Responsive Ad Slot

Resepi Kek Coklat Moist Sesuai Untuk Jualan

Dalam banyak resepi yang dikongsikan di facebook, resepi ini juga yang menjadi pilihan admin. Semoga melimpah ruah kepada tuan empunya resepi yang sudi berkongsi resepi. Semoga menjadi asbab kepada rezeki orang lain juga. 


Bahan A
  • 1 Cawan gula pasir
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 Cawan susu cair
  • 1/2 Cawan susu pekat
  • 1 Cawan minyak

~ Campur semua bahan.A. Masak di atas api kecil hingga larut sebati. Tutup api apabila dah sebati.

Bahan B
  • 3/4 Cawan tepung gandum
  • 1 Sudu kecil baking powder
  • 1 Sudu kecil soda bikarbonat
~ Ayak bahan B …

Bahan C
  • 3 Biji telur size A
  • 1 Sudu kecil esen vanilla
~ Blender bahan c hingga kembang


Cara-cara penyediaan :

1. Masukkan bahan A ke dalam.bekas lain.

2. Seterusnya, masukkan pula bahan B dan C secara selang seli.

3. Semuanya guna whisk sahaja ya. Apabila adunan dah sebati semua. Kalau rajin tapis adunan yang dah siap ni. Tak tapis pun tak apa. 

4. Panaskan kukusan hingga air betul-betul mendidih. Kalau tak mendidih betul keknya tak naik cantik. 

5. Masa kukusan bergantung kepada bekas korang. Bekas yang paling kecik 10 minit. Manakala yang sedang 15-17 minit. Dan bekas yang besar 40-45 minit.

6. Cucuk dengan lidi. Sekiranya lidi dah kering, kiranya dah masaklah tu. 

Topping
  • 1 cawan koko
  • 1 Cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak
  • 1/2 Cawan susu cair
~ Campur semua dan masak secara double boil. Jika nak.lagi leleh tambahkan lagi susu cair sedikit.


Nota tambahan...

  • Resepi ni tepungnya saya pernah cuba 3/4 cawan, 1 cawan dan 1 1/4 cawan . Semuanya jadi belaka. Biasa kalau nak keluarkan kek dari bekas saya guna 1 1/4 cawan , supaya mudah nak potong dua.
  • Kalau tak keluarkan dari bekas , biasa saya guna 3/4 cawan atau hampir 1 cawan . Sebab bila kurang tepung, kek akan lembut sangat tapi janganlah kurang dari 3/4 cawan ya... 😃😃

Semoga bermanfaat~



Klik Join & Subscribe Channel Telegram di bawah untuk ilmu dan info bermanfaat

Info Ibu Hamil & Bayi | Resepi Viral | Motivasi | Malaysia Blogger Influencer & Content Writer



Cara Mudah Semak Permohonan BPR (2021) Telah Berjaya Dihantar atau Tidak

1. Login ke laman BPR 👉 https://bpr.hasil.gov.my/

2. Tekan PETI MEL (rujuk gambar)


3. Akan terpapar bahagian PERINGATAN, MAKLUMAN, & SURAT.

4. Tekan pada bahagian SURAT.


5. Anda akan nampak senarai surat. Klik pada PERMOHONAN BPR 2021.

6. Gambar dibawah adalah contoh permohonan anda telah berjaya dihantar. 

contoh permohonan anda telah berjaya dihantar.

Semoga membantu dan bermanfaat.


Klik artikel di bawah :

Penyakit Depresi Tidak Semudah Ungkapan Kata-kata

Sumber gambar 

Semenjak penularan virus Covid-19 ini mulai bertumbuh subur di serata dunia, hampir seluruh negara mulai mengisytiharkan langkah kuarantin yang telah diperketat oleh kerajaan negara masing-masing.

Dunia pun semakin tenat, ramainya keluhan masyarakat yang terpaksa mencuba cari jalan untuk menstabilkan ekonomi diri dan keluarga masing-masing. 

Lihat betapa sukarnya proses yang harus kita tempuhi sepanjang penularan Covid-19, kan?

Dan yang paling menyedihkan, ramai golongan muda yang mulai mengalami tekanan berada di rumah. Terutamanya pelajar yang terpaksa melalui proses belajar dari rumah. Malangnya, bukan semua keluarga berkemampuan memiliki kemampuan masing-masing. Masalah rangkaian internet juga menyukarkan situasi pembelajaran dalam rumah. 

Lagi-lagi berlakunya jumlah peningkatan kes bunuh diri; terutamanya dalam golongan remaja. Sudah pastinya kesan wabak ini telah melumpuhkan sedikit rutin keselesaan anak remaja yang asalnya memang suka melepak, menghargai dan menikmati fasa keremajaan mereka. Kalau dahulunya, mereka rajin berkumpul di library sekolah untuk kerja sekolah, bermain bola sepak beramai-ramai, berkumpul bergurau senda...

Namun, semua itu lenyap...selenyap dunia kebebasan mereka. Mungkin atas faktor tidak mampu tahan dengan tekanan dalam rumah ( peribadi, keluarga, kekangan ekonomi menghadkan kos keluar rumah )

Secara tidak sedar, golongan ini sudah perlahan-lahan membiarkan tekanan mereka meracuni fikiran dan emosi mereka.   



Kenali Depresi

Bila mereka sudah mengalami tekanan, adalah tanggungjawab keluarga terdekat yang perlu berbuat sesuatu untuk menyembuhkan keadaan emosi mereka, bukannya meremehkan, menjatuhkan, membanding-bandingkan. Kena ingat bahawa, mereka yang sudah tidak mampu mengawal emosi, agak sukar untuk memikirkan ke arah yang baik seperti orang biasa.

Mereka lebih suka terjerumus dalam hal di luar jangka; bunuh diri. Jangan biarkan mereka bersendirian apabila mereka sudah sampai ke tahap ini. Bimbing mereka. Peluk mereka. Sayangilah mereka sepertimana kamu juga ingin diperlakukan sedemikian. Elakkan menghukum. Pujuk mereka untuk bersabar dan bertenang. Beri dukungan semangat secara jujur dan ikhlas. 

Kita harus sedar bahawa depresi ini adalah sebuah penyakit yang memerlukan rawatan. Cumanya mereka lebih kepada rawatan terapi psikologi. 

Jika kita tidak mampu mengawal dan tidak tahu lagi apa cara terbaik untuk  merawat keadaan mereka apabila mereka sudah mulai bertindak di luar kawalan, jangan malu untuk mengajak mereka berjumpa dengan pakar psikiatri untuk insentif rawatan terbaik mereka. 

Sahabat rapat juga harus terus memahami situasi mereka. Merawat mereka bukanlah semudah mengungkap kata-kata semangat, adalah lebih baik digalakkan untuk terus mendekati mereka dan bersabar berhadapan dengan segala luahan. Jadilah pendengar yang baik, jangan terus menghukum mereka. Sebaiknya, peluklah mereka kerana pelukan adalah dukungan semangat paling tulus. Rasai dakapan mereka, keluhan hati yang menyiat-nyiat tekanan jiwa mereka selama ini. 

Major Depressive Disorder ( MDD ) 

Seseorang yang mengalami gejala kemurungan keterlaluan, hingga ganggu rutin harian.

Gejala kemurungan:
1.Sedih sepanjang masa, berlanjutan hingga berhari-hari lamanya.
2. Hilang minat dengan apa jua aktiviti
3. Berat badan menurun
4. Selera makan pun bertambah/berkurang
5. Cemas & takut.
6. Rasa penat dan lemas ( tidak bertenaga )
7. Hilang fokus
8. Hilang motivasi diri
9. Cubaan bertindak luar kawalan ( bunuh diri )

Faktor Risiko Kemurungan:
1. Perubahan biokimia tubuh
2. Genetik
3. Faktor persekitaran ( trauma, tekanan keluarga, ekonomi, penyakit, penggunaan bahan terlarang dan yang berkaitan dengan keadaan yang dapat menyumbang )

Mitos Tentang Depresi Yang Perlu Dielakkan :

1. Depresi hanya khas orang tertentu sahaja (SALAH! Sesiapapun boleh mengalaminya tidak kira sesiapapun)

2. Depresi tidak dapat dirawat sama sekali (SALAH! Banyak rawatan khusus diberi untuk mereka yang menghidap penyakit ini.)

3. Depresi perkara yang memalukan diri dan keluarga (SALAH! boleh berlaku kepada sesiapa saja, samada anda ingin sembuh atau tidak itu adalah tanggungjawab anda untuk mengenalpasti keperluan rawatan yang terbaik bagi yang sudah mulai menunjukkan simptom-simptom sebegini)

4. Depresi boleh disembuhkan secara sendirinya. (TIDAK! jika ia terus dipandang sebelah mata, ia akan perlahan-lahan bertumbuh menjadi lebih serius dan kritikal jika tidak diberi rawatan awal.)

5. Depresi hanya untuk orang yang lemah iman/pembentukan karakter sahaja. (Biarpun sekuat iman dan sifat peribadi yang positif, masalah ini boleh terjadi kepada sesiapa sahaja.)

Perbezaan Halusinasi & Delusi :

Halusinasi:
1. Pengalaman salah satu deria terhadap sesuatu yang tidak benar.
2. Pendengaran ( dengar suara orang bercakap ) 
3. Penglihatan ( lihat sesuatu yang tidak wujud )
4.Boleh dilihat seperti keadaan yang kurang tidur, penyalahgunaan dadah, alkohol, masalah psikiatri.

Delusi
1. Kepercayaan atau keyakinan seseorang terhadap sesuatu.
2. Bertentangan dengan norma, rasional,dan budaya setempat.
3. Sukar dipatahkan, sekalipun ada bukti. Cth; percaya dirinya pernah dirogol, dikurung, percaya dirinya Tuhan.

Tanda- Tanda Kemurungan Yang Perlu Anda Kenalpasti:
1. Cepat rasa marah
2.Hilang minat/kesungguhan dalam rutin hariannya.
3. Rasa dirinya gagal, bersalah, salahkan diri sendiri.
4. Hilang tumpuan
5. Hilang selera makan
6. Sedih yang berpanjangan
7. Masalah tidur
8. Tubuh rasa letih, lesu, lemas dan sakit seluruh badan.



BUNUH DIRI!

Ini sudah menjadi suatu tanda amaran kecemasan kepada depresi. Mereka perlu diberikan perhatian lebih dan bantuan rawatan khas bagi merawat mereka dengan segera sebelum keadaan mereka bertambah kritikal. 

Rawatan Khusus:
1. Medikasi
2. Psikoterapi
3. Electroconvulsive therapy 

*ECT - Electro-convulsive Therapy rawatan dengan memberi renjatan kecil untuk mencetuskan aktiviti otak ( seperti sawan ) secara terkawal di bawah anasthesia, dilakukan dalam rawatan depresi dan bipolar yang gagal memberi respons dalam bentuk rawatan lain.

(Sumber informasi yang admin kongsikan ini adalah hasil bacaan melalui buku bertajuk Aku Dijangkiti Kehidupan; Cerita-Cerita Pesakit dan Perawat Psikiatri)


Bantuan Kaedah Pamplet Psikiatri:

1. Kenalpasti gejala yang berkemungkinan mempunyai gejala yang berkaitan.

2. Lakukan kajian ujian Depression Anxiety Stress Scales (DASS). Boleh dicari secara atas talian. Sekarang, sudah lebih mudah dicari melalui google. 

3. Dapatkan rawatan di klinik kesihatan berdekatan. Doktor akan rujuk ke psikiatri yang berkenaan.

4. Sekiranya gejala sudah mulai di luar kawalan, mulai berinisiatif melukakan diri sendiri, orang lain atau bunuh diri - segera berhubung ke bahagian unit kecemasan hospital berdekatan.

5. Jika rasa keseorangan, tekanan atau perasaan sudah di luar kawalan...dapatkan sokongan emosi melalui sokongan Depression Survivors ( Malaysia ), Befrienders KL ( 03-7956 8145 ), Kaunselor Sabah, Unit Kaunseling & Psikologi Hospital Queen Elizabeth, Hospital Bukit Mesra dan mana-mana hospital yang berdekatan.

Sumber gambar : Google

Anda juga boleh membaca buku ini yang akan membantu anda memahami tentang pesakit yang mengalami penyakit mental melalui buku ini:


Dapatkan di laman web rasmi Buku Kata Pilar 


Untuk mengetahui lebih lanjut tentang penyakit ini, bolehlah baca lanjut melalui pautan berikut: 



Cara Daftar Pemohonan Baru eBantuan JKM 2021 Secara Online


Cara Daftar Pemohonan Baru eBantuan JKM 2021 Secara Online


1.Pemohon boleh layari laman web rasmi eBantuan JKM secara online menerusi pautan http://ebantuanjkm.jkm.gov.my/

2. Tekan DAFTAR PERMOHONAN ATAS TALIAN

PERHATIAN : Sila hadir ke Pejabat Kebajikan Masyarakat mengikut Daerah mana yang dipohon dalam tempoh 14 hari dari permohonan dibuat di atas talian. Kegagalan berbuat demikian sistem akan membatalkan permohonan tersebut secara automatik.

3. Tekan DAFTAR PERMOHONAN

4. Pilih “Negeri” dan masukkan No Kad Pengenalan yang disahkan. Klik pada butang “Daftar”.


5. Tekan DAFTAR. 

6. Seterusnya, pada bahagian PERKIRAAN ASAS, isikan maklumat pendapatan dan maklumat keperluan bulanan. 


7. Dah isi semua klik KEPUTUSAN.

8. Seterusnya, tekan DAFTAR PERMOHONAN.


9. Isikan maklumat seperti gambar di bawah, maklumat alamat tetap, maklumat waris, maklumat perujuk (reference), dan pendapatan bulanan. 




10. Setelah isi semua maklumat diatas, masukkan KOD PENGESAHAN dan tanda petak kecil untuk PERAKUAN.

11. Dan tekan DAFTAR.


12. Setiap permohonan secara online ada No Rujukan yang telah ditetapkan. CETAK BORANG tersebut dan isi maklumat lain dalam borang sebelum di hantar ke Pejabat Kebajikan Masyarakat mengikut Daerah masing-masing. 



13. Sila sertakan beberapa dokumen sokongan yang disahkan semasa hadir ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah.

Untuk Daerah Kota Kinabalu, Sabah, Borang Permohonan boleh dihantar di :

Pejabat Perkhidmatan Kebajikan Am, Bahagian Kota Kinabalu,
Tingkat Bawah (Lot G-03) &amp
Tingkat 8 (Lot 8-05 &amp 8-13)
Wisma MAA, Lorong Api-Api Centre,
88100, Kota Kinabalu Sabah.
088-254648


Cara Semak Pemohonan eBantuan JKM 2021 Online  

1.Semakan status permohonan boleh dibuat secara online menerusi laman website  http://ebantuanjkm.jkm.gov.my/spbk/login.jsp


2.Klik pada butang ”Semakan Status Permohonan Atas Talian”.

3.Masukkan No. Kad Pengenalan yang disahkan dan klik pada butang “Semak”


Sekiranya permohonan anda telah diisi tetapi borang permohonan beserta dokumen sokongan belum dihantar ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Dearah, maka STATUS PERMOHONAN anda ialah masih dalam tempoh MENUNGGU PENGHANTARAN DOKUMEN PEMOHON. 

Permohonan ini sah sehingga tarikh yang ditetapkan sahaja. Kegagalan menghantar borang dan dokumen yang diperlukan akan menyebabkan permohonan anda dibatalkan secara automatik.


SENARAI JENIS BANTUAN KEBAJIKAN MASYARAKAT 2021
  • Bantuan Kanak-Kanak (BKK);
  • Elaun Pekerja Cacat (EPC);
  • Bantuan OKU Tidak Berupaya Bekerja (BTB);
  • Bantuan Penjagaan OKU Terlantar/ Pesakit Kronik Terlantar (BPT);
  • Bantuan Orang Tua (BOT);
  • Bantuan Am Persekutuan (BA);
  • Bantuan Geran Pelancaran (GP);
  • Bantuan Anak Pelihara (BAP);
  • Bantuan Latihan Perantis (BLP);
  • Tabung Bantuan Segera (TBS)
  • Bantuan Alat Tiruan/ Alat Sokongan (BAT)
Kredit : Portal JKM


Cara Daftar Permohonan Baru Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021

Cara Daftar Permohonan Baru Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021


1. Pertama sekali login di https://bpr.hasil.gov.my/Account/Login

2. Masukkan No IC korang dan semak permohonan (rujuk gambar di bawah)


3. ID Pengenalan belum di daftarkan. So bolehlah tekan DAFTAR AKAUN.


4. Pastikan NAMA PENUH & NO IC korang yang didaftarkan adalah betul.

5. Masukkan KATA KUNCI KESELAMATAN (bukan password ya)

6. Pilih 5 SOALAN KESELAMATAN dan JAWAPAN



7. Seterusnya, masukkan KATA LALUAN & PENGESAHAN KATA LALUAN. 

8. Tekan DAFTAR untuk langkah seterusnya.

9. Pendaftaran yang berjaya didaftarkan. Anda bolehlah LOG MASUK untuk membuat semakan BPR.

10. Tekan pada bahagian SEMAKAN STATUS.

11. PERMOHONAN anda telah DITERIMA.


Syarat Permohonan BPR 2021 boleh dilihat di SINI

Panduan Sambung Belajar dalam Bidang ijazah Sarjana Muda Perniagaan di UniMap

Sumber foto: Klik sini


Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH dengan rahmatNya saya telah pun berjaya menamatkan pengajian Ijazah saya dalam bidang perniagaan di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP). Sah, bergelar alumni UniMAP pada tahun 2018. 

Terima kasih diucapkan kepada guru-guru saya yang banyak memberikan bimbingan dan nasihat sepanjang menempuh pengajian. Saya kira ramai adik-adik di luar sana yang berhajat untuk menyambung pelajaran ke peringkat ijazah sehingga ke peringkat pengajian paling tinggi PhD. 

Di sini saya ingin berkongsi serba sedikit pengalaman saya dengan harapan semoga dapat membantu adik-adik dalam membuat pilihan menyambung pelajaran di peringkat ijazah khususnya dalam bidang Perniagaan. 

Dalam perkongsian ini saya bahagikan kepada tiga bahagian agar mudah untuk diikuti dan difahami penceritaannya iaitu hala tuju selepas SPM, syarat kelayakan dan subjek yang dipelajari. InshaaALLAH semoga bermanfaat.

 

ü  Hala tuju selepas SPM

Setelah selesai Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), bermulalah perjalanan hidup yang ‘tough’ dan pelbagai liku-liku bakal ditempuh. Hal ini demikian kerana selepas SPM kita akan belajar membuat keputusan sendiri. Maka dalam hal ini bimbingan dan nasihat daripada ibubapa adalah sangat penting. Setiap ibubapa mempunyai pandangan yang berbeza dalam nak memilih bidang yang sesuai untuk anak-anaknya.

Kadang ada ibubapa yang tidak ingin berjauhan dengan anaknya lalu memilih institusi pengajian yang dekat dengan rumah. Ada juga ibubapa yang memberi kebebasan untuk anaknya dalam menentukan hala tuju. Itu dari segi pandangan ibubapa.

Dari segi kewangan pula merupakan faktor penyumbang utama dalam membuat keputusan menyambung pengajian ataupun tidak. Bagi mereka yang ber-duit, maka tidak ada masalah mereka menghantar anaknya menyambung di institusi pengajian tempatan ataupun  luar negara kerana mereka mampu. 

Mereka yang kurang berkemampuan pula ada yang memilh untuk tidak menyambung dan bekerja demi membantu menyara keluarga. Tidak kurang juga mereka yang sudah tidak ada lagi keinginan belajar maka lebih memilih untuk bekerja. 

Dalam situasi ini, bergantung kepada keadaan keluarga masing-masing. Kepada mereka yang tidak berkemampuan, tidak usah khawatir kerana di Malaysia pelbagai jenis bantuan disediakan samaada biasiswa atau pinjaman pelajaran untuk mereka yang ingin menyambung pelajaran.

Pada kisah hidup saya pula, Alhamdulillah semua dari Allah setelah menamatkan SPM saya memilih untuk menyambung di matrikulasi Labuan kerana dekat dengan rumah di samping memendekkan jangka masa pengajian. 

Setahun matrikulasi sudah boleh menyambung ijazah. Berbeza dengan STPM memerlukan setahun setengah manakala diploma pula dua tahun setengah atau lebih. Setelah menamatkan matrikulasi saya menyambung pula pengajian di peringkat ijazah. 

Perkongsian saya tentang kelebihab belajar di UniMAP ada di entry sebelum ini. Jemput baca ye! InshaaAllah mohon doa kalian untuk saya dapat menyambung pengajian sehingga ke peringkat PhD.


Baca Sini : Pengalaman Sambung Ijazah di UniMAP (Universiti Malaysia Perlis)


ü  Syarat kelayakan Ijazah Sarjana Muda Perniagaan

Semua universiti awam dan swasta mempunyai syarat am yang sama secara umumnya bagi lepasan STPM, asasi/matrikulasi dan diploma dalam menyambung pengajian di peringkat ijazah. 

Manakala, syarat khas bagi setiap bidang adalah berlainan di setiap universiti. Adik-adik perlu merujuk syarat-syarat khas di laman web rasmi universiti pilihan adik-adik. 

Berikut, saya kepilkan gambar syarat am dan syarat khas kemasukan untuk rujukan bagi mereka yang ingin menyambung pelajaran Ijazah Sarjana Muda Perniagaan (Perniagaan Antarabangsa) khususnya di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP).


SYARAT AM KEMASUKAN BAGI LEPASAN STPM, MATRIKULASI/ASASI DAN DIPLOMA

SYARAT AM KEMASUKAN BAGI LEPASAN STPM, MATRIKULASI/ASASI DAN DIPLOMA
Sumber: Klik sini


 SYARAT KHAS KEMASUKAN BAGI LEPASAN STPM 

SYARAT KHAS KEMASUKAN BAGI LEPASAN STPM
Sumber: Klik sini


SYARAT KHAS KEMASUKAN BAGI LEPASAN DIPLOMA

SYARAT KHAS KEMASUKAN BAGI LEPASAN DIPLOMA
Sumber: Klik sini


SYARAT KHAS KEMASUKAN BAGI LEPASAN MATRIKULASI/ASASI

SYARAT KHAS KEMASUKAN BAGI LEPASAN MATRIKULASI/ASASI
Sumber: Klik sini

 

ü  Subjek yang bakal dipelajari

Mata pelajaran yang bakal dipelajari merupakan satu faktor yang agak penting juga untuk diambil kira dalam memilih bidang. Kalau adik-adik rajin, buatlah kajian tentang mata pelajaran yang dipelajari bagi ijazah di beberapa universiti pilihan adik. Ini memudahkan lagi adik dalam membuat keputusan.

 InshaaAllah. Di bawah adalah senarai beberapa subjek saya minat dan bakal adik ambil sekiranya adik-adik mengambil Ijazah Sarjana Muda Perniagaan minor Perniagaan Antarabangsa. Boleh rujuk gambar untuk info lebih lanjut.

  • Business Economics  
  • International Accounting
  • International Finance
  • International Economics
  • Export Import Management
  • Digital Business
  • International Human Resource Management

 

Ijazah Sarjana Muda Perniagaan minor Perniagaan Antarabangsa.
Sumber: Buku Panduan Akademik Sidang Program Sarjana Muda Sidang Akademik 2019/2020


Kesimpulannya, terpulang pada adik-adik nak sambung bidang apa. Apa yang penting adalah minat dan passion kita pada sesuatu bidang. Tanpa minat dan passion tidak seronoklah perjalanan pembelajaran. Di akhir kita juga yang rugi. Semoga apa yang dikongsikan mampu membantu adik-adik di luar sana.

Perjalanan menuntut ilmu ini panjang dan berterusan hatta sehingga ke liang lahad sekalipun. Namun, kita mengharapkan ilmu yang bermanfaat di sepanjang perjalanan yang panjang itu. Kerana hanya dengan ilmu yang bermanfaat sahaja yang mampu meyampaikan kita kepada maksud tujuan kita diciptakan. 

Memetik nasihat Imam Al Ghazali dalam kitab Ayyuhal Walad yang berbunyi;

“Wahai anakku, ilmu tanpa pengamalan adalah kegilaan dan beramal soleh tanpa didasari ilmu tidak akan diterima. Ketahuilah, ilmu yang tidak dapat mencegahmu dari berbuat dosa pada hari ini dan tidak dapat mendorongmu berbuat taat tak akan dapat mencegahmu dari api neraka kelak pada hari akhirat.”

Dengan sebab itu, saya mengajak adik-adik di luar sana agar setiap yang kita pelajari biarlah disandarkan hanya untuk Allah semata. InshaaALLAH, ada keberkatan pada ilmu tersebut dan mampu mengubah diri kita menjadi hamba Allah yang diredhai-NYA.

Semoga bermanfaat.


Semakan Status BPN 2.0 Fasa Kedua Untuk Pemohon Baru & Rayuan (Mulai 15 Januari 2021)


Cara Semakan BPN 2.0 Fasa Kedua

Cara Semakan BPN 2.0 Fasa Kedua Untuk Pemohon Baru & Rayuan

1. Pertama sekali, layari Portal Rasmi BPN iaitu https://bpn.hasil.gov.my

2. Masukkan Nombor Kad Pengenalan atau Nombor MyKad yang didaftarkan. Setelah itu, tekan ikon Carian.

3. Ruangan Captcha akan dipaparkan. Masukkan kod Captcha tersebut di ruang yang disediakan.
Dan tekan butang Semak.

4. Akan dipaparkan status sama ada lulus atau gagal termasuk jumlah bayaran diterima.

Semakan Status BPN 2.0 Fasa Kedua

Tarikh bayaran BPN 2.0 Fasa kedua akan dibuat secara berperingkat:
  • Penerima kategori B40 – bermula 21 Januari 2021
  • Penerima kategori M40 – bermula 25 Januari 2021
Bayaran akan dikreditkan ke dalam akaun bank masing-masing pada tarikh tersebut.

Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank pula, pembayaran akan dibuat mulai 25 Januari 2021 di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN). BSN akan mengeluarkan panduan SOP dari semasa ke semasa.

Penerima di Sabah dan Sarawak tanpa akaun bank pula, pembayaran akan bermula awal Februari sehingga 1 April 2021 di lokasi yang bakal diumumkan akhir bulan ini.

Bagi pemohon baru / rayuan yang lulus, anda akan mendapat bayaran sekaligus (fasa pertama dan fasa kedua) mulai 21 Januari ini.

Untuk makluman, tempoh permohonan baharu serta rayuan BPN 2.0 untuk Fasa Kedua telah berakhir pada 15 November 2020 yang lalu.

Maklumat lanjut, sila rujuk soalan lazim (FAQ) Permohonan Baharu BANTUAN PRIHATIN NASIONAL 2.0

16 SOALAN LAZIM MENGENAI PERMOHONAN BAHARU

1. Jika pemohon Bujang berstatus Pelajar Sepenuh Masa, adakah layak menerima BPN 2.0?
Pemohon Bujang yang berstatus pelajar sepenuh masa adalah tidak layak menerima BPN 2.0.

2. Adakah pemohon Bujang/Isi Rumah berstatus Pelajar Separuh Masa layak menerima BPN 2.0?
Pemohon Bujang/Isi Rumah yang berstatus pelajar separuh masa adalah layak memohon BPN 2.0 sekiranya menepati syarat kelayakan.

3. Bagaimanakah kaedah pembayaran BPN 2.0 bagi penerima pedalaman di Negeri Sabah dan Sarawak?
Kaedah pembayaran bagi penerima kawasan pedalaman Negeri Sabah dan Sarawak yang tiada akaun bank akan bermula bulan Januari 2021 dengan bayaran tunai dibuat di lokasi-lokasi yang bakal diumum kelak.

4. Adakah pendapatan isi rumah yang diambil kira termasuk elaun yang dikenakan cukai dan bonus?
Ya, semua pendapatan yang diterima diambil kira sebagai pendapatan.

5. Siapakah yang akan menerima bayaran bantuan BPN 2.0 sekiranya suami dan isteri kedua- duanya mengemukakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) ?
i. Sekiranya pembayar cukai memilih taksiran berasingan, bayaran akan dibuat ke akaun bank ketua keluarga.

ii. Jika pembayar cukai memilih taksiran bersama, bayaran akan dibuat ke akaun bank pembayar cukai berkenaan.

6. Adakah warga emas sebatang kara akan menerima bantuan sebagai isi rumah?
Warga emas sebatang kara berumur 60 tahun akan menerima bantuan sebagai bujang.

7. Saya merupakan bujang yang akan memasuki umur 21 tahun pada tahun 2021. Sekiranya saya belum cukup umur 21 tahun semasa permohonan dibuka, adakah saya layak memohon?
Pemohon yang layak memohon adalah pemohon yang lahir pada tahun 1999 dan ke bawah.

8. Bilakah permohonan baharu BPN 2.0 akan diproses?
Permohonan baharu BPN 2.0 akan diproses selepas tempoh permohonan ditutup dan jika diluluskan akan menerima bayaran bantuan BPN 2.0 sekaligus pada Januari 2021.

9. Saya adalah bujang dan menanggung adik-beradik di bawah umur 21 tahun. Adakah saya layak memohon bantuan sebagai isi rumah mempunyai tanggungan?
Tidak layak memohon sebagai isi rumah. Pemohon layak menerima bantuan kategori bujang sahaja.

10. Sebelum ini saya telah memilih untuk menolak BPN 2020, adakah saya boleh memohon BPN 2.0?
Anda boleh mengemukakan permohonan baharu melalui Portal Rasmi BPN, https://bpn.hasil.gov.my

11. Saya telah menerima bayaran BPN 2020 sebelum ini dan ingin menolak BPN 2.0. Bagaimanakah cara untuk memulangkan bayaran BPN 2.0?
Tindakan yang perlu diambil adalah seperti berikut:
a) Anda dinasihatkan mengemukakan surat kepada Kementerian Kewangan Malaysia dengan menyatakan nama penuh, nombor MyKad dan sebab pemulangan;

b) Lampirkan draf bank / cek atas nama Akauntan Negara Malaysia (mengikut jumlah pemulangan); dan

c) Surat dan draf bank / cek perlu dikemukakan kepada pihak Kementerian Kewangan Malaysia di alamat berikut: Pejabat Belanjawan Negara, Kementerian Kewangan Malaysia, Presint 2, 62592 Putrajaya.

12. Sekiranya saya diisytiharkan muflis dan akaun yang saya daftarkan sebelum ini telah dibekukan, bagaimanakah saya boleh mendapatkan bayaran BPN 2.0?
Pemohon yang berstatus muflis perlu menandakan sebagai individu muflis di dalam borang permohonan. Pemohon tidak diwajibkan mengisi maklumat akaun bank semasa permohonan. Kaedah penunaian adalah berdasarkan prosedur sedia ada iaitu penunaian di Cawangan BSN. Bagi pemohon yang telah dibayar ke akaun yang dibekukan oleh Jabatan Insolvensi, pemohon perlu merujuk kepada Jabatan Insolvensi bagi kelulusan pengeluaran BPN.

13. Saya adalah penerima BPN 2020 di bawah kategori Bujang dan telah berkahwin. Adakah saya layak untuk menerima BPN 2.0 kategori isi rumah?
Anda boleh mengemukakan permohonan/rayuan di bawah kategori Isi Rumah sekiranya menepati syarat kelayakan.

14. Saya adalah pasangan kepada penerima BPN 2020 sebelum ini di bawah kategori Isi Rumah dan telah bercerai. Adakah saya layak untuk menerima BPN 2.0 kategori ibu / bapa tunggal?
Anda boleh mengemukakan permohonan/rayuan kategori ibu / bapa tunggal sekiranya menepati syarat kelayakan.

15. Saya berstatus kahwin dan mempunyai anak, adakah wajib saya melaporkan anak di dalam borang permohonan?
Tidak wajib melaporkan anak.
24. Saya membuat permohonan baharu dan nama penuh telah dipaparkan secara automatik oleh sistem. Namun semakan mendapati nama yang tertera terdapat kesilapan ejaan atau berbeza. Adakah pembetulan nama boleh dibuat?
Pembetulan nama tidak perlu dibuat. Sistem memaparkan nama berdasarkan maklumat seperti MyKad.

16. Ketua keluarga yang merupakan warganegara telah meninggal dunia. Balu merupakan bukan pemegang MyKad tetapi mempunyai anak yang merupakan warganegara (di bawah umur 18 tahun). Adakah balu tersebut boleh membuat permohonan BPN 2.0?
Pemohon BPN 2.0 mestilah warganegara Malaysia dan menetap di Malaysia. Oleh itu, balu berkenaan tidak layak membuat permohonan BPN 2.0 walaupun mempunyai tanggungan yang merupakan warganegara.

Jika anda ingin mengemukakan sebarang pertanyaan atau maklum balas, orang ramai boleh menghubungi Hasil Care Line di talian 03-89111000 atau 603-89111100 (Luar Negara); HASiL Live Chat.

Ataupun mengisi borang maklum balas di portal rasmi LHDN melalui pautan pantas https://maklumbalaspelanggan.hasil.gov.my/MaklumBalas/ms-my/


Pengalaman Belajar Dalam Bidang Tourism & Hospitality Management (HONS) di UCSF

Tourism & Hospitality Management di UCSF

Assalamualaikum semua. Aku harap semua baik-baik sahaja

Pengalaman menjejakkan kaki ke zaman university ni berbeza-beza ikut orang. Ada yang kerja terus, ada yang sambung Diploma dan Degree. Ada juga yang ambik STPM sebelum masuk Degree. Aku pun salah seorang yang ambik STPM. 

Masa aku ambik STPM, tahun 2015-2016. Masa tu ada 3 semester jak dan kena habiskan dalam setahun setengah. Masa masuk tu, memang seronok sebab rasa macam pelajar Kolej betul-betul dan suasananya agak lain dari belajar macam kat sekolah rendah dan menengah. Setahun setengah berlalu, dan aku sempat lagi duduk exam pengulangan sebab aku gagal satu subjek. Subjek Pengajian Am masa semester 3. Huhu.

Selepas habis STPM, aku kerja dengan kawan aku. Masa tu belum ada niat langsung pun nak sambung mana-mana. Mungkin sebab gaji aku tinggi time kerja dengan kawan aku tu. Tapi, masuk bulan ke-enam kerja, aku ternampak post pasal Jom Masuk University. 

Sebelum tu aku memang ada isi borang UPU di Kolej Tingkatan 6. Aku nak masuk UMS. Tapi masa dapat keputusan tu, satu pun tak dapat. Jadi, aku tengok senarai university yang ada dan masa tu aku tertarik nak masuk dekat University College Sabah Foundation. 

Sebenarnya bidang aku masa STPM ialah Sejarah, Melayu, dan Sastera. Tapi aku tak berminat nak sambung dalam bidang yang sama. Jadi aku cari bidang lain dan aku nampak bidang Tourism and Hospitality Management (HONS). Masa tu, aku terus tergerak nak pilih bidang tu, sebab aku memang minat dengan benda-benda macam ni.

Macam mana aku sambung belajar di University College Sabah Foundation, Sembulan (UCSF)

University College Sabah Foundation, Sembulan (UCSF)

Benda pertama yang aku buat ialah berhubung dengan orang yang in-charge dengan permohonan masuk ke university tu. Lepas aku chat dengan dia, dia bagi aku borang yang aku perlu isi dan senaraikan dokumen yang perlu aku bawa untuk keperluan pendaftaran. 

Masa tu ada orientasi yang perlu aku hadir tapi aku tak datang sebab aku memang dah ada urusan. Alhamdulillah orang yang in charge untuk permohonan aku tu bagi kelonggaran dekat aku.

Seminggu lepas tu, aku dengan rasminya jadi salah seorang pelajar di USCF. Masa semester 1 tu, aku tinggal dekat hostel. Sebab rumah aku jauh dari kolej ni. Kolej ni ada kat Sembulan dan rumah aku pula dekat Inanam.

Mula-mula masuk tu memang awkward sangat. Tapi aku bersyukur sebab aku sebilik dengan senior yang ambik bidang yang sama macam aku, dan 2 orang adik yang juga sama bidang. Cuma dorang tu ambik Diploma. 

Syarat kelayakan pun lebih kurang sama dengan university lain. UCSF ada sediakan pelbagai bidang untuk Diploma dan Degree seperti Accounting, Art & Creative Media, Business & Entrepreneurship, Social Science, Sustainability Science, Language dan bidang yang aku ambik iaitu  Tourism & Hospitality Management. 


Apa yang aku belajar di UCSF

Jumlah semester yang kami perlu lalui adalah sebanyak 9 sem termasuklah Praktikal Industri. Setiap sem kami akan belajar subjek yang berbeza tapi di bawah bidang yang sama. Masa tu, pensyarah tak berapa ramai, jadi setiap sem, kadang-kadang pensyarah kami sama jak. Yang lain cuma subjek sahaja.

Semester 1

Masa semester ni, kami ada 5 subjek sebagai permulaan atau pengenalan untuk bidang Hospitality and Tourism Management. Subjek-subjek tu termasuklah Introduction to hospitality and Tourism, Customer Service Management, Interactive Skills, Office Applicatin Technology, dan subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS). Kami diberi jadual dan perlu ikut semua kelas-kelas ni. Mungkin sebab masa tu baru semester 1, jadi aku tak pernah tak datang kelas kecuali masa aku sakit.

Semester 2

Masuk sem 2, subjek kami lebih mendalam. Kami perlu masuk kelas Operation Management, Basic Entrepreneurship, dan Food & Beverages Cost Control. Masa kat sem ni, aku memang struggle. Sebab aku tak berapa minat dengan pengiraan dan aku dah tak tinggal dekat hostel start dari sem 2 ni. 

Subjek Basic Entrepreneurship pun lebih kurang rumitnya, sebab masa ni, kami diberi tugas untuk mencipta syarikat kami sendiri dan kami perlu buat pengurusan dari mula sampai habis. Kalau ingat balik, memang sakit rumit, tapi kami tetap dapat lakukannya dengan baik.

Semester 3

Dalam sem 3, subjek kami bertambah. Antara subjek yang kami ambik ialah Housekeeping Operational Analysis, Hubungan Etnik, Introduction for Financial Accounting, Marketing for Hospitality & Tourism, Professional Communication dan Report Writing. Sem ni salah satu sem yang paling memenatkan. Sebab kami perlu ikut training untuk subjek Housekeeping di salah satu hotel di Kota Kinabalu. subjek-subjek lain juga agak rumit, dan aku berhempas pulas nak habiskan assignment untuk setiap subjek.

Semester 4

Semester 4, kami belajar subjek Community Service, Front Office Operation, Malaysian Economy, Recreation Management, Service Quality Management dan Tourism and Hospitality Law. Sem ni agak mencabar bagi aku sebab subjek Community Service. Untuk subjek ni, kami perlu pilih tempat untuk kami buat community services, dan masa tu aku jadi ketua kumpulan. 

Pebincangan dengan ahli kumpulan kadang-kadang tak memberansangkan di samping masalah-masalah yang kami hadap untuk buat aktiviti ini. Tapi, Alhamdulillah, kami tetap berjaya laksanakannya dan aku masih berhubung dengan tempat yang kami buat community service tu.

Semester 5

Ini sem yang sangat memenatkan bagi aku dan kawan-kawan aku. Dalam semester ni, kami ada subjek Basic Culinary & Kitchen Hygine, Managing Services in F&B Operations dan Current Services in Global Environment. Kat sem ni, kami berpeluang jadi chef, dapat baju, kasut dan apron untuk kegunaan memasak. 

Memang sangat best tapi sangat-sangat memenatkan. Selepas seharian bergelumang di dapur memasak, kami perlu stay lebih lama untuk urusan pembersihan. Kadang-kadang, esoknya ada kelas awal, jadi masa ni kami memang sangat kurang rehat.

Tourism & Hospitality Management di UCSF

Semester 6

Semester 6, kami lebih tertumpu belajar di kelas dan buat trips. Subjek yang kami ambik ialah Consumer Behavior, Cultural Heritage Tourism, Hospitality Facility Management, Leadership dan Sustainable Tourism. Sem ni lebih relax berbanding sem sebelum ini. Kami sempat buat day-trip untuk assignment kami. Kami last buat trip masa sem 1 kalau tak silap. Lepas tu kami cuba sibuk belajar di kolej sahaja.

Semester 7

Masuk sem 7, kami ada subjek Human Resource Management, Managing Culture Diversity, Managing Visitor Attraction, Revenue Management dan Strategic Management for Hospitality and Tourism. Kalau korang perasan, makin lama subjek kami ni semakin mendalam. Kat sem ni, aku lebih fokus dalam kelas walaupun agak boring sebab semua yang diajar adalah fakta dan kami tak boleh lulus kalau tak faham dan ingat dengan semua teori.

Semester 8

Sem ni sem terakhir aku di UCSF. Kami belajar subjek Biodiversity & Conservation, Business Ethics, Critical Thinking for Better Communication dan kelas bahasa Mandarin. Aku rasa sangat sukar untuk belajar bahasa Cina lebih-lebih lagi ada beberapa perkataan yang tidak boleh aku sebut dengan baik. Tapi, aku tetap bersyukur sebab aku lulus semua subjek.

Perjalanan aku ke Degree ni banyak ajar aku erti kehidupan. Aku rasa sangat bersyukur sebab nama aku terpilih dalam salah satu penerima biasiswa dekat USCF. Dengan biasiswa tu, dapat kurangkan sedikit masalah kewangan yang aku hadap. 

Kat sini, aku belajar banyak tentang persahabatan, tentang karenah group assignment aku, tentang pensyarah yang sangat strict dalam kelas. Sekarang aku dah habis praktikal, sudah hampir setahun berlalu sejak kali terakhir aku ke UCSF. Apa yang aku bersyukur sangat, ialah aku dapat sekumpulan kawan yang bersama-sama aku berhempas pulas. Kami masih berhubung sampai sekarang

Kalau korang berminat nak masuk UCSF, korang boleh masuk ke link https://www.ucsf.edu.my/. Kat sini, korang boleh baca lebih banyak informasi dan boleh berhubung terus dengan orang disana.

Semoga semua baik-baik sahaja. Assalamualaikum.  

Perniagaan Online Besar atau Kecil, Anda perlu Patuhi Peraturan Ini!

Sumber: Flickr


Salam sejahtera semua warga net!

Perniagaan atas talian seperti cendawan selepas hujan pada masa kini. Ditambah pula dengan krisis Covid-19 yang menjejaskan pendapatan ramai orang terutama sekali perniagaan secara fizikal. Ini membuatkan ramai peniaga yang beralih kepada perniagaan atas talian atau perniagaan online. 

Bukan itu sahaja, malah, ramai individu yang tidak pernah berniaga, mula berniaga secara online kerana ia memudahkan kerja kerana boleh dilakukan di rumah dan mempunyai rangkaian internet. Suri rumah, pelajar dan penjawat awam tetap sekalipun kini boleh membuat bisnes secara online.

Sumber: pxfuel

Namun, ramai yang tidak tahu peraturan-peraturan dan undang-undang yang perlu dipatuhi sekiranya individu ingin mejual barangan secara online. Pengguna atau pelanggan yang membeli produk atas talian juga mungkin tidak mengetahui hak asasi mereka. 

Oleh itu, elok kiranya anda membaca sehingga habis dan mengetahui peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) agar anda tidak melanggar mana-mana peraturan perniagaan atas talian yang boleh menyebabkan anda dikenakan tindakan undang-undang seperti kompaun dan penjara.

Anda perlu mengetahui 8 maklumat yang wajib dipaparkan sekiranya anda menjual barangan atau produk secara atas talian, seperti Facebook, Instagram, laman Shopping mall (Shopee, Lazada, PGmall dan lain-lain) atau personal website.

8 Maklumat yang perlu dipaparkan pada iklan jualan atas talian:
  1. Nama penjual atau syarikat
  2. Harga yang perlu dibayar (Termasuk harga sampingan seperti kos penghantaran)
  3. Nombor pendaftaran perniagaan
  4. Keterangan produk
  5. Maklumat untuk dihubungi
  6. Kaedah pembayaran
  7. Anggaran masa penghantaran
  8. Terma dan syarat
Peniaga yang ingkar dan tidak mengikuti peraturan ini boleh disabit kesalahan dibawah Seksyen 145 Akta Perlindungan Pengguna 1999 dimana pesalah boleh dikenakan denda RM50000.00 atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya sekali.

Pada Mac 2019 lalu, gempar dimana peniaga online didakwa kerana menggunakan istilah PM tepi tanpa memaparkan maklumat lengkap pada produk jualan. Ini menimbulkan kegusaran dan keraguan dikalangan peniaga online Kerana “PM tepi” adalah cara strategik yang sering digunakan dalam mempromosikan produk secara online kerana mesra didengar. 

Berita baik untuk semua peniaga online, tidak kira anda mempunyai website sendiri atau menggunakan akaun laman social seperti facebook dan Instagram untuk menjual barangan anda, Istilah “PM tepi” boleh dipakai dengan syarat, anda turut memaparkan 8 maklumat yang perlu diatas.

Sumber: Berita Harian

Sumber: MYPKDNHEP

Menjadi peniaga online tidak hanya mempunyai barangan untuk dijual, tetapi juga perlu bertanggungjawab dan beretika Ketika melakukan penjualan online. KPDNHEP turut menyatakan beberapa etika penjualan online yang perlu dipraktikkan.

Etika Peniaga:
  • Memaparkan maklumat yang tepat dan lengkap
  • Mempunyai mekanisme tebus rugi (refund) yang jelas
  • Menggunakan kaedah pembayaran yang selamat

Sumber: MYPKDNHEP


Dengan adanya peraturan dan undang-undang dalam berniaga secara online, hak asasi pengguna akan dilindungi. Namun, pengguna juga pempunyai bahagian dalam mencegah penipuan perniagaan secara online. Pertama, anda perlulah menjadi pengguna yang bijak. 

Pengguna bijak memeriksa maklumat barangan dengan teliti, memastikan kaedah bayaran adalah selamat, memastikan penjual mempunyai jaminan ganti rugi dan menyimpan maklumat penjuan dan transaksi selepas melakukan pembelian. 

Sumber: MYPKDNHEP


Namun, pengguna atau pembeli secara online masih berisiko ditipu. Banyak Antaranya ialah produk tidak sama seperti dalam keterangan produk, barang tidak sampai mengikut Tarikh yang dijanjikan dan yang lebih teruk, pelanggan tidak mendapat produk yang dibeli dan penjual melarikan wang pelanggan berlaku masa kini. 

Apa yang perlu dibuat sekiranya anda ditipu peniaga online? Anda boleh membuat aduan dan tuntutan ganti rugi. Oleh itu, amat penting anda mengetahui saluran-saluran yang boleh dicapai untuk membuat tuntutan dan aduan.

Saluran untuk membuat aduan kepenggunaan:

1) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)

2) Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, KPDNHEP (link)
  • Anda boleh membuat aduan sekiranya peniaga tidak mematuhi peraturan seperti tidak memaparkan maklumat yang lengkap pada produk.
  • Maklumat anda tidak akan didedahkan.
    • Hotline : 1 - 800 - 886 - 800, +603 - 8882 6088, +603 - 8882 6245

3) Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia/Malaysian Communications And Multimedia Commission (MCMC). (Link)
  • Saluran Ini tidak terhad kepada penipuan urusan pembelian online, tetapi juga aduan mengenai isu telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan pos dan pemberian perkhidmatan sejagat.
  • Whatsapp: 016 - 220 6262
  • Emel: aduanskmm@mcmc.gov.my

4) National Consumer Complaints Centre, NCCC (link)
  • Saluran ini merupakan organisasi bukan kerajaan yang menerima aduan, merunding dan membantu pengguna mendapatkan keadilan dalam perniagaan bukan sahaja perniagaan secara atas talian, tetapi juga pelbagai jenis perniagaan yang lain.
  • Namun, pejabat NCCC ditutup sehingga September 2020 kerana terkesan dengan Perintah kawalan pergerakan (PKP) yang lalu.
  • Emel: myaduan@nccc.org.my
  • Hotline: +603 7803 6000 / +603 7805 0009

5) Laporan polis
  • Penipuan pembelian online adalah kesalahan yang boleh disabit dibawah seksyen 415, dimana Barang siapa yang memperdayakan (deceived) mana-mana orang, sama ada perdayaan itu adalah dorongan yang utama atau tidak;
a) secara frod (fraudulently) atau tidak amanah (dishonestly) mendorong orang yang terpedaya itu untuk menghantar sebarang harta kepada mana-mana orang atau memberi kerelaan kepada orang tersebut menyimpan harta itu; atau

b) dengan secara berniat mendorong (intentionally induces) orang yang telah terpedaya itu untuk melakukan atau tidak melakukan apa-apa yang dia sepatutnya melakukan atau tidak melakukan jika dia tidak diperdayakan sedemikian dan perbuatan atau ketinggalan itu telah menyebabkan kerosakan atau kecederaan kepada mana-mana orang pada tubuh, minda, reputasi atau harta.

  • Laporan boleh dibuat di mana-mana balai polis yang berdekatan anda.

Sekiranya anda ingin membuat laporan, maklumat-maklumat urus niaga atas talian amat penting bagi memudahkan tidakan daripada pihak yang berkenaan. KPDNHEP telah menyediakan panduan sekiranya pelanggan ingin mengemukakan aduan.

Sumber: MYPKDNHEP


Copyright © 2020 | All Rights Reserved.
Design by Sii Nurul