Contoh Soalan Temuduga SPA Yang Sering Ditanya

Assalamualaikum
Bismillah

Ingin tahu contoh soalan temuduga SPA yang sering ditanya oleh panel penemuduga? Baiklah untuk entri kali ini akan berkisar kepada contoh soalan temuduga SPA. Jika anda dipanggil menjalani seisi temuduga jawatan kerajaan, anda disyorkan bertanyakan rakan atau kenalan anda yang pernah menghadiri seisi temuduga tersebut. 

Temuduga Kerja Kerajaan

Tanyakan apakah soalan yang ditanya oleh panel dan minta rakan anda berkongsi pengalaman menghadiri seisi temuduga sektor awam. Dengan cara ini anda akan mendapat gambaran ringkas situasi dan soalan yang bakal anda hadapi nanti semasa seisi temuduga sektor awam / SPA.

Soalan temuduga SPA yang sering ditanya oleh panel penemuduga kepada calon berkisar kepada beberapa aspek seperti :
  • Latar belakang & kelayakan calon
  • Jawatan yang dipohon & berkaitan dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
  • Dasar kerajaan
  • Isu semasa dalam & luar negara

Baca Sini : 54 Website Popular di Malaysia Untuk Fresh Graduate Mohon Kerja

1. Contoh soalan temuduga SPA berkaitan latar belakang & kelayakan calon

  • Sila perkenalkan diri anda secara ringkas.

  • Kenapa anda yang harus kami pilih, dan bukan calon lain? Apa kelebihan anda?

  • Apa yang menarik minat kami untuk anda diambil bekerja dengan kerajaan? Mengapakah kami patut mengambil anda bekerja dengan kerajaan?

  • Semasa projek akhir disemester anda, apa yang anda lakukan? Minta ceritakan…

  • Apakah kelemahan anda yang harus kami ketahui? Adakah anda melakukan sebarang perkara yang akan membantu anda mengatasi kelemahan tersebut


2. Contoh soalan temuduga SPA berkaitan jawatan yang anda pohon.

  • Setakat yang anda tahu, apakah tugas tugas yang bakal dipikul oleh anda jika nanti? Peranan Jabatan & Kementerian ini? (bergantung kepada jawatan yang anda pohon ketika itu)

  • Sebagai seorang jurutera, selain daripada kepakaran teknikal, apa lagi kemahiran lain yang perlu ada pada diri anda untuk membina sebuah kerjaya yang cemerlang dan membolehkan anda menjadi seorang jurutera yang serba boleh? Apa inisiatif yang anda ingin lakukan?

  • Sebagai seorang jurutera, selain daripada kepakaran teknikal, apa lagi kemahiran lain yang perlu ada pada diri anda untuk membina sebuah kerjaya yang cemerlang dan membolehkan anda menjadi seorang jurutera yang serba boleh? Apa inisiatif yang anda ingin lakukan?

  • Sumbangan yang boleh anda berikan jika menjawat jawatan yang dipohon.

Rujukan Lengkap Untuk Bantu LULUS Dalam Temuduga Kerja Kerajaan

Untuk bantu anda, gunakan pakej rujukan di bawah ini ..

Temuduga Kerja Kerajaan

Ebook Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan ini adalah produk evergreen sejak tahun 2009. Ianya memberikan rahsia-rahsia khusus bagaimana untuk lulus temuduga yang spesifik kepada jawatan kerajaan yang ditawarkan melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Keyword: temuduga kerja kerajaan, kerja kerajaan, soalan temuduga kerja kerajaan, soalan temuduga, kerja kosong kerajaan

Klik Sini Untuk Tempahan

Pakej rujukan ini adalah khas dan khusus untuk mereka yang memohon kerja dalam kerajaan. Jika nak lulus dalam temuduga, gunakan rujukan ini.

Ianya telah ditulis berdasarkan kepada pengalaman-pengalaman calon temuduga terdahulu, dan juga penelitian yang dibuat selain input dari pengalaman mereka yang pernah menjadi penemuduga dalam sektor awam.

1 Ulasan

  1. Susah nak dapat kerja dengan SPA.. Pernah ujian, pernah beberapa kali temuduga, hanya dapat jadi calon simpanan saja.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama