Responsive Ad Slot

[ LIRIK LAGU ] Tanggal 31 cover by Masya Masyitah & Noh Salleh


TANGGAL 31 
( Cover Lagu By Masya Masyitah & Noh Salleh )


Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka!
Merdeka!
Tetaplah merdeka,
Ia pasti menjadi sejarah...

Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka


CHORUS:
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka...

0whhh...

Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia... 
Negaraku merdeka...


Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka!
Merdeka!
Tetaplah merdeka,
Ia pasti menjadi sejarah...

Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka


CHORUS:
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka...

0whhh...

Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia 
Negaraku merdeka,

Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia ( Hari mulia ) 
owhhh...
Negaraku merdeka...
uwuuuu, owooww...


Negaraku merdeka.....

[ Healthy Mindset ] Created A Space For Myself

I have never been this friendly enough to be loved or liked by everyone, but I know I have been trying to create spaces for some people. I'm to reserved to initiate a conversation, but I know I have been so well in silence. I observe a lot and I appreciate so many small things or details around. I vividly remember things that catch my attention. I always love to talk, swear but only with the things that open me to profound perspectives. I love deep talks. I listen, I always listen, I'm trying to look at someone's eyes while he speaks for I know, emotions are there and I could tell. 

I may not be a very open person but I know, I'm trying my best to make everyones feel appreciated. But, most often, people misunderstood my intention and I'm training myself to embrace whatever that is. I don't have to prove everything to them. 

I have reserved and created a space for myself only a few have visited. But, once you earned my trust, I let you dwell for some time - you will understand who and what I really am.


- Jaeka

 Illustration by gunsellicepici via IG



BACA JUGA :




Credit to : Tainted Lines

5 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Mengenai VARIAN DELTA!

Alpha, Beta dan Gamma – Semua ini merupakan contoh varian COVID-19 yang mungkin kita pernah dengar. Varian Alpha misalnya pertama kali dikesan di England pada September 2020. Varian Beta dan Gamma pula dikesan di Afrika Selatan dan Brazil. Terbaru, muncul pula varian baharu iaitu varian Delta yang bermula di negara India.

Tetapi, apakah maksud varian COVID-19 dan mengapa ia begitu berbahaya? Untuk pengetahuan anda, virus sentiasa mengalami perubahan melalui mutasi.

Disebabkan proses inilah, varian baharu akan muncul dan ada juga yang akan menghilang. Walau bagaimanapun, mutasi COVID-19 mempunyai bahayanya yang tersendiri.

Melalui proses mutasi, varian COVID-19 akan melalui perubahan yang membolehkan ia merebak dengan lebih pantas atau menjadi rintang terhadap vaksin.

Namun, tidak ada varian COVID-19 yang lebih membimbangkan berbanding varian Delta. Kini, varian ini telah merebak hampir ke 100 buah negara yang berbeza dan menyebabkan peningkatan kes COVID-19 dan kemasukan ke hospital.

Malah, varian ini juga telah menjadi varian yang dominan di United Kingdom dan Amerika Syarikat. Namun, apakah perbezaan varian Delta dengan varian-varian lain?

5 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Mengenai VARIAN DELTA!

5 Perkara Penting Anda Perlu Tahu Mengenai VARIAN DELTA!

1. Varian Delta lebih mudah merebak berbanding varian lain


Varian delta berasal dari mana? Varian Delta atau turut dikenali dengan nama B.1.617.2 merupakan mutasi COVID-19 yang pertama kali dikesan di India.

Dengan nama julukan ‘the fastest and the fittest’, CDC telah bertindak melabelkan Delta sebagai variant of concern (VOC) pada pertengahan Jun lalu.

Varian Delta mempunyai beberapa ciri dan simptom varian delta yang membuatkannya berbeza daripada virus COVID-19 yang lain iaitu:
  • Mempunyai kadar kebolehjangkitan yang lebih tinggi.
  • Mampu ‘melekat’ lebih kuat pada saraf sel paru-paru.
  • Mampu mengurangkan respons antibodi monoklonal.
  • Selain itu, varian Delta juga dapat merebak dengan lebih mudah di dalam kawasan tertutup seperti rumah dan pejabat.

Malah, menurut data daripada Public Health England, pesakit yang dijangkiti varian ini 1.8 kali ganda lebih berisiko untuk dihospitalkan berbanding mereka yang dijangkiti varian Alpha.

Bukan itu sahaja, menurut Yale Medicine, virus COVID-19 asal boleh menjangkiti 2.5 orang lain (dengan syarat tidak ada sesiapa yang divaksin atau memakai pelitup muka).

