Guna 2 Kaedah Ini Untuk Follow Up Interview

cara follow up selepas interview
 "Saya perhatikan apabila ada calon buat susulan, Pegawai Sumber Manusia akan menyemak dan membaca sekali lagi resume tersebut. Dengan cara ini peluang untuk dapat temuduga bertambah." - Nobisha


Bila Nak Hantar "Follow Up"

Biasanya calon perlu follow up selepas hadir inteview. Jangan main redah saja follow up tu. Anda boleh follow up sekiranya majikan tidak bagi apa-apa makluman (respon) selepas 3 hari inteview. 

Guna 2 Kaedah Ini Untuk Follow Up Interview

Boleh gunakan 2 kaedah ini untuk follow up interview :

1. Telefon

Calon boleh menelefon Pegawai Sumber Manusia (HR) untuk bertanya mengenai status permohonan. Usah melobi pegawai tersebut. Cukup ucapkan terima kasih kerana berikan maklumat tersebut kepada anda.

Apa yang penting ialah dia ingat nama anda. Dan anda juga tahu status permohonan itu (sama ada telah dipanggil temuduga tau tidak)

Sekiranya majikan tidak melayani anda, mereka mungkin sibuk atau sudah buat pilihan. Jika begitu, teruskan memohon di syarikat lain. Usah cepat patah hati.

2. Email

Sekiranya anda menulis email, cukup sekadar bertanya sama ada permohonan anda telah diterima atau tidak. Usah tanya lebih-lebih. Berikut ialah contoh email yang boleh dihantar kepada majikan. 

I applied for the Procurement Executive position last week. I would like to kindly inquire if you have received the application and whether you could provide me with your decision timeline. 

I am very enthusiastic at the prospect of joining and contributing to the growth of the ABC Corporation Sdn Bhd.

Should you need futher infomation, please do not hesitate to email or give me a call at 010-xxxx. Thank you. 


Nak hantar follow up tak susah mana pun. Manalah tahu rezeki anda diterima bekerja disebabkan effort untuk follow up permohonan. 


1 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama