3. Tuang dalam dua gelas 2sdm sirup gula merah atau sesuai selera, beri nangka, dawet dan ais batu. Tuangkan santan 150-200 cc.


B) Cincau Susu Gula Merah


Bahan - bahan :

  • 400 gram cincau hitam potong dadu
  • 500 ml susu uht full cream plain
  • 3 sachet susu kental manis putih
  • 2 sdm fiber cream ( optional )
  • 150 - 200 gram gula merah ( sesuai selera )
  • Ais batu secukupnya


Cara Masak :

  1. Rebus gula merah dengan 150 ml air. Kemudian saring dan dinginkan.
  2. Dalam wadah masukkan susu full cream plain, susu kental manis, fiber cream. Aduk rata.


Penyajian :

  • Ambil gelas saji tuang larutan gula merah di dasar gelas, cincau kemudian tuang susu dan dinginkan di peti sejuk.
  • Beri ais batu saat menjelang beduk maghrib.


C) Ais Cincau Serut Gula Merah


Bahan - bahan :

  • 1 blok cincau hitam serut kasar
  • 1000 ml susu cair full cream
  • 200 g gula merah
  • 2 sdm gula pasir
  • 1 lembar daun pandan ikat simpul
  • 350 ml air


Cara Masak :

  1. Campur gula merah, pandan dan air lalu didihkan hingga gula larut, dinginkan lalu saring
  2. Campur susu cair dan gula merah, aduk rata lalu masukkan cincau serut, aduk rata lalu sajikan dingin.


D) Cincau Milo With Whipped Cream


Bahan - bahan :

  • Susu lubuk milo
  • Cincau hitan
  • Susu kental manis
  • Choco chip
  • Coklat bubuk
  • Air
  • Ais batu


Bahan Whipped Cream :

  • 1 butir putih telur
  • 2 sdm gula pasir
  • 2 sdm susu bubuk
  • 1 sdm SP


Cara Membuat Whipped Cream :

  1. Gaul putih telur dengan kecepatan sedang sampai menjadi cream
  2. Masukkan susu bubuk, gula pasir  dan SP lalu gaul kembali sampai adunan menjadi lembut
  3. Seduh susu milo dan susu kental manis dengan air panas sedikit saja sampai semua bubuk larut dalam air, masukkan cincau hitam, ais batu dan whipped cream
  4. Tabur choco chip dan coklat bubuk.


E) Ais Manado


Bahan - bahan :

  • Alpukat 1
  • Pepaya tidak terlalu matang 1 uk kecil
  • Nangka 6 bj bisa + / - ( tergantung selera )
  • Sirsat 1
  • Jelly ( nutrijell bisa bikin 3 bks sesuai selera, kl aku nutrijell degan, orange, blueberry )
  • Nata de coco 1 ( uk 1000 gr )
  • Susu kental manis 1 ( aku pake abc squash )
  • Ais batu
  • Air sesuai selera


Cara Membuat :

  1. Buat jelly ( nutijell ) terlebih dahulu 3 bks nutrijell sesuai petunjuk pemakaian dibungkus, air bisa dikurangi 500-600 ml, setelah jadi jelly potong dadu
  2. Kupas buah sirsat buang bijinya, pepaya buang bijinya dan bersihkan potong dadu, alpukat potong dadu, nangka disuwir.
  3. Masukkan ke dalam wadah semua buah yang sudah dipotong, jelly, nata de coco, susu krim, sirup, ais batu, air, aduk rata.


Nota : Resepi di atas untuk ukuran 1 panci / thermos sekitar 8lt lebih



SELAMAT MENCUBA!

4 RESEPI MASAKAN IKAN TALAPIA BUAT SEISI KELUARGA

KOLEKSI MASAKAN IKAN TALAPIA



A) TALAPIA PEDAS THAI

Bahan - Bahan :
  • Ikan talapia - 2 ekor
  • Bawang merah - cincang
  • Bawang putih - cincang
  • Halia - hiris nipis
  • Cili padi merah 5 biji - ikut kepedasan masing-masing, potong
  • Cili padi hijau 5 biji - potong
  • Cili boh - 2 sudu besar
  • Daun limau purut - 3 helai
  • Sos cili Thai - 3 sudu besar
  • Sos ikan - 2 sudu besar
  • Air
  • Gula
  • Garam
  • Serbuk perasa
  • Limau nipis - ambil jus, 3 biji

Cara Masak :
  1. Salutkan ikan talapia dengan tepung bestari ( pedas ) atau boleh buat macam biasa, iaitu lumurkan dengan garam, kunyit ( ikut citarasa masing-masing )
  2. Panaskan minyak yang banyak biar tenggelam ikan. Bila minyak betul-betul panas, gorengkan ikan sehingga garing, kemudian ketepikan.
  3. Kemudian, tumiskan bahan cincang tadi sehingga sedikit garing, masukkan 2 sudu cili boh. Kacau sehingga sebati.
  4. Masukkan sos ikan, sos cili thai dan juga air, kemudian biarkan ia mendidih seketika.
  5. Masukkan bahan perasa, gula dan sedikit garam ( jangan banyak sangat takut masin pula sebab ikan yang disalut dengan tepung bestari dah masin )
  6. Masukkan daun limau purut, jus limau nipis. Masak sekejap bagi kuah sedikit pekat. Sudah ok dengan rasa, boleh tutupkan api.

Siap!

Nota : Biarkan sejuk seketika, baru curahkan kuah ke atas ikan yang digoreng tadi. Barulah dapat efek crunchy ikan talapia. Nak lagi cantik, hiaskan dengan cili potong dan daun sup. Nah, sedia dihidangkan dengan nasi putih panas - panas dengan telur dadar.



B) TALAPIA GORENG ALA THAI
 
Bahan-bahan :
  • 1 ekor ikan talapia
  • 10 ulas bawang putih ( cincang )
  • 10 ulas cili akar merah ( hiris )
  • 2 biji limau nipis ( ambil jus dia )
  • 4 sb sos ikan
  • 2 1/2 sudu gula
  • Daun bawang @ daun ketumbar dihiris - hiris ( dicampurkan dan digaulkan sekali minyak untuk menggoreng )

Cara Masak :
  1. Ikan talapia, basuh bersih.
  2. Kelar, gaul kunyit garam dan goreng hingga garing.
  3. Angkat dan ketepikan ikan.
  4. Guna minyak yang sama.
  5. Tumiskan bawang putih
  6. Bila dah naik bau dan agak kekuningan, masukkan bahan-bahan yang lain.
  7. Tumis hingga masak.
  8. Dah cukup rasa, tutup api.
  9. Curahkan atas ikan yang telah digoreng.



C) RESEPI MIANG PLA PAO ( RESEPI THAILAND )

Bahan - bahan :
  • Ikan talapia
  • Garam
  • Kunyit
  • Tepung Gandum
  • Campurkan semua bahan di atas dan goreng hingga garing

Sambal hijau:
  • Bawang putih
  • Cili hijau
  • Akar ketumbar
  • Gula kabung
  • Sos ikan
  • Limau kasturi
  • Daun ketumbar
  • Tumbuk bawang bersama cili, kemudian masukkan akar ketumbar. Tumbuk hingga lumat. Perasakan garam sos ikan, limau kasturi dan gula. Dah secukup rasa tabur daun ketumbar.

Bahan lain :
  • Bihun
  • Daun salad


D) RESEPI IKAN BAKAR LEMON

Bahan - bahan :
  • 1 ekor ikan talapia segar
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk lumat*
  • 1 inci halia ditumbuk lumat*
  • 5 sudu besar sos tiram*
  • 1 sudu kecil serbuk lada sulah*
  • 1/2 biji jus lemon*
  • 1 biji tomato dipotong dadu
  • Sedikit garam*
  • Sedikit gula*
  • Sedikit serbuk lada hitam
  • Sedikit brokoli

Cara Masak : 
  1. Perap ikan dengan semua bahan * selama 1-2 jam dalam peti sejuk. Kemudian bakar dengan menggunakan pemanggang ajaib hingga masak. Bila nampak telah masak masukkan lebihan kuah perapan dan tunggu sebentar lebih kurang 6-7 minit baru tutup api.
  2. Brokoli direbus sebentar dan ditoskan. Hidangkan ikan bakar dengan brokoli dan tomato. Tabur sedikit serbuk lada hitam dan lada sulah diatas brokoli dan tomato.

Siap dihidang!

Copyright © 2020 | All Rights Reserved.
Design by Sii Nurul