Namun, varian Delta boleh merebak dan menjangkiti 3.5 hingga 4 orang lain Hampir 2 kali ganda lebih banyak berbanding virus asal!

2. Tidak mahu mengambil vaksin? Anda lebih berisiko!

Varian Delta amat berbahaya terhadap individu yang belum mengambil vaksin atau masih belum melengkapkan vaksinasi.

Bukan itu sahaja, varian ini juga didapati lebih berbahaya terhadap kanak-kanak dan golongan remaja. Malah, mereka juga 2.5 kali ganda lebih berisiko untuk mendapat jangkitan COVID-19 dengan varian ini.

Mereka yang dijangkiti varian Delta juga menunjukkan beberapa simptom yang berbeza. Antaranya ialah:
  • Sakit perut.
  • Muntah-muntah.
  • Loya.
  • Hilang pendengaran.
  • Sakit sendi.
  • Hilang selera makan.

Tanda di atas juga sedikit berbeza berbanding simptom COVID-19 sebelum ini.


3. Varian Delta boleh menyebabkan jangkitan besar-besaran

Disebabkan kadar kebolehjangkitannya yang tinggi, tidak mustahil varial Delta boleh tersebar dengan pantas.

Manakan tidak, menurut sebuah kajian yang dimuatkan di dalam jurnal medRxiv, individu yang dijangkiti dengan varian Delta mempunyai 1,000 kali ganda lebih banyak virus di dalam saluran pernafasan mereka berbanding pesakit yang dijangkiti dengan virus COVID-19 biasa.

Tambah lagi, selepas seseorang dijangkiti varian Delta, mereka boleh menjadi penyebar virus dengan lebih pantas.

Individu yang dijangkiti varian ini hanya perlukan 4 hari, 2 hari lebih pendek daripada kebiasaan untuk menjangkiti orang lain.

4. Bukan itu sahaja, ada juga varian Delta Plus!

Varian Delta Plus merupakan satu lagi kerisauan pakar. Varian yang ditemui di Amerika Syarikat dan United Kingdom ini mempunyai satu lagi tambahan mutasi yang unik.

Mutasi ini yang turut dikenali sebagai K417N, mempengaruhi protein pepaku yang berada pada permukaan virus.

Protein pepaku ini membantu virus untuk masuk ke dalam badan manusia dengan lebih mudah serta boleh menurunkan keberkesanan vaksin!


5. Vaksinasi merupakan perlindungan terbaik terhadap Delta

Cara yang terbaik untuk mendapatkan perlindungan daripada varian Delta adalah dengan mengambil vaksinasi.

Jika anda mendapat vaksin 2 dos seperti AstraZeneca, Pfizer-BioNTech dan Sinovac, anda perlulah mendapatkan kedua-dua vaksin dan tunggu 2 minggu selepas vaksinasi untuk keberkesanan maksimum.

Menurut WHO, vaksin yang sudah diuji adalah berkesan dan dapat melindungi individu daripada sebarang varian COVID-19.

Malah, vaksin Pfizer-BioNTech juga dapat memberikan perlindungan sebanyak 88% terhadap varian Delta selepas vaksinasi penuh.

Dalam masa yang sama, kita masih perlu melakukan penjarakan sosial, sentiasa membasuh tangan dan memakai pelitup muka di tempat awam.

Walaupun kita telah divaksin, masih ada individu lain yang belum melengkapkan vaksinasi mereka. Malah, ada juga yang tidak boleh mengambil vaksin atas sebab-sebab tertentu.

Oleh sebab itu, pastikan anda menjaga diri dan amalkan penjagaan kebersihan diri.

Elakkan berada di tempat awam dan pastikan anda berada di dalam bangunan yang mempunyai pengudaraan yang baik.

Sumber : Hello Doktor



Lirik Lagu Saya Anak Malaysia - MALAYSIA DAY SONG


SAYA ANAK MALAYSIA
( Lirik Lagu )



Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!

Owhhh...owhhh...owhhh...
Owhhh...owhhh...owhhh...
Owhhh...owhhh...owhhh...

Sembilan belas lima puluh tujuh
Bulan lapan kita merdeka
Setelah dijajah oleh orang Inggeris
Kamikaze dan Portugis

Owhhh...owhhh...owhhh...
Owhhh...owhhh...owhhh...

Dari Perlis ke Kota Kinabalu
Rakyat bersatu dan maju
Bumi bertuah, hasil melimpah
Siapa rajin, hidup mewah

Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!

Owhhh...owhhh...owhhh...
Owhhh...owhhh...owhhh...

Melayu, Cina, Iban, India
Kadazan Portugis pun ada, owhh...
Semua kaya dengan budaya
Di bawah kibaran satu bendera

Sa...ya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!

