Apakah Maksud Cukai Pintu?


cukai-pintu-assestment-rates

"Cukai pintu" adalah istilah yang sering digunakan di beberapa negara, termasuk di Malaysia, untuk merujuk kepada cukai tahunan yang dikenakan ke atas pemilik atau penduduk sebuah hartanah atau bangunan. 

Cukai ini biasanya dikenakan oleh pihak berkuasa tempatan seperti majlis perbandaran atau pihak berkuasa daerah untuk mendapatkan pendapatan bagi tujuan pembiayaan perkhidmatan dan kemudahan awam.

PBT akan menggunakan hasil pungutan cukai pintu ini bagi membiayai kos penyelengaraan bandar seperti kos mengangkut sampah, membersihkan longkang, mengindahkan lanskap, membayar bil lampu jalan, menyelenggara lampu-lampu isyarat dan sebagainya.

Kadar cukai pintu dan cara pengiraannya mungkin berbeza-beza bergantung kepada lokasi harta tanah, jenis harta (sama ada kediaman, komersil, atau industri), saiz, dan lain-lain faktor. 

Kadar cukai pintu ditetapkan berdasarkan nilai hartanah atau rumah kediaman penghuni. Nilai cukai di sesebuah bandar besar adalah lebih berbanding di bandar kecil. 

Kebiasaannya, bayaran cukai pintu adalah dalam lingkungan 9 peratus hingga 10 peratus daripada nilai harta.

Seseorang pemilik atau penduduk yang gagal atau lewat membayar cukai pintu akan dikenakan denda atau tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa tempatan dan harta mereka akan dirampas.

0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama