Header Ads

Tips Beli 2 Buah Rumah Setahun

Tips Beli Rumah

Pernah tak korang terfikir nak beli 2 buah rumah dalam tempoh setahun atau tahun yang sama? Boleh ke beli 2 buah rumah terus nie? Kata Harith Faisal boleh tetapi ada syarat-syarat tertentu yang harus dipatuhi. 

Nak tahu macam mana nak beli 2 buah rumah setahun? 


1. Sewakan Rumah Pertama Anda

Pertama sekali, kalau kau bergaji kecil. Kau wajib sewakan rumah pertama kau tu. Buat perjanjian sewaan elok-elok dan matikan setem di pejabat LHDN.

Lepas 6 bulan kau sewakan rumah tu, bank dah kira sewaan kau tu sebagai pendapatan tambahan. Jadi, komitmen kau untuk rumah tu sudah hampir di-cover sepenuhnya.

Cara ni memang ambil masa sikit. Tapi sabarlah. Takdalah lama sangat. Dengan cara ni, kau boleh beli rumah kedua SEPULUH BULAN lepas beli rumah pertama.


2. Layak Buat Pembiayaan Rumah 

Kedua, boleh kalau kau layak. Dengan gaji yang kau dapat sekarang, kau layak buat pembiayaan rumah RM600,000. Rumah pertama, kau baru guna RM200,000.

Jadi, kau masih layak buat pembiayaan rumah dengan bank lagi RM400,000. Nak beli rumah kedua ENAM BULAN lepas kau beli rumah pertama pun boleh.


3. Modal 15% Daripada Harga Rumah (subsale)

Ketiga, boleh sangat kalau kau ada modal yang cukup. Biasa kita dengar, kita perlu ada modal 15% daripada harga rumah kalau nak beli rumah subsale. Betul, kan.

Katakan, kau ada tunai kat tangan RM90,000 iaitu 15% daripada RM600,000. Untuk rumah pertama RM200,000 kau baru pakai modal RM30,000. Masih ada baki RM60,000.

Kau boleh guna RM60,000 untuk modal beli rumah kedua berharga RM400,000. Nak beli rumah kedua TIGA BULAN lepas kau beli rumah pertama pun boleh wei.

Kredit : Harith Faizal

1 comment:

Powered by Blogger.