Hujan emas di negeri orang
Hujan batu di negeri kita
Walaupun cantik negeri orang
Tentunya Malaysia cantik lagi

Melayu, Cina, Iban, India
Kadazan Portugis pun ada,
Semua kaya dengan budaya
Di bawah kibaran satu bendera...!

Sa...ya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!

Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!
Saya anak Malaysia!



SAYA ANAK MALAYSIA!

Lirik Lagu Jalur Gemilang


JALUR GEMILANG
( Lirik Lagu )


Merahmu bara semangat waja
Putihmu bersih budi pekerti
Kuning berdaulat payung negara
Biru perpaduan kami semua

Puncak dunia telah kau tawan
Lautan luas telah kau redah
Membawa semangat jiwa merdeka
Semarak jaya kami warganya

Empat belas melintang jalurnya
Semua negeri dalam Malaysia
Satu suara satu semangat
Itu sumpah warga berdaulat

CHORUS:
Jalur Gemilang...di bawah naunganmu
Jalur Gemilang...kami semua bersatu
Perpaduan ketaatan
Amalan murni rakyat Malaysia

Jalur Gemilang...megah kami terasa
Jalur Gemilang...kibarkanlah wawasan
Merah putih biru kuning
Jalur semangat kami semua

Merahmu bara semangat waja
Putihmu bersih budi pekerti
Kuning berdaulat payung negara
Biru perpaduan kami semua

Puncak dunia telah kau tawan
Lautan luas telah kau redah
Membawa semangat jiwa merdeka
Semarak jaya kami warganya

Empat belas melintang jalurnya
Semua negeri dalam Malaysia
Satu suara satu semangat
Itu sumpah warga berdaulat

CHORUS:
Jalur Gemilang...di bawah naunganmu
Jalur Gemilang...kami semua bersatu
Perpaduan ketaatan
Amalan murni rakyat Malaysia

Jalur Gemilang...megah kami terasa
Jalur Gemilang...kibarkanlah wawasan
Merah putih biru kuning
Jalur semangat kami semua

Berkibarlah...
Berkibarlah...
Berkibarlah...

JALUR GEMILANG!

Jawatan Kosong Majlis Peperiksaan Malaysia

Jawatan Kosong MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA

Jawatan Kosong Majlis Peperiksaan Malaysia


SENARAI JAWATAN
  • Pegawai Peperiksaan Gred DG41 (Kontrak/Tetap)
  • Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W19 (Kontrak/Tetap)
  • Pengawal Keselamatan Gred KP11 (Kontrak/Tetap)
  • Pembantu Operasi Gred N11 (Kontrak/Tetap)
Jawatan Kosong MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA


Jawatan Kosong MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA
Jawatan Kosong MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA


1. Tarikh tutup permohonan: 8 September 2021.

2. Cara memohon:

Permohon hendaklah mengisi borang permohonan secara online di http://apps.mpm.edu.my/erecruitment/

3. Catatan :

(a) Hanya calon yang terpilih akan dihubungi untuk temu duga.

(b) Permohonan yang lewat atau tidak mengikut peraturan akan ditolak.

(c) Permohonan dianggap tidak berjaya sekiranya tidak dihubungi dalam tempoh 30 hari dari tarikh iklan ditutup.


Lirik Lagu Keranamu Malaysia


KERANAMU MALAYSIA
( Lirik Lagu )


Buruh, nelayan dan juga petani
Gaya hidup kini dah berubah
Anak-anak terasuh mindanya
Lahir generasi bijak pandai

Pakar IT, pakar ekonomi
Jaguh sukan dan juga jutawan
Berkereta jenama negara
Megah menyusur di jalan raya

Alam siber teknologi terkini
Kejayaan semakin hampiri
Biar di kota ataupun desa
Kita semua pasti  merasa bangga


CHORUS:
Keranamu kami mendakap tuah
Keranamu kami bangsa berjaya
Keranamu kami hidup selesa
Limpah budi kemakmuran negara

Keranamu kami bebas merdeka
Keranamu nyawa dipertaruhkan
Keranamu rela kami berjuang
Demi bangsa kedaulatan negara


Buruh, nelayan dan juga petani
Gaya hidup kini dah berubah
Anak-anak terasuh mindanya
Lahir generasi bijak pandai

Pakar IT, pakar ekonomi
Jaguh sukan dan juga jutawan
Berkereta jenama negara
Megah menyusur di jalan raya

Alam siber teknologi terkini
Kejayaan semakin hampiri
Biar di kota ataupun desa
Kita semua pasti  merasa bangga


CHORUS:
Keranamu kami mendakap tuah
Keranamu kami bangsa berjaya
Keranamu kami hidup selesa
Limpah budi kemakmuran negara

Keranamu kami bebas merdeka
Keranamu nyawa dipertaruhkan
Keranamu rela kami berjuang
Demi bangsa kedaulatan negara



Keranamu negara Malaysia...
Malaysia...

TERIMA KASIH, MALAYSIA!

Serpihan-Serpihan Puisi Penerang Jiwa

AKU MATI SEBAGAI MINERAL


Aku mati sebagai mineral,

dan menjelma tumbuhan


Aku mati sebagai tumbuhan,

dan menjelma haiwan


Aku mati sebagai haiwan

dan menjelma manusia.


Lalu kenapa aku harus takut berakhir pada kematian?

Maut tak pernah mengurangi sesuatu dariku.


Sekali lagi! Aku masih harus mati sebagai manusia dan lahir di alam malaikat.


Aku harus mati lagi kerana:

"Segala sesuatu pasti binasa, kecuali waja-Nya."


Setelah itu aku  masih harus mati

dan menjelma sesuatu yang boleh kufahami.


Ah, biarkanlah diriku lenyap memasuki kekosongan, 

kesunyian.


Kerana dalam kesunyian itulah terdengar suara:

"Hanya kepada-Nya lah segala sesuatu kembali."




RINTIHAN SERULING


Dengarkan seruling mengeluh,

Lonjakan derita perpisahannya:

Sejak terpisah dari rumpun buluhku,

Lelaki-perempuan 

Mengeluh bersama jeritanku


Kuingin dada terkoyak perpisahan.

Agar kuungkap rindu-dendamku.

Sesiapa terpisah jauh dari sumbernya,

Rindukan masa ia bersatu.


Kepada setiap kumpulan,

Kulonjakkan deritaku.

Kubergabung

Dengan yang malang dan senang.

Setiap orang 

Merasa jadi kawanku.

Tapi tak seorang mahu tahu rahsiaku.


Rahsiaku tak jauh dari keluhku,

Tapi mata telinga

Tak cukup punya cahaya.

Raga bukan selubung jiwa,

Jiwa bukan selubung raga.

Tetapi tiada yang fahami jiwa.


Jeritan seruling ini adalah api, 

Bukan angin.

Sesiapa yang tak miliki api ini,

Biarkan musnah!

Api cintalah yang ada

Dalam seruling,

Tiupan cintalah yang melonjak dalam anggur.


Seruling adalah rakan

Siapa saja yang terpisah 

Dari sahabat.

Melodinya mengorak hijab hati kita.


Siapa yang pernah lihat...

Racun dan penawar

Seperti seruling?

Siapa yang pernah melihat

Pengasih dan pencinta yang rindu 

Bak seruling?


Seruling bercakap tentang jalan

Bersimbah darah...

Dan berkisah

Tentang asmara majnun...




" KATA-KATA LEMBUT YANG SALING KITA UNGKAPKAN, TERSIMPAN DALAM PASU RAHSIA DI LANGIT. SUATU HARI, SEPERTI HUJAN, KAN TURUN KE BUMI, HIJAUKAN DUNIA."







Petikan bait-bait puisi daripada buku " Love Like Rumi" karya Haidar Bagir

Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Negeri Kedah

Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Negeri Kedah

Kekosongan Jawatan:

1. Pembantu Tadbir Gred N19
2. Pembantu Juruaudit Gred W19
3. Pegawai Penyelidik Gred S41
4. Pemandu Kenderaan Gred H11

Cara Memohon 

1. Semua permohonan hendaklah menggunakan borang MAIK/KHP Pindaan 2020 yang boleh dimuat turun di laman sesawang Majlis Agama Islam Negeri Kedah di link http://www.maik.gov.my/

2. Borang permohonan yang lengkap diisi hendaklah dihantar ke Majlis Agama Islam Negeri Kedah tidak lewat daripada 30 Ogos 2021 di alamat seperti berikut :

Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Negeri Kedah



Lirik Lagu Indonesia Raya 3 Stanza by Shanna Shannon


INDONESIA RAYA 3 STANZA
( Lirik Lagu )


Indonesia Tanah Airku,
Tanah Tumpah Darahku,
Di sanalah aku berdiri,
Jadi pandu ibuku.

Indonesia Kebangsaanku,
Bangsa Dan Tanah Airku,
Marilah Kita Berseru,
Indonesia Bersatu.

Hiduplah Tanahku,
Hiduplah Negriku,
Bangsaku,
Rakyatku,
Semuanya.

Bangunlah Jiwanya,
Bangunlah Badannya,
Untuk Indonesia Raya.

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Tanahku,
Negriku Yang Kucinta

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Hiduplah Indonesia Raya.

Indonesia Tanah Yang Mulia,
Tanah Kita Yang Kaya,
Di Sanalah Aku Berdiri,
Untuk Slama-Lamanya.

Indonesia Tanah Pusaka,
Pusaka Kita Semuanya,
Marilah kita Mendoa,
Indonesia Bahagia.

Suburlah Tanahnya,
Suburlah Jiwanya,
Bangsanya,
Rakyatnya,
Semuanya.

Sedarlah Hatinya,
Sedarlah Budinya,
Untuk Indonesia Raya.

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Tanahku,
Negriku Yang Kucinta

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Hiduplah Indonesia Raya.

Indonesia Tanah Yang Suci,
Tanah Kita Yang Sakti,
Di Sanalah Aku Berdiri,
Jaga Ibu Sejati.

Indonesia Tanah Berseri,
Tanah Yang Aku Sayangi,
Marilah Kita Berjanji,
Indonesia Abadi.

Slamatlah Rakyatnya,
Slamatlah Putranya,
Pulaunya,
Lautnya,
Semuanya.

Majulah Negrinya,
Majulah Pandunya,
Untuk Indonesia Raya.

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Tanahku,
Negriku Yang Kucinta

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Hiduplah Indonesia Raya.

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Tanahku,
Negriku Yang Kucinta

Indonesia Raya,
Merdeka,
Merdeka,
Hiduplah Indonesia Raya.

 




SALAM MERDEKA DARIPADA KAMI WARGA MALAYSIA BUAT SELURUH WARGA INDONESIA, NEGARA JIRAN KAMI!

Live Your Life With Those Who Appreciate You.

"You are not responsible for how people think of you or how you are percieved. You can not live your life trying to prove that you are good, worthy, valuable or deserving of anything that is good.

The only thing that you are responsible for you is intentions and actions, so stop being apologetic about how happy or sad you are, stop convincing them that your trauma is as valid as theirs, that your problems are as hard as theirs and that you too have a lot on your plate already.

Stop being apologetic about the good things that happen to you, about the time you got lucky, about why you were chosen as the best in something or why your partner loves you. 

Live your life with those who appreciate you, who understand you, who don't compare their lives to yours and most importantly who help you shine instead of trying to diminish your light."


Rim Berriche

Artwork by: pejin's art


BACA JUGA : 

I'm In The Process Of Creating Myself  

       Appreciate The Silent & Peace




Credit to : Minerva

Cara Gunakan Pulse Oximeter dan Baca Kadar Oksigen

Apa khabar korang semua? Isu Covid-19 ni semakin merisaukan kan? Semoga kita semua dilindungi dari penyakit ini. Amiinn..

Korang mesti dah tau tentang Oximeter kan? Barang viral baru-baru ini. Setiap rumah sekurang-kurangnya perlu ada satu oximeter ni. Untuk kegunaan korang dan keluarga juga.

Hari ni aku akan kongsi tentang cara nak gunakan pulse oximeter ni. Mungkin ada antara korang yang dah lama beli, tapi masih tak reti nak guna dengan betul kan? Baiklah mari kita tengok cara yang betul nak guna.

Cara Gunakan Pulse Oximeter dan Baca Kadar Oksigen


KKM sendiri ada kongsi cara untuk mengunakan Pulse Oximeter ni. Untuk pengetahuan korang, pengukuran dan hasil bacaan perlu dicatat tiga kali dalam sehari. Ia perlu dilakukan pada masa yang sama setiap hari. 

Korang boleh catat masa pagi, tengahari dan malam. Tapi, kalau korang ada rasa apa-apa perubahan dalam kesihatan korang, bolehlah buat pengukuran lebih dari tiga kali.

Cara Guna Pulse Oximeter

1. Sebelum menggunakan oximeter, pastikan korang dah tanggalkan pewarna kuku ataupun kuku palsu kalau ada digunakan. Panaskan tangan korang dahulu. Cuma perlu gosokkan kedua tapak tangan jika korang ada rasa sejuk.

2. Rehatkan badan korang sekurang-kurangnya lima minit sebelum buat pengukuran.

3. Letakkan tangan korang di dada separas dengan jantung dan kekalkan kedudukan tangan korang di sana.

4. Hidupkan Pulse Oximeter yang korang dah beli tu. Letak di jari tengah ataupun jari telunjuk korang.

5. Kekalkan posisi jari yang diletakkan di Pulse Oximeter. Cuba tunggu sekurang-kurangnya satu minit ataupun sehingga bacaan menjadi stabil.

6. Catatkan bacaan yang paling tinggi jika bacaan tidak berubah selama lima saat.

Cara ni merupakan perkongsian daripada KKM sendiri. Pastikan setiap bacaan yang korang catat tu betul dan dilakukan dengan berhati-hati ya!

Cara Gunakan Pulse Oximeter dan Baca Kadar Oksigen

Faktor yang Boleh Mempengaruhi Ketepatan Bacaan

• Bahagian badan peripheral seperti hujung jari kaki dan tangan sejuk (sebab tu kena gosok tangan dahulu untuk tujuan pemanasan sebelum guna oximeter)

Peredaran darah yang lemah yang mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan darah tinggi ataupun kegagalan fungsi jantung (pastikan korang buat daily, weekly, dan monthly check-up kalau korang ada masalah kesihatan ya!)

Jari mempunyai tatu, cat kuku atau kuku palsu (KKM dah pesan untuk tanggalkan dahulu cat atau kuku palsu. Kalau tak dapat, guna jari lain untuk kepit pada Pulse Oximeter)

Mengukur semasa baring mendatar (Ukur bacaan semasa korang sedang duduk atau berdiri)

Pesakit yang ada menghidap Anemia, Anemia Sel Sabit, dan penyakit berkait sel darah yang lain.

Gambar kat bawah ni pula, adalah tanda bacaan bagi Pulse Oximeter. Korang boleh tengok sama ada bacaan korang tu normal, hanya perlu pemantauan dari rumah, pemantauan doktor ataupun yang memerlukan nasihat perubatan dengan segera. 


Bacaan kadar oksigen akan diambil dengan mengepit Pulse Oximeter di tangan korang. Ia akan diukur dengan proses yang melibatkan lintasan sinaran cahaya kecil ke dalam darah. 

Melalui proses ini, boleh mengukur perubahan penyerapan cahaya dalam darah beroksigen atau darah tanpa oksigen dan seterusnya, mengesan kadar kepekatan oksigen darah.

Dengan alat ini, korang boleh pantau tahap kesihatan korang sendiri. Jadi tak perlu susah-susah nak pergi hospital berulang kali. 


Kecuali kalau korang memang sakit dan tak boleh sembuh dengan rehat dan ubat, disarankan supaya korang pergi hospital untuk dapatkan nasihat doktor.

Semoga perkongsian ni bermanfaat. Stay safe korang!


Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)

Pulse oximeter merupakan suatu peranti perubatan yang digunakan untuk mengukur kadar oksigen di dalam badan. Pengimportan dan pengedarannya di dalam pasaran dikawal oleh MDA di bawah Akta Peranti Perubatan 2012 (Akta 737). 

Ia perlu berdaftar di bawah Akta ini untuk memastikan keselamatan dan keberkesanannya sebelum boleh dipasarkan. Untuk mendapatkan pulse oximeter yang berdaftar dengan MDA, orang ramai dinasihatkan untuk membuat semakan dahulu sebelum membuat pembelian. 

Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)

Oximeter ni baru-baru viral di kalangan ramai. Sampai ada beberapa kedai yang tiba-tiba sahaja habis stok. Oximeter ni sebenarnya alat untuk mengukur paras oksigen dalam darah kita. Biasanya akan digunakan untuk pantau keadaan pesakit yang ada masalah kesihatan seperti penyakit asma, kanser, sakit jantung, dan lain-lain. 

Oximeter ni sendiri ada banyak jenis. Tapi lebih disarankan untuk beli Oximeter yang lulus KKM ataupun yang ada MDA Certified tu. Sekarang boleh beli online, jadi tak perlu susah-susah nak keluar beli.

Kat bawah ni, aku akan senaraikan beberapa Oximeter dengan link dari Shoppe. Jadi kalau korang nak beli, boleh masuk link yang aku dah letak tu je.

Senarai Oximeter yang Lulus KKM/ MDA Certified


Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)



Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)


Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)


Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)



Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)



Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)



Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)


Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)


Senarai Oximeter Yang Lulus KKM/ MDA Certified (Beli Di Farmasi Secara Online)

Sebenarnya ada banyak lagi jenis oximeter yang ada kelulusan dari KKM / MDA. Boleh semak link di bawah. 


Kalau boleh, jangan beli yang harga murah sebab risau kalau oximeter tu tiada kelulusan. Beli yang harga mahal, yang ada ada MDA Certified dan korang boleh guna dalam jangka masa yang lama.

Sebelum beli oximeter tu, pastikan korang cek betul-betul. Kalau masih ragu-ragu korang boleh cek di link yang aku bagi kat atas. Satu rumah, sekurang-kurangnya mesti ada satu Oximeter.
Sekian perkongsian hari ini.


Jawatan Kosong MySTEP Kementerian Sumber Manusia (SPM)

Jabatan Kementerian Sumber Manusia, Putrajaya (PERSONEL MYSTEP)

Tempoh pelantikan : Sept - Dis 2021


Syarat-Syarat Pelantikan :
  • Warganegara Malaysia
  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Memiliki Sijil SPM
  • Mahir dalam menggunakan komputer

Gaji ditawarkan : RM1600.00


Kemudahan : 
  • Cuti rehat
  • Cuti sakit
  • Caruman KWSP & PERKESO

Cara Memohon :
  • Hantar resume yang lengkap kepada emel syazana.s@mohr.gov.my

Tarikh Tutup Permohonan : 15 Ogos 2021



You're Doing Great!

"We often push ourselves harder because of what other people say about our progress. That we should be something, achieve something, have something at a certain age. This or that, anything that expected because our friends, batchmates, or of same age already have. But, I want to remind you that your growth is incomparable. 

People have their own path, own progress, own decisions, own way, own opportunities - We're different to each other, yet we are all special, beautiful, worthy, enough, and progressive. Each of us is much more than what we thought we are.

Maybe you can't see your growth as of the moment, you may be little yourself, or you may compare yourself to other people. 

but please know that you are doing great."



Ligayeh

Artwork by: pngtree


BACA JUGA : I'm So Proud Of Myself




Credit to : Minerva


Permohonan Jawatan Kosong di Polis Diraja Malaysia (PDRM)

Permohonan Jawatan Kosong di Polis Diraja Malaysia (PDRM)

JAWATAN KONSTABEL POLIS GRED YA1 (LELAKI SAHAJA)


SYARAT-SYARAT KELAYAKAN

Syarat-syarat permohonan :-

a) Terdiri dari Warganegara Malaysia;
b) Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun pada tarikh permohonan secara online
c) Kelayakan Akademik:

i) Lulus Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.[Gaji permulaan ialah pada Gred YA1 : RM 1,441.00]; dan Dua (2) kepujian termasuk Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (serta lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia dan lulus empat (4) mata pelajaran lain atau ;

ii) Lulus Sijil Vokasional Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA1 : RM 1,441.00]; dan Kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Kod 1104 (sekurang-kurangnya gred ‘C’), mempunyai purata nilai gred kumulatif akademik (sekurang-kurangnya 2.00), purata nilai kumulatif vokasional (sekurang-kurangnya 2.67) dan kompeten semua modul vokasional terutamanya dalam bidang kursus seperti berikut ;

a) Teknologi Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik;
b) Teknologi Kejuruteraan Mekanikal dan Pembuatan;
c) Teknologi Kejuruteraan Awam;
d) Perniagaan;
e) Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau;
f) Teknologi Kejuruteraan Marin


iii) Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (seperti para i) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta Sijil Kemahiran Tahap 2 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya atau; [Gaji permulaan ialah pada Gred YA1 : RM 1,507.01];

iv) Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (seperti para i) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta Sijil Kemahiran Tahap 3 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. [Gaji permulaan ialah pada Gred YA1 : RM 1,573.02]



d) Kelayakan Fizikal:

Pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut:-

i) Tinggi sekurang-kurangnya 163 sm (lelaki) dan 157 sm (wanita) tanpa bersepatu;

ii) Berat badan sekurang-kurang 50 kg (lelaki) dan wanita sekurang-kurangnya 48 kg;

iii) Mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26;

iv) Ukuran lilitan dada biasa 81 sm (normal) dan semasa menarik nafas 86 sm (lelaki sahaja);

v) Lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa menggunakan alat bantuan;

vi) Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan

vii) Diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan berdaftar (kerajaan).


DIKSKRIPSI TUGAS :-

  • Menjalankan tugas-tugas kepolisan selaras dengan fungsi Jabatan Pengurusan, Jabatan Siasatan Jenayah, Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik,Jabatan Keselamatan Dalam Negeri/Ketenteraman Awam, Cawangan Khas, Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard , Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik, Jabatan Logistik dan Teknologi serta Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti.

  • Di antara tugas-tugas tersebut ialah mentadbir, merancang pencegahan jenayah, menyiasat, menangkap dan mendakwa, mengatur kawalan trafik, mengumpul risikan, menyediakan peralatan dan perhubungan, rondaan mencegah jenayah, mengawal, mengiring pesalah-pesalah serta mengawal dan mengekalkan keselamatan awam di darat, laut dan udara bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram di kalangan rakyat dan negara;

KELAYAKAN GAJI
  • Gaji Minimum : RM 1,441.00
  • Gaji Maksimum : RM 4,152.00
  • Kadar Gaji Tahunan : RM 105.00
  • Elaun Tetap Perumahan : RM 300
  • Elaun Cola : RM100 - RM 350
  • Elaun Khidmat Awam : RM 115
  • Elaun Khas PDRM : RM 200
  • Elaun Seragam PRP/ Konstabel : RM 690
  • Elaun Kasut : RM 300
  • Bayaran Insentif Wilayah (Bertugas ke Sabah/Sarawak dan sebaliknya) diberi berdasarkan peratusan gaji yang diterima

SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA YANG BERKELAYAKAN DENGAN MEMENUHI SEMUA SYARAT YANG TELAH DITETAPKAN BOLEH MEMBUAT PERMOHONAN PADA TARIKH SEPERTI BERIKUT :

PERMOHONAN DIBUKA BERMULA : 2 OGOS 2021 HINGGA 15 OGOS 2021

Cara Memohon klik link e-Pengambilan PDRM 




Jawatan Kosong Guru Sambilan MRSM di ATM Bera

Sumber Imej : kerjaya.com


Jawatan : Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (GURU - Bertaraf guru sambilan) Bahasa Inggeris

Kekosongan : 2 Kekosongan

Kumpulan Perkhidmatan : Pengurusan & Profesional

Klasifikasi Pendidikan : Perkhidmatan Pendidikan


Syarat Lantikan : 

  • Warganegara Malaysia
  • Berumur 18 - 35 tahun
  • Mempunyai Ijazah Sarjana Muda dari universiti tempatan 
Syarat Pengajaran :
  • Pengajaran & Pembelajaran di rumah PdPR dan secara bersemuka
  • Kepakaran tenaga pengajar menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi
  • Amanah & bertanggungjawab
  • Bekerja tanpa pengawasan & inisiatif sendiri
Cara Memohon :
  • Resume (beserta gambar berukuran passport)
  • 1 Salinan kad pengenalan
  • Salinan SPM
  • Salinan skrol transkrip Ijazah Sarjana Muda

Permohonan hendaklah dihantar dalam file berbentuk PDF kepada email berikut :
  • norfairizam.nordin@mara.gov.my (No h/p :019-4749970
  • tadri@mara.gov.my (No h/p : 018-2624459)
TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 09 OGOS 2021




KEKOSONGAN JAWATAN PERONDA LEBUHRAYA (KESAS)


Syarat Kelayakan:
  • Pengalaman: 1 tahun
  • Lesen: Mempunyai lesen memandu B2, D & GDL (Minimum)
  • Taraf Kelayakan: Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
  • Taraf Jawatan: Tetap
  • Waktu Bekerja: Shif
  • Jantina: Lelaki sahaja

Faedah-Faedah
  • Gaji Permulaan Sebulan: RM1,200.00
  • Elaun Shif Sebulan: RM60.00
  • Elaun Dobi Sebulan: RM40.00
  • Insentif Kedatangan: RM40.00
  • Insentif Khidmat Pelanggan: RM70.00
  • Caruman KWSP, SOCSO dan Skim Insuran Pekerjaan (SIP)
  • Overtime/kerja lebih masa- Berdasarkan keperluan
  • Kemudahan perubatan untuk kakitangan dan tanggungan (rawatan pesakit luar, kemasukan ke hospital dan bersalin bagi pasangan)
  • Insuran kemalangan diri dan insuran nyawa secara berkelompok untuk kakitangan
  • Pakaian seragam
  • Cuti tahunan, Cuti sakit dan hospitalisasi, Cuti penjagaan keluarga, Cuti perkahwinan (bagi yang belum pernah berkahwin), Cuti ‘paternity’, Cuti ehsan dan Cuti peperiksaan.
  • Bonus dan kenaikan gaji setiap tahun berdasarkan prestasi

Kepada pemohon yang berminat sila isi borang permohonan dengan lengkap berserta salinan Kad Pengenalan, sijil-sijil dan lesen.

Borang pemohonan boleh di dapati di kaunter penyambut tetamu Wisma Kesas Lebuh Raya Shah Alam.

Pihak KESAS akan menilai permohonan yang memenuhi kriteria dan akan disenarai pendek bagi sesi temuduga yang akan dimaklumkan kelak.

KESAS Sdn Bhd
Wisma KESAS
No. 1, Lebuh Raya Shah Alam
47500 Subang Jaya
Selangor Darul Ehsan

(Tarikh tutup permohonan pada 31 Ogos 2021)




Copyright © 2020 | All Rights Reserved.
Design by Sii Nurul