5 Koleksi Resepi Biskut Raya 2021


Korang tercari resepi untuk biskut raya? InsyaAllah admin dah kompile beberapa resepi yang diambil di group facebook. Semua resepi ini sangat simple dan mudah saja nak buat. Terima kasih kepada pemilik asal resepi kerana sudi berkongsi. Semoga dimurahkan rezeki selalu dan mendapat pahala yang berterusan.

Berikut adalah 5 Koleksi Resepi Biskut Raya 2021 yang korang wajib cuba. Selamat mencuba~

1. Biskut Semprit Meriah


Bahan A
  • 250gm butter atau marjerin
  • 150gm gula aising
  • 1 biji kuning telur
  • 1 camca asen vanila
~ Satukan bahan A putar sebati ,jangan over mix, just sekadar sebati semua bahan

Bahan B
  • 250gm tepung jagung
  • 250gm tepung kastad

~ Tepung gandum tambah sedikit-sedikit sehingga menjadi doh.

~ Bahagikan adunan untuk warna (warna ikut suka korang)

~ Bakar di oven 170' dalam 15 - 20 minit (mengikut kepanasan oven masing-masing ya)


Kredit resepi : Khairul Abesah


2. Biskut Tart Nenas Bunga Premium



Bahan-bahan 
  • 250 gm pure butter salted (guna anchor)
  • 2 sd bsr gula aising
  • 1 biji kuning telur
  • 1 sd bsr Tepung kastad
  • 1 sd bsr Tepung beras
  • 1/2 cwn Tepung jagung
  • 2 1/2 cwn Tepung gandum
  • Esen vanilla (optional)
  • Jem Nenas untukk inti/hiasan

Cara-cara memasak
  • Pukul butter, gula, telur sehingga sebati, cukup dengan senduk kayu saja
  • Masukkan esen vanilla sikit
  • Masuk semua jenis tepung sikit-sikit, uli sehingga jadi doh
  • Terap untuk canai. Lagi mudah jika alas plastik atas doh waktu mencanai.
  • Terap guna acuan pilihan, jangan terlalu nipis atau tebal sangat.  
  • Bakar api atas bawah lebih kurang 25 minit suhu 160"  atau sehingga masak. Timing Ikut oven masing-masing.
  • Adunan ni boleh dapat lebih kurang 60-75 biji ikut acuan. Dalam tray 1 adunan penuh dalam 75 biji macam tu. 
  • Tips api atas bawah tapi kena pandai main api. Bakar guna api atas bawah untuk 15 minit pertama & tukar ke api bawah untuk baki minit sampai masak.
Kredit resepi : Yatie Zelani



3. Biskut Coklat Chips Crunchy


Bahan A
  • 1 cawan buttercup
  • 3/4 cawan gula perang
  • 1 biji telur
  • 1 sk esen vanilla

Bahan B
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1sk soda bikarbonat (satukan tepung + soda bikarbonat, ayak terlebih dahulu)
  • 1 cawan coklat chips
  • 1/2 cawan coklat rice
Cara-cara membuatnya
  • Satukan kesemua bahan A dalam bekas. Pukul bagi sebati ja.
  • Dah sebati, masukkan tepung gandum yang telah diayak. Gaul sebati (Adunan memang lembik ya, jangan tambah tepung pulak, nanti keras biskutnya, Kalau rasa lembik sangat, tambah 2sb je tepung)
  • Bila tepung dah sebati, masukkan coklat chips + coklat rice, gaul sebati.
  • Dah siap, boleh sudukan adunan dalam tray, tak perlu sapu butter.
  • Nak guna sudu kecil atau nak cubit-cubit pun boleh saja.
  • Buat kecil-kecil ja, nanti bakar dia akan kembang/leper..
  • Bakar selama 20-25minit suhu 170c, api atas bawah ya
  • Lepas bakar keluarkan tray, biasanya biskut tu dia akan nampak macam tak masak, Kalau kita tekan dia macam lembik, biarkan dia sejuk dulu tau, baru dia akan elok.. Crunchy ja.. Masa panas-panas memang macam tu.
Kredit resepi : Siti Norizan


Baca Sini : 5 Jenis Kopi Termahal Di Dunia, Harga Bikin Pening

4. Biskut Koko Rangup


Bahan-bahan
  • 2 1/2 cwn Tepung gandum
  •  1/2 cwn Tepung jagung
  • Butter 1 ketul (marjerin 250g ikut sukatan butter juga)
  • 1 cwn Gula aising 
  • 1 biji Kuning telur 
  • Esen vanilla
  • 1/2 cwn Serbuk koko 
Cara-cara memasaknya 
  • Putar kuning telur, gula aising, butter, esen vanilla hingga sebati.
  • Masukkan tepung jagung, serbuk koko dan putar lagi. 
  • Akhir sekali baru masukkan tepung gandum. Masukkan sedikit demi sedikit sampai doh tidak melekat di jari bila pegang. 
  • Agak-agak saja. Jangan lembik atau terlalu keras. Dah sebati semua boleh guna kreativiti masin-masing untuk bentuk ikut acuan ya.
  • Bakar pada suhu 18-c dalam masa 20 minit (mengikut kepanasan oven masing-masing)
Kredit resepi : Siti Hadirah


5. Biskut Kacang Peas


Bahan-Bahan
  • 1 kg tepung gandum
  • 2 cawan gula putih dikisar
  • 2 cawan kacang peas (dikisar)
  • 1 sudu teh garam
  • 2 - 2 1/2 cawan minyak masak
  • 1 biji telur & 1 kuning telur campur pewarna kuning
  • Berus @ apapun boleh sapu biskut
Cara-cara memasaknya :
  • Gaul semua bahan sehingga sebati
  • Canai, terap dan sapukan dengan kuning telur
  • Bakar suhu 180°C selama 20 minit. Ikut oven masing masing ya.
  • Satu adunan dapat 240 biji Jika nak buat separuh adunan bahagikan dua..
Kredit Resepi : Balkhais Rifaie

Jom ajak kawan-kawan sekali join telegram @ResepiMudahSukatanCawan

Post a Comment

0 Comments